21.09.2021, 16:17 Wersja do druku

Kraków. Scena Pod Ratuszem, podtopiona w lecie, znowu czynna

Scena Pod Ratuszem Teatru Ludowego w Krakowie, która była podtopiona w wyniku letnich ulew, znowu jest czynna. Pierwszą premierę sezonu – monodram „Głos ludzki/Piaf” Jeana Cocteau w reż. Macieja Namysło – zaplanowano na 26 września.

fot. Klaudyna Schubert

„Wyspecjalizowane firmy wyłapały źródła przecieków. Na ten moment Scena Pod Ratuszem jest zabezpieczona. Możemy z powodzeniem i bezpiecznie tu pracować i zapraszamy publiczność. Ale to rozwiązanie czasowe. W przyszłości są potrzebne kolejne prace do ostatecznego zabezpieczenia tego miejsca i te prace będą realizowane” – powiedziała we wtorek dziennikarzom dyrektor Teatru Ludowego Małgorzata Bogajewska.

W wyniku letnich ulew woda z płyty Rynku Głównego dostała się do wnętrza Sceny Pod Ratuszem, mieszczącej się w podziemiach. Z tego powodu premiera monodramu „Głos ludzki/Piaf” Jeana Cocteau w reż. Macieja Namysło została przeniesiona z końca sierpnia na 26 września. To pierwsza premiera nowego sezonu w Teatrze Ludowym.

Kolejne premiery na tej scenie to: „Andżej Śniegu. Monodram łobuzerski wzniosły” Andrzeja Franczyka w reż. Tadeusza Łomnickiego (30 września i 1 października), „Bezmatek” Miry Marcinów w reż. Marcina Libera (17 października), „Wstyd” Marka Modzelewskiego w reż. Małgorzaty Bogajewskiej (grudzień), „Prezydentki” Wernera Schwaba w reż. Radosława Stępnia (koniec lutego). 

Na Dużej Scenie zaś w połowie lutego zostanie wystawiony spektakl o roboczym tytule „1984” w reż. Katarzyny Minkowskiej, a w marcu „Iliada” w reż. Jakuba Roszkowskiego. Na czerwiec Teatr planuje premierowe przedstawienie o roboczym tytule „Klasyka światowa” w reż. Małgorzaty Bogajewskiej, placówka nie podaje jeszcze na której scenie będzie pokaz.

„Jesienne premiery są premierami intymnymi” – powiedziała na konferencji prasowej we wtorek dyrektor Bogajewska.

Podkreśliła też, że sezon 2021/22 będzie bardzo pracowity, ponieważ Teatr jest w trakcie przebudowy budynku w Nowej Hucie – przygotowywane są tu sceny dziecięca i młodzieżowa, kameralna i letnia. „To będzie prawdziwy kombinat teatralny” – powiedziała dyrektor.

Z myślą o tych nowych scenach Teatr Ludowy w tym sezonie będzie przygotowywał nowe spektakle. W styczniu planowana jest konferencja prasowa, podczas której przedstawione zostaną szczegóły dotyczące nowego budynku, a także jego wizualizacje.

Pierwszą premierę, „Głos ludzki/Piaf” Jeana Cocteau w reż. Macieja Namysło, zapowiedzianą na 26 września na Scenie Pod Ratuszem, Bogajewska określiła „opowieścią o miłości tęsknocie ale i o sile muzyki, teatru, sztuki”.

W monodramie wykorzystano aranżacje muzyczne piosenek Edith Piaf autorstwa Abla Korzeniowskiego, pochodzące z płyty „Kaas chante Piaf”, których właścicielem jest Richard Walter Entertainment.

„To spektakl muzyczny. 14 piosenek jest w nim przecinanych monologiem kobiety pozostawionej przez mężczyznę - nie wiemy czy odszedł on na zawsze, czy na chwilę, to jest do interpretacji widza” – powiedział reżyser Maciej Namysło.

Na scenie wystąpi Małgorzata Krzysica. Przygotowania do gry aktorka rozpoczęła na przełomie lutego i marca. Data premiery była dwukrotnie przekładana – majowa z powodu III fali epidemii, a sierpniowa z powodu podtopień Sceny Pod Ratuszem.

„Te miesiące pracy pozwoliły mi głęboko wejść w tę postać, przeanalizować poszczególne etapy życia. To nie chodzi ani o Edith Piaf, ani o kobietę, którą gram. To chodzi o człowieka, który odczuwa stratę, brak; który musi się zderzyć z utratą ukochanej osoby. Myślę, że w obecnych czasach jest to temat bardzo intymny, wzruszający i niestety bardzo aktualny” – powiedziała PAP Małgorzata Krzysica.

Źródło:

PAP