Inne aktualności
-
Nowy RAPTULARZ: Misterium Wielkiej Nocy 18.04.2025 15:18
-
E-teatr życzy radosnej i spokojnej Wielkanocy! 18.04.2025 09:00
-
Warszawa. Michał Merczyński dyrektorem Nowego Teatru 17.04.2025 18:58
- Łódź. Stypendia artystyczne Miasta Łodzi dla 16 laureatów 17.04.2025 18:03
- Warszawa. Maraton spektakli z nutką ekologii na urodziny Teatru Bohema House 17.04.2025 17:05
- Katowice. Ruszył nabór ofert do XX edycji programu „Lokal na kulturę” 17.04.2025 16:24
-
Kielce. Jacek Jabrzyk wygrał konkurs na dyrektora Teatru im. Stefana Żeromskiego 17.04.2025 16:13
- Dolny Śląsk. Miejski Ośrodek Kultury i Sztuki w Oleśnicy oraz Teatr Tańca MOMENTUM zapraszają do udziału w konkursie 17.04.2025 15:48
- Warszawa. II Festiwal Musica Sacra w stolicy od 27 kwietnia do 4 maja 17.04.2025 14:51
- Pomorskie. Spotkanie z Krzysztofem Zanussim i spektakl „Być jak Charlie Chaplin” w Kębłowie 17.04.2025 14:21
- Gdańsk. Misterium Krzyża w Wielki Piątek. Organizuje je Bractwo św. Pawła 17.04.2025 13:49
- Warszawa. W Operze Narodowej – warsztat choreograficzny „Kreacje 17” 17.04.2025 13:46
- Pogrzeb Jadwigi Jankowskiej-Cieślak – w środę w Józefowie pod Warszawą 17.04.2025 13:30
- Katowice. Adam Balas zarekomendowany na dyrektora NOSPR 17.04.2025 13:02
Projekt „Tabu Przemocy” został zaprojektowany jako rozłożony w czasie proces, który będzie się toczył w duchu otwartości, porozumienia i wzajemnego szacunku. W ramach całorocznego cyklu odbędą się wewnętrzne spotkania przedstawicieli środowiska oraz cykliczne debaty otwarte dla publiczności. Comiesięczne spotkania ugości Dom Utopii - Międzynarodowe Centrum Empatii.
Zapraszamy do dyskusji szerokie i zróżnicowane grono osób związanych z teatrem, by zapewnić różnorodność i równość perspektyw i głosów. Organizatorzy zaplanowali szereg środowiskowych konsultacji wewnętrznych i debaty tematyczne poświęcone przemocy ekonomicznej, symbolicznej i psychicznej obecnej w systemie, cierpieniu osób doświadczających przemocy, potrzebie zadośćuczynienia i resocjalizacji, kryzysowi relacji i zaufania, narracji i językowi w dyskusji o przemocy, roli i odpowiedzialności mediów, odpowiedzialności i trudzie osób zarządzających instytucjami, oporowi przed zmianą, solidarności środowiska wobec nierówności, rozwiązaniom poprawiającym bezpieczeństwo pracy i budowaniu narzędzi do zarządzania zmianą.
Zmiany w środowisku teatralnym już następują – wiele teatrów i szkół teatralnych z zaangażowaniem mierzy się z problemem, dostrzega konieczność działania, poszukuje rozwiązań i wdraża nowe procedury. Organizując cykl „Tabu Przemocy” otwieramy przestrzeń dialogu, chcemy być częścią tej zmiany, szukać języka do konstruktywnej rozmowy wszystkich stron i skutecznych narzędzi zapewniających bezpieczeństwo w edukacji, kreacji i produkcji w dziedzinie teatru.
