1 września o godz. 19.00 w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie odbędzie się premiera spektaklu „Nazywam się Anna Walentynowicz” w reżyserii Anny Gryszkówny. W tytułowej roli wystąpi Agnieszka Przepiórska, znana m.in. ze znakomitych monodramów, w których wcieliła się w Zuzannę Ginczankę, Simonę Kossak i Barbarę Sadowską. Można ją również zobaczyć w spektaklu „Szymborska. Kropki. Przecinki. Papierosy” w Teatrze im. Juliusza Słowackiego.
Inne aktualności
- Warszawa. 79 projektów dofinasowanych w ramach programu MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą 2025” 02.01.2025 17:59
- Kraków. Rozpoczął się nabór do Nagrody Teatralnej im. Stanisława Wyspiańskiego 02.01.2025 17:56
- Lublin. Widowisko „Jechała kolęda” w CSK 02.01.2025 14:58
- Kraków. Andrzej Wyrobiec znów kieruje Teatrem Bagatela 02.01.2025 14:40
- Warszawa. XII edycja Nagrody im. Zygmunta Hübnera „Człowiek Teatru” 02.01.2025 14:32
- Warszawa. Kapituła Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego ogłosiła nominacje za 2024 rok 02.01.2025 14:15
- Warszawa. Pierwszy rok MSN-u w nowej siedzibie 02.01.2025 14:04
- Warszawa. Sinfonia Varsovia w Bozar 02.01.2025 13:41
- Bielsko-Biała. Musical o Marii Koterbskiej na scenie Teatru Polskiego 02.01.2025 13:37
- Warszawa. „Simon Boccanegra” Giuseppe Verdiego premierowo w Operze Narodowej – w lutym 02.01.2025 13:09
- Bielsko-Biała. Koncerty noworoczne w Teatrze Polskim 02.01.2025 13:01
- Płock. „Pokłon Trzech Króli”. Wystawa pocztówek z kolekcji Mariana Sołobodowskiego w Teatrze Szaniawskiego 02.01.2025 12:11
- Warszawa. Nowy Rok w Teatrze Tańca Zawirowania. Pokazy projektów Akademii Tańca 02.01.2025 11:45
- Toruń. Ferie zimowe w Teatrze Baj Pomorski 02.01.2025 11:18
„Nazywam się Anna Walentynowicz” to opowieść o robotnicy Stoczni Gdańskiej, współzałożycielce Wolnych Związków Zawodowych, która uczestniczyła w najważniejszych wydarzeniach w powojennej Polsce. Urodziła się w małej, ukraińskiej wiosce. Z powodu biedy, w wieku dwunastu lat musiała iść na służbę do pobliskiego majątku. W 1950 r. związała swoje życie ze Stocznią Gdańską, najpierw jako spawaczka, potem suwnicowa. Znali ją: Lech Wałęsa, Edward Gierek, Jan Paweł II i George Bush. Magazyn „Time” nazwał ją „matką polskiej niepodległości” i nadał tytuł Kobiety Roku 1980.
- W tym powszechnie znanym obrazie brakowało jednak tego, co nas z Agnieszką Przepiórską najbardziej zainteresowało, czyli opowieści o kobiecie i matce – mówi Anna Gryszkówna, reżyserka spektaklu. – Byłyśmy ciekawe, jak wyglądało jej życie, kiedy wracała po pracy do domu i w tych strasznych czasach, jakimi był PRL, musiała sobie radzić z brakiem wszystkiego, mając małe dziecko, którym opiekowała się samotnie. Wychodziła z domu o piątej rano, żeby zdążyć na szóstą odbić kartę w stoczni. Pracowała na kolanach, w wysokiej temperaturze, spawając statki od spodu. Wracała do domu i była matką, pielęgniarką, nauczycielką… Żadnej niani, żadnego wsparcia ze strony rodziny. Najbardziej bolesne, a jednocześnie najpiękniejsze było dla nas to, że ona w tym wszystkim miała jeszcze odwagę i siłę być bohaterką.
- W naszym spektaklu nie stawiamy Annie Walentynowicz pomnika. Opowiadamy przede wszystkim o silnej kobiecie i drodze jaką pokonała. Nie oceniamy też jej wyborów politycznych. Staramy się ją po prostu zrozumieć…– mówi Agnieszka Przepiórska.
Scenariusz spektaklu powstał na podstawie książki „Walentynowicz. Anna szuka raju” Doroty Karaś i Marka Sterlingowa (Wydawnictwo Znak, 2020). 2 września (tuż po spektaklu) odbędzie się spotkanie z autorami książki, a także Agnieszką Przepiórską i Anną Gryszkówną. Rozmowę poprowadzi Michał Nogaś.
Prapremiera spektaklu odbyła się 14 sierpnia 2022 r., w Stoczni Gdańskie, w rocznicę wybuchu strajków sierpniowych (spektakl nosił wówczas tytuł „Anna”). Produkcją zajęła się Fundacja Nowa Strefa Kultury. Partnerem wydarzenia byłoEuropejskie Centrum Solidarności.
Więcej informacji i bilety: laznianowa.pl
WYSTĘPUJĄ:
Agnieszka Przepiórska
Anna Gryszkówna
Reżyseria:Anna Gryszkówna.
Scenariusz: Piotr Rowicki
Muzyka:Piotr Kaliński
Kostiumy:Maja Witkowska
Scenografia:Maja Witkowska, Anna Kądziela-Grubman, Michał Grubman
Reżyseria materiałów filmowych:Michał Grubman
Multimedia/produkcja filmów:Lemoniada Studio
Czas trwania spektaklu ok. 70 min
Recenzje, które ukazały się po prapremierze w Stoczni Gdańskiej:
„Grę Pani Agnieszki Przepiórskiej mogę opisać bardzo krótko: to jest moja mama! W słowach, ruchach, gestach (…)”. - Janusz Walentynowicz, syn Anny Walentynowicz
„Agnieszka Przepiórska w roli legendy „Solidarności” zachwyca. Jest to gra, w której od początku do końca nie dostrzega się nic z wysiłku, w której rzemiosło i warsztat pozostają niezauważalne. Bohaterka sztuki zmienia się na naszych oczach, jest jak struna coraz bardziej napięta, ale po kolejnej klęsce podnosi się, walczy. Jest niezłomna, nieugięta, czasem apodyktyczna – w przypadku mężczyzny byłoby to zaletą. Tymczasem tu przedstawia się te cechy jako negatywne, mówi się o niej: trudna, pyskata, konfliktowa. Jej Anna to konsekwentnie poprowadzona postać, stworzona z rozżarzonych emocji, zaskakująca dojrzałością środków aktorskiego wyrazu. Nie sposób oderwać od niej oczu”. - Grażyna Antoniewicz, Dziennik Bałtycki
„Przepiórska odczytuje swoją bohaterkę głównie przez pryzmat jej niestrudzonej, samoodnawiającej się energii życiowej. Gra ofiarnie, żywiołowo, intensywnie, monopolizując scenę i narzucając spektaklowi szybkie tempo”. - Marcin Mindykowski, Gazeta Wyborcza
„Spektakl to też ważny głos feministyczny. Twórczynie naświetlają mocno te momenty, w których Anna musi walczyć z ułożonym przez mężczyzn światem, czy kiedy wbrew społecznym normom i zwyczajom przejmuje męskie role i idzie pod prąd”. - Katarzyna Flader-Rzeszowska, Teatr-pismo.pl