EN

19.06.2021, 19:43 Wersja do druku

Kraków. Piotr Sieklucki otrzymał Nagrodę Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego

Piotr Sieklucki zwyciężył w dziewiątej edycji konkursu o Nagrodę Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego. Laureaci odebrali wyróżnienia przyznane za rok 2019 w sobotę w krakowskim Teatrze Nowym Proxima podczas Nocy Teatrów.

fot. Tomasz Cichocki

Nagroda Teatralna im. Stanisława Wyspiańskiego, ustanowiona przez Radę Miasta Krakowa w 2011 roku, jest przyznawana od 2012 r. Jej celem jest wzmocnienie wizerunku Krakowa jako silnego ośrodka teatralnego oraz wspieranie rozwoju sztuki teatru w jej różnych formach i odmianach.

Początkowo była tylko jedna kategoria nagrody: za szczególne osiągnięcie lub wydarzenie. Formuła konkursu została jednak poszerzona obok nagrody głównej wręczano także nagrodę specjalną dla teatrów nieinstytucjonalnych. Ze względu na pandemię wręczenie nagród w 2020 roku nie odbyło się, nastąpiło dopiero teraz.

- Kraków to miasto teatrów i wybitnych osobowości: patrona tej nagrody Stanisława Wyspiańskiego, Konrada Swinarskiego, Jerzego Jarockiego, Tadeusza Kantora, Andrzeja Wajdy. Długo można by wymieniać, tych którzy zaczynali tu swoją karierę i tych, którzy związali się z nim na stałe i budują markę teatralnego Krakowa - mówił w sobotę pełnomocnik prezydenta ds. kultury Robert Piaskowski. Dodał, że w Krakowie aktywnych jest 66 ośrodków teatralnych, z czego 11 to instytucje publiczne, a 800 tys. widzów w 2019 zobaczyło 3 tys. 33 spektakle.

- I nagle przyszła pandemia – mówił Piaskowski. "Głęboko wierzę, że nasz teatr wychodzi z tego obronną ręką, odporny, kreatywny, dający nową odpowiedź dla tej rzeczywistości, ironiczny, prześmiewczy a zarazem czuły i responsywny na to wszystko, co nas w rzeczywistości boli, uwiera, na co się nie zgadzamy. Nie zgadzamy się na wzrost nastrojów populistycznych, nacjonalizmu, homofobii i zjawisk, które w przestrzeni publicznej i języku debaty wybrzmiewają w ostatnim czasie. Teatr ma nas regenerować, nakłuwać, wskazywać, wzbudzać niepokój, ale też być nieustanie kreatywną odpowiedzią"– dodał Piaskowski.

Do dziewiątej edycji konkursu wpłynęło 28 wniosków o nagrodę główną oraz 21 wniosków o nagrodę specjalną. Kapituła obradowała pod przewodnictwem prof. Jacka Popiela.

Przewodnicząca Komisji Kultury i Ochrony Zabytków Rady Miasta Krakowa radna Małgorzata Jantos mówiła, że wybór nie był łatwy i kapituła długo dyskutowała nad werdyktem.

Nagrodę główną w wysokości 30 tys. zł brutto otrzymał Piotr Sieklucki – za realizację programu Teatr Nowego Widza, w ramach którego na scenie Teatru Nowego Proxima w 2019 roku wystawiono dwa spektakle adresowane do najmłodszej publiczności: "Król Maciuś Pierwszy" oraz "Było sobie życie".

Nagrodę specjalną w wysokości 15 tys. zł, dzieloną równo pomiędzy członków zespołu, otrzymują: Marta Wołowiec, Monika Węgrzynowicz, Marcin Janus, Grzegorz Kaliszuk – twórcy spektaklu "Naturgemälde", powstałego w Krakowskim Centrum Choreograficznym.

Trzy nagrody specjalne w wysokości po 10 tys. zł każda kapituła przyznała: Trupie Komedianty w składzie: Agnieszka Cianciara-Fröhlich, Jonathan Fröhlich, Katarzyna Gazdowicz, Łukasz Łęcki oraz Dariusz Brojek (gościnnie) i Zygmunt Magiera (kierownictwo muzyczne) za spektakl "Mieszczanin szlachcicem" wg Moliera; Paulinie Dziubie, Sarze Gawlik i Ziucie Zającównej, czyli zespołowi artystek tworzących spektakl "Ale babki! Krótka historia kobiet: od PRL-u aż do dziś" w Teatrze Proscenium w reżyserii Józefy Zając-Jamróz oraz Szymonowi Budzykowi i zespołowi aktorskiemu spektaklu "Zobacz ciało" w składzie: Julia Dyga, Natalia Maczyta-Cokan, Maciej Cymorek, Łukasz Gawroński.

Dwie indywidualne nagrody specjalne po 5 tys. zł każda otrzymają Krzysztof Bochenek za rolę w spektaklu "Śmierć pięknych saren" w reżyserii Jana Szurmieja na scenie Teatru Bagatela oraz Ziuta Zającówna za pomysł i reżyserię spektaklu "Ale babki! Krótka historia kobiet: od PRL-u aż do dziś".

Nagrodę wręczono podczas XIV edycji Nocy Teatrów, podczas której będzie można zobaczyć 63 spektakle i przedsięwzięcia teatralne, w tym siedem przedstawień plenerowych. W wydarzenie zaangażowało się kilkanaście teatrów instytucjonalnych oraz ponad 30 teatrów i grup nieinstytucjonalnych.

Źródło:

PAP

Autor:

Małgorzata Wosion

Data publikacji oryginału:

19.06.2021