06.04.2021, 16:51 Wersja do druku

Kraków. „Opowieści Hoffmanna” w Operze Krakowskiej - online

Jedno z najważniejszych dzieł Jacquesa Offenbacha, jedyny przykład opery w jego dorobku kompozytorskim. „Opowieści Hoffmanna” – w futurystycznej realizacji Michała Znanieckiego i w muzycznej interpretacji Tomasza Tokarczyka będzie można obejrzeć online 9 kwietnia br. o 18.00 na platformie Play Kraków. Spektakl zarejestrowano podczas premiery w 2017 roku w Operze Krakowskiej.

fot. Łukasz Łuszczek / mat. teatru

„Opowieści Hoffmanna” to opera fantastyczna komponowana przez Offenbacha w latach 1877-1880. Premiera dzieła miała miejsce po śmierci kompozytora 10 lutego 1881 w Opéra Comique w Paryżu. Trzonem libretta Jules’a Barbiera i Michela Carrégo są trzy opowiadania E.T.A. Hoffmanna, tj.: „Piaskun”, „Radca Krespel” i „Przygoda w noc sylwestrową”. Trójdzielna konstrukcja libretta odnajduje wyraz w obecności trzech typów kobiet uosabiających różne typy oper – francuską bouffe, romantyczną niemiecką oraz zmysłową włoską. Głównym bohaterem jest sam Hoffmann – to on opowiada dzieje swoich miłości do Olimpii, Antonii i Giulietty.

Muzyka w dziele podąża za librettem, dopełniając charakterologiczny rys każdej z hoffmanowskich miłości. Operę wypełniają rozłożyste mozartowskie kantyleny. Stylistyczną różnorodność podkreśla w dziele włoska pieśni gondolierów, barkarola, a wirtuozerię techniczną popisowe koloratury, m.in. w słynnej „Arii Olimpii”.

W kręgach popkultury i nowych technologii

Realizację Znanieckiego, w podobieństwie do złożoności struktury muzycznej dzieła, cechuje bogactwo odniesień do współczesności i popkultury. Reżyser czerpie inspiracje z kreacji filmowych Stanley’a Kubricka, futurystycznej koncepcji serialu „Black Mirror” czy wątków miłości do sztucznej inteligencji thrillera science fiction „Ex Machina” w reż. Alexa Garlanda. Dosłownym nawiązaniem intertekstualnym w dziele jest z kolei cytat diwy operowej z „Piątego elementu” Luca Bessona.

Scenografia, którą stworzył Luigi Scoglio, kreuje świat przyszłości, zdominowany przez nowe technologie. „W krakowskim spektaklu otaczającą nas rzeczywistość wyprzedzamy o jakieś 20 lat (…). Dom Antonii, córki wielkiej śpiewaczki, to u nas multimedialne, interaktywne muzeum. Z kolei świat Olimpii, lalki, to laboratorium powstawania sztucznej inteligencji. Zabieg zupełnie jak w opowiadaniach Hoffmanna, tylko w naszych czasach” – mówi reżyser.

„Opowieści Hoffmanna” to kolejna odsłona reżyserska twórcy znanego krakowskiej publiczności z takich inscenizacji, jak: „Don Giovanni”, „Eugeniusz Oniegin”, „Miłość do trzech pomarańczy” i „Król Roger”. Premiera spektaklu odbyła się 9 czerwca 2017 roku w Operze Krakowskiej.

„Opowieści Hoffmanna” w reż. Michała Znanieckiego i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka: 9 kwietnia br. 18.00 online na Play Kraków

Bilety: 10 zł

Realizatorzy

Reżyseria i kostiumy: Michał Znaniecki

Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk

Scenografia: Luigi Scoglio
Choreografia: Diana Theocharidis
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel
Reżyseria światła: Bogumił Palewicz
Współpraca muzyczna: Paweł Szczepański
Asystentki reżysera: Zofia Dowjat, Dagmar Bilińska-Korban
Asystent kostiumografa: Joanna Medyńska
Asystent choreografa: Adam Mośko
Asystentka kierownika chóru: Joanna Wójtowicz
Inspicjentki: Magdalena Wąsowska, Justyna Jarocka-Lejzak
Suflerki: Dorota Sawka, Maria Mitkowska
Korepetytorzy solistów: Kristina Kutnik, Olga Tsymbaluk, Grzegorz Brajner, Katarzyna Starzycka (współpraca)
Akompaniator chóru: Wioletta Fluda
Akompaniator baletu: Emilia Strzecha
Tłumaczenie tekstu na tablicę świetlną: Dorota Sawka

Obsada

Olimpia, Antonia, Giulietta, Stella | Katarzyna Oleś-Blacha
Hoffmann | Tomasz Kuk
Muza, Nicklausse | Monika Korybalska
Lindorf, Coppelius, Doktor Miracle, Dapertutto | Mariusz Godlewski
Andrès, Cochenille, Frantz, Piticchinaccio | Janusz Ratajczak
Spalanzani | Vasyl Grokholskyi
Crespel | Wołodymyr Pańkiw
Głos Matki | Agnieszka Cząstka
Hermann | Jacek Wróbel
Nathanaël | Krzysztof Kozarek
Luther | Krzysztof Dekański

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne