EN

10.06.2022, 09:06 Wersja do druku

Kraków. Premiera „Tajemniczego ogrodu”

„Tajemniczy Ogród” to czerwcowa premiera Teatru Łaźnia Nowa. Bilety na najbliższy weekend rozeszły się błyskawicznie, ale już teraz reżyser Tomasz Fryzeł wraz z zespołem zapraszają na pokazy w ramach Sceny Nocy Letniej 19 i 20 sierpnia.

fot. Klaudyna Schubert

„Tajemniczy ogród” to spektakl, który wyrasta z inspiracji powieścią Frances Hodgson Burnett, a przede wszystkim – z fascynacji tytułowym miejscem. Zapisany w powieści ogród staje się punktem wyjścia do opowieści o osobach, roślinach, zwierzętach i innych, niemających swojej precyzyjnej nazwy zjawiskach (jak ruchy powietrza, zachody słońca, światło i cień) oraz o zachodzących pomiędzy nimi relacjach. To opowieść o tym, jak elementy przyrody i krajobrazu doświadczają się nawzajem i jak człowiek może pełniej i bardziej świadomie wchodzić w relacje z pejzażem i ekosystemem, którego jest częścią.

Aktorzy pracowali na "dziennikach uważności", które były im bardzo pomocne w odnalezieniu łączności z naturą, postacią i tytułowym "tajemniczym ogrodem".
- Próbowaliśmy kontemplować, patrzyć i widzieć, a nie tylko obserwować – bo czasem patrzymy, ale nie widzimy. Zwracaliśmy uwagę na elementy przyrody: ruch drzew, wiatru, słońca. Spisywaliśmy w „dziennikach uważności” nasze odczucia ze współbycia z tą naturą, nasze przemyślenia, wewnętrzne monologi – mówi Kinga Bobkowska, aktorka. - Chodziłem na spacery nad Zalew Nowohucki i na Łąki Nowohuckie, zapisywałem swoje przemyślenia, od tych skrajnie dziwacznych, po głębokie. Przykładowo, zafascynowała mnie spontaniczność ptaków i wierzba płacząca, która w moim odczuciu rzeczywiście „płakała”. To wszystko składa się na graną przeze mnie postać – dodaje aktor Adam Borysowicz.

Aktorzy podczas pracy nad rolą musieli zrozumieć, w jaki sposób myśli dziecko i jak zwiększona jest jego uwaga - w porównaniu z postrzeganiem u dorosłego – na rzeczy, których w dzisiejszym świecie czasem w ogóle nie zauważamy. - Największym wyzwaniem było powstrzymanie się od „dzieciowania”, czyli próba uchwycenia dziecięcej perspektywy, ale z nadbagażem dorosłego myślenia i wiedzy na temat stanów, które zachodzą w dziecku. Musieliśmy potraktować to wyobrażenie o dziecku poważnie, jego problemy, a jednocześnie nie wtłaczać mu tej specyficznej, dorosłej narracji, dzięki czemu mogliśmy oddać prostotę dziecięcego funkcjonowania – opisuje Kinga Bobkowska.

Bilety na 10, 11 i 12 czerwca zostały wyprzedane. Wejściówki na pokazy w ramach Sceny Nocy Letniej 19 i 20 sierpnia dostępne są online w cenie 20zł.

Tajemniczy ogród to miejsce przemiany, w którym zmienia się perspektywa, weryfikują się priorytety i punkty odniesienia. To laboratorium relacji. Miejsce spotkania z innym. Miejsce wymiany, czułości, wychylenia się ku tym, którzy i które są obok. To laboratorium utopii. Model utopii. Miejsce wyobrażania sobie optymalnych rzeczywistości i konstruowania ich. To miejsce medytacji. Przestrzeń służąca do wsłuchiwania się w to, co w sobie i obok siebie. To ekosystem. System organizmów połączonych ze sobą. To szkoła wrażliwości. Miejsce wyostrzania uważności na utopie i perspektywy istniejące w nas i wokół nas.

Reżyseria: Tomasz Fryzeł
Tekst i dramaturgia: Mira Mańka
Scenografia i kostiumy: Anna Oramus
Światło: Klaudyna Schubert
Muzyka: Nikodem Dybiński
Konsultacja naukowa:
Zuzanna Berendt
Inspicjentka: Katarzyna Białooka

Występują: Kinga Bobkowska, Maria Witkowska, Adam Borysowicz

Produkcja: Teatr Łaźnia Nowa

Kontakt dla mediów: Łukasz Pytko
tel. 692 348 103; mail: [email protected]

Teatr Łaźnia Nowa – Instytucja Kultury Miasta Krakowa to prężnie działający krakowski teatr, mieszczący się w wyremontowanej, postindustrialnej przestrzeni dawnych hal warsztatów szkolnych Zespołu Szkół Mechanicznych w Nowej Hucie. Podczas ponad piętnastu lat istnienia Łaźnia Nowa wypracowała solidną markę na polskim rynku teatralnym. Kreuje zarówno wydarzenia o zasięgu międzynarodowym (Festiwal Teatralny Boska Komedia), jak i lokalnym (Bulwar[t] Sztuki). Najnowsza inicjatywa Łaźni Nowej to Dom Utopii – Międzynarodowe Centrum Empatii, miejsce współdziałania, wymiany środowisk artystycznych i mieszkańców Nowej Huty. Teatr nie posiada stałego zespołu, do każdego projektu zaprasza aktorów i reżyserów, którzy wnoszą tu własną energię, doświadczenia i wrażliwość. Swoje miejsce odnajdują w nim zarówno uznani twórcy, jak i ci, którzy dopiero poszukują własnego języka teatralnego. W latach 2005-2021 Łaźnia Nowa wyprodukowała niemal sto spektakli, sama bądź w koprodukcji z partnerami z całej Polski.

Źródło:

Materiał nadesłany