EN

28.04.2023, 12:49 Wersja do druku

Kraków. Repertuar Teatru Mumerus na maj

Teatr Mumerus zaprasza na majowe pokazy „Manelle” oraz koncert Kwartetu Pozytywnego.

fot. mat. teatru

13 maja, sobota, godz. 19:00: koncert "Kwartet Pozytywny 3 po 3"

Na program koncertu składają się utwory zarówno z płyty „3po3” - wyróżnionej w plebiscycie czytelników i słuchaczy JazzPress i RadioJazz.fm w roku 2020 jak i całkiem nowe aranżacje polskich pieśni ludowych, pieśni Stanisława Moniuszki, utwory Fryderyka Szopena w zaskakujących aranżacjach i standardy jazzowe. Publiczność usłyszy także autorskie, instrumentalne kompozycje Wojciecha Lipińskiego.
„3po3” to bezpośrednia muzyczna rozmowa: jej tematy są różne i zaskakujące. Żywa interakcja pomiędzy członkami kwartetu, melodyjnie, przestrzennie brzmiąca gitara i ujmujący śpiew Aleksandry Lipińskiej , która chętnie improwizuje – tego może spodziewać się publiczność podczas koncertu Kwartetu Pozytywnego.

Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.

Wystąpią:
Aleksandra Lipińska – śpiew,
Wojciech Lipiński – gitara
Michał Braszak – kontrabas,
Gerta Szymańska – instrumenty perkusyjne.

29 maja, poniedziałek, godz. 20:00: spektakl Teatru Mumerus "Manelle"
30 maja, wtorek, godz. 19:00: spektakl Teatru Mumerus "Manelle"

„Manelle”
„Życie jest snem i ułudą nietrwałą, chwilową, i nikczemną. Wszystko jest w ruchu i zmienności. Świat jest na opak wywrócony. Jesteśmy niczym rzeźby uwięzieni w dramatycznych gestach lub jako postaci z obrazów pragnące umknąć z ram. Varietas delectat - zmienność sprawia przyjemność.

To barok. Biblioteki pełne są nieprzeczytanych barokowych książek (albowiem pisał wtedy kto mógł) - jak choćby dzieła Pawła Symplicjana, o którym dowiedzieć się można że był jezuitą, spowiednikiem zakonnic, żył w latach 1577 - 1646 w Krakowie i Pułtusku. Być może nazwisko Symplicjan sam sobie nadał od łacińskiego „simplex" co znaczy: łatwy, bezpretensjonalny, lekki, naiwny, szczery, zwyczajny, zwykły. I pewno kimś takim chciał być ksiądz Symplicjan skoro napisał dzieła o bogato zawiłych, niczym barok tytułach: „Szafarnia obroków duchownych ", „Manelle Duchowne albo Porządek żywota Chrześcijańskiego" „O dobrej i szczęśliwej śmierci", „Perła droga, to jest Żywot chrześcijański...", „Środki zbawienne do życia pobożnego i wiersz o różnicy życia światowego", „Wizerunek człowieka umierającego". Są tam także dziesiątki ułożonych w rytm barokowego wiersza porad o czym myśleć: przy ubieraniu się i rozbieraniu, przy jedzeniu, przy dzwonieniu, przy kładzeniu się i wstawaniu z łóżka, używając wszelakich dóbr, milcząc i patrząc na świat... I chyba mało kto te księgi przez czterystu lat czytał, skoro - złożone w oryginale tajemniczą dla nas (ale jednak polską) czcionką - nie zostały (poza jednym wyjątkiem: wierszem o ogniłej głowie) transponowane na współczesny, czytelny dla dzisiejszego odbiorcy zapis literowy. Część z tych wierszy będzie można usłyszeć w naszym przedstawieniu.

Ale barok to nie tylko rymowane wskazówki jak podążać drogą życia. Barok to także gra z Fortuną, Światem, Ciałem, Demonami i Czasem - i te alegoryczne postaci ujrzymy także na scenie. Barok to także groteska szczerząca zęby w uśmiechu trupiej czaszki, to także rozkładające się wskutek francuskiej choroby ciała lubieżników i rozkoszników, a także osły poganiające zaprzęgniętych w chomąta ludzi.

Barok to także to także szaleństwo czyli „La Follia", jak brzmi nazwa sonat przeznaczonych do tańca - jedna z nich, najdoskonalsza czyli szaleństwo Antonio Vivaldiego stało się inspiracją do stworzenia muzyki (wykonywanej na żywo) do spektaklu, którego środki wyrazu rozpostarte są od bezustannego ruchu i tańca do pulsujących w rytm barokowego wiersza słów.

Barok to bogato zdobiona maska, za którą kryje się twarz człowieka rozpiętego między grozą, trwogą a rozkoszą. I w naszym spektaklu aktorzy czasem ukrywają swe twarze za maską.”

Wiesław Hołdys

W spektaklu wykorzystano teksty Pawła Symplicjana z „Manelli duchowych" oraz cytaty z utworów następujących autorów: Klemens Bolesławiusz, Jan z Kijan , Jan Libicki, Jan Andrzej Morsztyn, Hieronim Morsztyn, Wojciech Oczko, Symeon Połocki, Mikołaj Sęp Szarzyński, a także fragmenty anonimowych utworów: „Pielgrzym. Dialog o drzewie żywota", „Utarczka krwie wojującego Boga", „Dialog o Mifibosecie" a także teksty epitafium z tablicy nagrobnej z Fary w Krośnie.
W spektaklu wykorzystano fragmenty sonaty d-moll op. 1 nr 12, La Follia RV 63 oraz „Czerech pór roku" Antonio Vivaldiego

Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.

Wszystkie prezentacje w Teatrze Zależnym, Kraków, ul. Kanonicza 1.
Bilety: https://kicket.com/krakow/teatry/teatr-mumerus,871
Istnieje również możliwość rezerwacji telefonicznej 12 645 92 73 lub mailowej [email protected]

Źródło:

Materiał nadesłany