Inne aktualności
- Łódź. Zmarł Zbigniew Szczapiński przez ok. 30 lat związany z Teatrem Powszechnym 14.11.2025 17:51
- Kielce. Zbliża się premiera spektaklu „Potok. Ćwiczenia ze wspólnoty” 14.11.2025 17:48
- Warszawa. Nominacje do Nagrody im. Haliny Machulskiej 14.11.2025 16:48
-
Nowy RAPTULARZ: Pół wieku wiedzy o teatrze w gmachu przy Miodowej
14.11.2025 16:38
- Białystok. Premiera oratorium „Noc Dziadów” w Operze i Filharmonii Podlaskiej 14.11.2025 16:33
-
Łódź. Zmarł Zbigniew Szczapiński, aktor Teatru Powszechnego
14.11.2025 16:07
-
Warszawa. Niech żyje dramat! Pięć edycji Dramatopisania
14.11.2025 15:56
-
Warszawa. Ostatnie premiery w ramach 5. edycji OFF Polska
14.11.2025 15:36
- Poznań/Berlin. Sukces Teatru Wielkiego: „Król Roger” w Filharmonii Berlińskiej 14.11.2025 14:57
- Szczecin. Teatr Współczesny zapowiada premierę „POV: masz 12 lat i prze****ne” 14.11.2025 14:52
-
Warszawa. Rusza IV Kongres Tańca
14.11.2025 14:39
- Kraków. Umarła Klasa 50 lat później – projekcja spektaklu i oprowadzanie po wystawie w Cricotece 14.11.2025 13:47
-
Warszawa. Siła różnorodności. Zbliża się 20. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania
14.11.2025 13:03
-
Wrocławska Nagroda Artystyczna 2025. Nominacje w kategorii Teatr
14.11.2025 11:43
Projekt „Tabu Przemocy” został zaprojektowany jako rozłożony w czasie proces, który będzie się toczył w duchu otwartości, porozumienia i wzajemnego szacunku. W ramach całorocznego cyklu odbędą się wewnętrzne spotkania przedstawicieli środowiska oraz cykliczne debaty otwarte dla publiczności. Comiesięczne spotkania ugości Dom Utopii - Międzynarodowe Centrum Empatii.
Zapraszamy do dyskusji szerokie i zróżnicowane grono osób związanych z teatrem, by zapewnić różnorodność i równość perspektyw i głosów. Organizatorzy zaplanowali szereg środowiskowych konsultacji wewnętrznych i debaty tematyczne poświęcone przemocy ekonomicznej, symbolicznej i psychicznej obecnej w systemie, cierpieniu osób doświadczających przemocy, potrzebie zadośćuczynienia i resocjalizacji, kryzysowi relacji i zaufania, narracji i językowi w dyskusji o przemocy, roli i odpowiedzialności mediów, odpowiedzialności i trudzie osób zarządzających instytucjami, oporowi przed zmianą, solidarności środowiska wobec nierówności, rozwiązaniom poprawiającym bezpieczeństwo pracy i budowaniu narzędzi do zarządzania zmianą.
Zmiany w środowisku teatralnym już następują – wiele teatrów i szkół teatralnych z zaangażowaniem mierzy się z problemem, dostrzega konieczność działania, poszukuje rozwiązań i wdraża nowe procedury. Organizując cykl „Tabu Przemocy” otwieramy przestrzeń dialogu, chcemy być częścią tej zmiany, szukać języka do konstruktywnej rozmowy wszystkich stron i skutecznych narzędzi zapewniających bezpieczeństwo w edukacji, kreacji i produkcji w dziedzinie teatru.