Kuratorką cyklu „Tabu Przemocy” jest Olga Brzezińska - prezeska Fundacji Miasto Literatury, członkini Rady ds. Równego Traktowania w Krakowie, menadżerka kultury, wykładowczyni Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Teatralnej w Warszawie. - Dyskusja o nadużyciach władzy, przemocy psychicznej, ekonomicznej, symbolicznej i fizycznej w polskim teatrze i szkołach artystycznych od kilku lat wywołuje wiele emocji. Bolesne i złożone problemy środowiska zostały ujawnione dzięki indywidualnej odwadze i wysiłkowi osób, które doświadczyły przemocy. Dostrzegamy rozwój tej przybierającej na sile dyskusji, doceniamy zaangażowanie środowiska teatralnego i wszystkie działania zmierzające do poprawy sytuacji. Chcemy tę dyskusję poszerzać i pogłębiać, mierzyć się z wyzwaniami i wspólnie szukać rozwiązań przy rozpoznaniu różnorodnych potrzeb i perspektyw - mówi Olga Brzezińska.
Na miejsce spotkań wybrany został Dom Utopii - Międzynarodowe Centrum Empatii, „czułe” skrzydło Teatru Łaźnia Nowa w Nowej Hucie. Pierwsze wewnętrzne spotkanie odbyło się 12 lutego 2022 roku. W konsultacjach wzięli udział Małgorzata Bogajewska, Piotr Gruszczyński, Alina Kamińska, Tomasz Rodowicz, Jakub Skrzywanek, Anna Smolar, Magdalena Sroka, Łukasz Stawarczyk, Małgorzata Wdowik, członkinie Koła Młodych Gildii Polskich Reżyserek i Reżyserów Teatralnych: Kalina Dębska i Dominika Przybyszewska oraz psychoterapeutka Justyna Rutkowska. Do kolejnych konsultacji będą sukcesywnie zapraszani przedstawiciele środowiska teatralnego, praktycy i zewnętrzni eksperci. Wewnętrzny bilans otwarcia pozwolił rozpocząć mapowanie perspektyw, wątków i kwestii, które będziemy poruszać w ramach debat cyklu „Tabu Przemocy”.
– Wierzymy w kulturę dialogu i działanie na rzecz wzajemnego zrozumienia, by wybrzmiały głosy latami uciszane. Chcemy także rozmawiać o skutecznych mechanizmach i narzędziach służących zapobieganiu przemocy, sposobach budowania relacji opartych na dobrej komunikacji i zaufaniu oraz tworzeniu bezpiecznej przestrzeni dla wszystkich zaangażowanych w proces pracy twórczej. Będziemy dyskutować o najważniejszych wyzwaniach stojących przed środowiskiem teatralnym, dzielić się doświadczeniami i czerpać z najlepszych praktyk - mówi Bartosz Szydłowski, dyrektor Festiwalu Boska Komedia
Pierwsza debata otwarta dla publiczności odbędzie się w Domu Utopii 10 kwietnia 2022. Wraz z uczestnikami dyskusji przyjrzymy się krytycznie mechanizmom i relacjom władzy w instytucjach teatralnych i rozwiązaniom, które wprowadzają dobre praktyki. Do rozmowy zostaną zaproszeni dyrektorzy i dyrektorki teatrów, twórczynie i twórcy oraz pracownice i pracownicy pionów technicznych i administracyjnych, a także zewnętrzni eksperci, m.in. z dziedziny prawa. W kolejnych publicznych debatach w czerwcu, wrześniu i grudniu grono dyskutujących będziemy poszerzać, by zapewnić jak najszerszą reprezentację środowiska, doświadczeń, wiedzy i perspektyw.
Projekt „Tabu Przemocy” jest w zamyśle przestrzenią uczenia się, poznawania różnych perspektyw, wzajemnego słuchania, dzielenia się refleksjami, wiedzą, przykładami dobrych i skutecznych praktyk. - Chcemy wyjść z tego procesu mądrzejsi, bogatsi o nową wiedzę, widzący szerzej. Wierzymy, że ten trudny, złożony proces dyskusji o przemocy pomoże nam lepiej się zrozumieć i porozumieć bez osądzania i stygmatyzacji, a w efekcie służyć poprawie bezpieczeństwa pracy twórczej i edukacji artystycznej - kończy Olga Brzezińska.