EN
18.01.2022, 19:34 Wersja do druku

Kraków. Styczeń i luty w Teatrze Barakah

fot. Iwona Bandzarewicz / mat. teatru

Zapraszamy Państwa na to, co jeszcze w styczniu i na to, co w lutym, a więc spektakle, spektakle, spektakle:

INNI LUDZIE (wciąż z szansą na zwycięstwo w 27. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej): 20-21 stycznia i 19-20 lutego.

Przedstawienie oparte na fragmentach „Innych ludzi”, ostatniej powieści autorstwa Doroty Masłowskiej, najbardziej przenikliwej pisarki młodego pokolenia.

Spektakl opowiada o romansie Kamila, 32-letniego dresiarza, marzącego o karierze muzyka hip-hop i Iwony, przeżywającej kryzys małżeński, przedstawicielki wielkomiejskiej klasy średniej. To pretekst do refleksji nad zanurzonym w pop kulturze, poetyckim i wulgarnym językiem, którym posługują się stworzone przez Masłowską postacie, uniemożliwiającym im nawiązanie autentycznych relacji.

Poszczególne języki pierwszo i drugoplanowych bohaterów tworzą wspólnie fascynującą, muzyczną fonosferę – aurę wielkiego miasta. Interesuje nas stworzona w ,,Innych ludziach” perspektywa, którą otworzyć można za pomocą następujących pytań: czy to my posługujemy się językiem, czy też język przejął kontrolę nad nami? Czy istnieje sfera niewerbalnego porozumienia i czy w jakikolwiek sposób może być ona uświadomiona i poddana refleksji? Na czym polega twórczość w dziedzinie języka?

autor: Dorota Masłowska
reżyseria: Maciej Gorczyński
muzyka: Piotr Korzeniak oraz zespół Cukry w składzie: Karolina Głogowska, Lena Witkowska, Agnieszka Kocińska
scenografia, kostiumy: Iwona Bandzarewicz
video: Iwona Bandzarewicz, Maciej Gorczyński, Ana Nowicka, Monika Kufel, Agnieszka Kocińska, Piotr Mateusz Wach, Wiktor Kozak, Piotr Koźmiński
choreografia: Piotr Mateusz Wach
obsada: Agnieszka Kocińska , Monika Kufel, Ana Nowicka, Lena Witkowska, Piotr Korzeniak, Piotr Mateusz Wach, Paweł Wolsztyński

fot. Magdalena Woch / mat. teatru

– PRZEŁAMUJĄC FALE (najnowsza produkcja TB): 22-23 stycznia.

Twórcy BARAKAH postanowili na deski teatralne przenieść kultowy obraz Larsa von Triera z lat 90. Dlaczego? Bo wciąż jest aktualny!

To historia kobiety Bess, której sensem życia jest miłość do Jana. Czy jest to jednak prawdziwa miłość do żywego człowieka, czy podszyte religijnym strachem uczucie do Boga, który kobiecie każe kochać mężczyznę? Widzowie zostają przeniesieni do świata małej, zamkniętej społeczności pełnej niechęci do tego, co inne i obce. To właśnie jej wytworem jest Bess, w której walczą ze sobą społeczne strachy i lęki, a także wiara wepchnięta w nią tak głęboko, że nic nie jest w stanie jej ruszyć. Gdy kolejni członkowie społeczności chcą otoczyć Bess „opieką”, my zastawiamy się nad działaniem systemu w stosunku do jednostki. Opieka i kontrola to bardzo płynne pojęcia i często trudno wypatrzeć między nimi granicę.

Czy to jeszcze troska czy już zniewolenie, czy już zniewolenie, czy jeszcze pomoc? I o tym też jest spektakl Nowickiej. O kobiecie, która jest inna i nie pasuje do patriarchalnego świata, jest zagubiona, niepewna swojej wartości, wciąż potrzebuje ulokować gdzieś swoje uczucia i nieustannie szuka miejsca w świecie.

BREAKING THE WAVES
autor: Lars von Trier
w opracowaniu Vivian Nielsen / tłumaczenie: Małgorzata Leyko
reżyseria i adaptacja: Ana Nowicka
muzyka: Piotr Korzeniak
scenografia i kostiumy: Monika Kufel
choreografia: Piotr Mateusz Wach
obsada:
BESS: Monika Kufel
JAN: Rafał Kozok
TERRY: Maciej Charyton
DODO: Anna Rokita
PASTOR: Piotr Mateusz Wach
DR RICHARDSON: Grzegorz Grabowski

fot. Iwona Bandzarewicz / mat. teatru

– MATKA JOANNA OD ANIOŁÓW (Iwaszkiewicza): 29-30 stycznia.

Napisane w 1943 roku opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza przedstawia historię opętania zakonnic w fikcyjnym klasztorze w Ludyniu oraz tragicznej relacji tytułowej Matki Joanny, przeoryszy klasztoru i ojca Suryna, egzorcyzmującego ją jezuity.

W interpretacji twórców TB fabuła opowiadania staje się przypowieścią o ofierze, która jest tu rozumiana w dwójnasób. Po pierwsze jest to radykalny gest wobec kochanej osoby, czyli ofiara z siebie. Po drugie to kozioł ofiarny, czyli niewinne ofiary dominującego (również współcześnie) patriarchalnego dyskursu wykluczającego z narracyjnych form języka, które chcą odzyskać swoją suwerenność i podmiotowość.

Ważnym kontekstem dla spektaklu jest relacja Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów, zwłaszcza czas psychicznej choroby Anny i jej pobyt w szpitalu psychiatrycznym w Tworkach.

Język spektaklu łączy w sobie elementy teatru dramatycznego, teatru tańca i teatru muzycznego.

autor: Jarosław Iwaszkiewicz, Anna Iwaszkiewicz *
reżyseria i adaptacja: Maciej Gorczyński
muzyka: Piotr Korzeniak
scenografia, kostiumy: Iwona Bandzarewicz
obsada:
MATKA JOANNA: Ana Nowicka
SURYN: Paweł Charyton
SIOSTRA MAŁGORZATA: Monika Kufel
WOŁODKOWICZ: Damian Sosnowski
BRYM: Paweł Plewa
ANNA: Aleksandra Nowakowska
MARIA: Agata Jędrzejczak

fot. Piotr Kubic / mat. teatru

– NOWA REWIA – "COME BACK": 12 lutego.

Najlepsza polska NOWA REWIA!!!

Po premierze widzowie mówili, że pod względem owacji była to najgłośniejsza rewia w historii… mamy nadzieję, że każda kolejna będzie jeszcze głośniejsza. To wielce prawdopodobne, bo przed Wami wystąpią najlepsze drag queens w Polsce!

reżyseria: Ana Nowicka
scenografia: Monika Kufel
choreografia: Caroline Kwiatuszewska
obsada: Filo, Amba Fatima, Vipera, Lady Brigitte, Mona Lizak

Źródło:

Materiał nadesłany