01.12.2020, 16:03 Wersja do druku

Kraków. Premiery na Boskiej

Boska Komedia w tym roku postawiła w dużej mierze na premiery, z kilku powodów, raz by wesprzeć artystów, dać im pracę po prostu, a po drugie, to na premiery czeka się w teatrze najbardziej. Włóżcie suknie z cekinami, marynarki z muchami i zasiądźcie z nami do wspólnego premierowego oglądania. Wszystkie spektakle będą dostępne nieodpłatnie na PLAY KRAKÓW, już można się rejestrować https://playkrakow.com/

fot. Maurycy Stankiewicz

Tegoroczne premiery Boskiej Komedii powstawały w trudnym i dziwnym czasie pandemii. Jaki to miało wpływ na pracę twórców i tematy, które wybrali? W jaki sposób wpłynęło na dramaturgię tych spektakli? Przyjrzyjmy się pięciu produkcjom festiwalowym.

Prapremierę „Biegunów” (koprodukcja Teatru Powszechnego i Teatru Łaźnia Nowa) na podstawie prozy Olgi Tokarczuk przygotowuje Michał Zadara, polską prapremierą będzie także „Powrót do Reims” (koprodukcja Teatru Łaźnia Nowa i Nowego Teatru) na podstawie esejów Didiera Eribona w reżyserii Katarzyny Kalwat. Kolejne trzy produkcje Festiwalu i Teatru Łaźnia Nowa są tworzone na bazie tekstów autorskich. Są to: „Autobiografia na wszelki wypadek” Michała Buszewicza, „Bezpieczne miejsce” Tomasza Fryzła z tekstem Piotra Fronia oraz monodram choreograficzny Dominiki Knapik pt. „Agon” z dramaturgią Patrycji Kowańskiej.

„Chciałabym wyjść, ale nie ma dokąd. Tylko moja obecność nabiera wyraźnych konturów, które drżą, falują i to boli” – pisze Olga Tokarczuk w „Biegunach” i słowa te brzmią zupełnie inaczej, gdy są zanurzone w naszych tegorocznych doświadczeniach. W książce Tokarczuk zderzają się dwie eksploracje: globu i własnego ciała. Obydwie równie tajemnicze i nierozpoznane. Jak zapowiada Teatr Powszechny, Michał Zadara przygotowuje spektakl wierny poetyce powieści: niejednoznaczny, wielopłaszczyznowy, odpowiadający kakofonii i dysonansom współczesnego doświadczenia. Przedpremierowy pokaz work-in-progress zobaczymy 5 grudnia 
o 20:30. 

Gdy świat na zewnątrz jest nieprzewidywalny i trudny do zdefiniowania, próbować określić możemy tylko siebie. Opowiedzieć swoją biografię, tak na wszelki wypadek. Michał Buszewicz przygląda się swoim najbliższym męskim przodkom: ojcu i dziadkowi próbując odpowiedzieć na pytanie, jak oni go zdefiniowali - jako człowieka i jako mężczyznę. Czy w ich losie jest z góry określony jego los? (6 grudnia, godz. 18:00). 

fot. Klaudyna Schubert

Czy macierzyństwo musi walczyć o prymat z pracą artystyczną i pasją (gr. agṓn )? 

To pytanie zadaje sobie choreografka i reżyserka Dominika Knapik. Czy poświęcenie się jednej sferze zawsze oznacza stratę w tej drugiej? Czy w to balansowanie musi się wkradać poczucie winy? Na warsztat zostaje wzięty głęboko osobisty materiał, który jest rozbrajany poprzez autoironiczną formę mockumentu (7 grudnia, godz. 18:00). 

Na godzinę przed końcem świata poznajemy dwójkę bohaterów „Bezpiecznego miejsca”. Czym nasiąkł współczesny katastrofizm? Czy doświadczenie końca nas oddala czy zbliża nas do siebie? Na to pytanie postara się odpowiedzieć czwórka studentów wydziałów reżyserskiego i aktorskiego krakowskiej AST (8 grudnia, godz. 22:00).

O doświadczeniu emancypacji opowie Jacek Poniedziałek w najnowszym spektaklu Katarzyny Kalwat. Reżyserka zderza biografię aktora z biografią Didiera Eribona, znanego francuskiego socjologa. W młodości homoseksualny Eribon wyjechał z robotniczych przedmieść Reims i zamieszkał w Paryżu, podobnie jak aktor, który z krakowskiego osiedla przeprowadził się stolicy Polski. Symboliczne spotkanie tych dwóch nazwisk na scenie odkrywa uniwersalność mechanizmów awansu społecznego, które wykształciły się w Europie ostatnich dekad. W przypadku Polski stały się one częścią doświadczenia pokolenia transformacji ustrojowej (9 grudnia, godz. 20:00). 

W nurcie premierowym zostaną pokazane także przedstawienia z krakowskich teatrów. Inspirowane światem i literaturą Stanisława Lema „Fiasko” w reż. Magdy Szpecht z Narodowego Starego Teatru rozpocznie projekcje festiwalowe (5 grudnia, godz. 17:00). Teatr Ludowy pokaże „Władczynię much” Konrada Dworakowskiego, spektakl dla młodzieży nawiązujący formą do narracyjnych gier komputerowych (13 grudnia, godz. 16:00). Na festiwalowe wydarzenie zapowiada się musical „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i górale” w reż. Cezarego Tomaszewskiego z Teatru w Krakowie im. J. Słowackiego (streaming 12 grudnia, godz. 18:00).

fot. Monika Stolarska

bezpieczne

Wszystkie spektakle tegorocznej Boskiej Komedii zostaną pokazane bezpłatnie 
w trybie online za pośrednictwem PLAY KRAKÓW – pierwszej miejskiej platformy vod w Polsce (www.playkrakow.com). Przedstawienia zostaną udostępnione zgodnie z harmonogramem zamieszczonym na stronie festiwalu www.boskakomedia.pl/, każde z nich będzie dostępne konkretnego dnia o konkretnej godzinie, dwukrotność swojego czasu trwania. Aby zostać widzem Boskiej Komedii wystarczy się zarejestrować na www.playkrakow.com , operatorem platformy jest Krakowskie Biuro Festiwalowe. 

Źródło:

Materiał własny

Tematy w toku