Kuratorką cyklu „Tabu Przemocy” jest Olga Brzezińska - prezeska Fundacji Miasto Literatury, członkini Rady ds. Równego Traktowania w Krakowie, menadżerka kultury, wykładowczyni Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Teatralnej w Warszawie. - Dyskusja o nadużyciach władzy, przemocy psychicznej, ekonomicznej, symbolicznej i fizycznej w polskim teatrze i szkołach artystycznych od kilku lat wywołuje wiele emocji. Bolesne i złożone problemy środowiska zostały ujawnione dzięki indywidualnej odwadze i wysiłkowi osób, które doświadczyły przemocy. Dostrzegamy rozwój tej przybierającej na sile dyskusji, doceniamy zaangażowanie środowiska teatralnego i wszystkie działania zmierzające do poprawy sytuacji. Chcemy tę dyskusję poszerzać i pogłębiać, mierzyć się z wyzwaniami i wspólnie szukać rozwiązań przy rozpoznaniu różnorodnych potrzeb i perspektyw - mówi Olga Brzezińska.
Na miejsce spotkań wybrany został Dom Utopii - Międzynarodowe Centrum Empatii, „czułe” skrzydło Teatru Łaźnia Nowa w Nowej Hucie. Pierwsze wewnętrzne spotkanie odbyło się 12 lutego 2022 roku. W konsultacjach wzięli udział Małgorzata Bogajewska, Piotr Gruszczyński, Alina Kamińska, Tomasz Rodowicz, Jakub Skrzywanek, Anna Smolar, Magdalena Sroka, Łukasz Stawarczyk, Małgorzata Wdowik, członkinie Koła Młodych Gildii Polskich Reżyserek i Reżyserów Teatralnych: Kalina Dębska i Dominika Przybyszewska oraz psychoterapeutka Justyna Rutkowska. Do kolejnych konsultacji będą sukcesywnie zapraszani przedstawiciele środowiska teatralnego, praktycy i zewnętrzni eksperci. Wewnętrzny bilans otwarcia pozwolił rozpocząć mapowanie perspektyw, wątków i kwestii, które będziemy poruszać w ramach debat cyklu „Tabu Przemocy”.
– Wierzymy w kulturę dialogu i działanie na rzecz wzajemnego zrozumienia, by wybrzmiały głosy latami uciszane. Chcemy także rozmawiać o skutecznych mechanizmach i narzędziach służących zapobieganiu przemocy, sposobach budowania relacji opartych na dobrej komunikacji i zaufaniu oraz tworzeniu bezpiecznej przestrzeni dla wszystkich zaangażowanych w proces pracy twórczej. Będziemy dyskutować o najważniejszych wyzwaniach stojących przed środowiskiem teatralnym, dzielić się doświadczeniami i czerpać z najlepszych praktyk - mówi Bartosz Szydłowski, dyrektor Festiwalu Boska Komedia
Pierwsza debata otwarta dla publiczności odbędzie się w Domu Utopii 10 kwietnia 2022. Wraz z uczestnikami dyskusji przyjrzymy się krytycznie mechanizmom i relacjom władzy w instytucjach teatralnych i rozwiązaniom, które wprowadzają dobre praktyki. Do rozmowy zostaną zaproszeni dyrektorzy i dyrektorki teatrów, twórczynie i twórcy oraz pracownice i pracownicy pionów technicznych i administracyjnych, a także zewnętrzni eksperci, m.in. z dziedziny prawa. W kolejnych publicznych debatach w czerwcu, wrześniu i grudniu grono dyskutujących będziemy poszerzać, by zapewnić jak najszerszą reprezentację środowiska, doświadczeń, wiedzy i perspektyw.
Projekt „Tabu Przemocy” jest w zamyśle przestrzenią uczenia się, poznawania różnych perspektyw, wzajemnego słuchania, dzielenia się refleksjami, wiedzą, przykładami dobrych i skutecznych praktyk. - Chcemy wyjść z tego procesu mądrzejsi, bogatsi o nową wiedzę, widzący szerzej. Wierzymy, że ten trudny, złożony proces dyskusji o przemocy pomoże nam lepiej się zrozumieć i porozumieć bez osądzania i stygmatyzacji, a w efekcie służyć poprawie bezpieczeństwa pracy twórczej i edukacji artystycznej - kończy Olga Brzezińska.