Styczniowe premiery krakowskich teatrów zdecydowanie wyostrzą apetyt na dalszą część roku. W pierwszych przedstawieniach na scenie, m.in. Jan Peszek, Katarzyna Chlebny, Krzysztof Materna i Barbara Kurdej-Szatan. Pisze Anna Piątkowska w „Dzienniku Polskim”.
Jan Klata w Teatrze Słowackiego
5 stycznia w Teatrze Słowackiego pierwsza premiera roku - „Act of Killing” w reżyserii Jana Klaty.
Spektakl jest teatralną adaptację słynnego, wielokrotnie nagradzanego, nominowanego do Oscara, filmu dokumentalnego Joshu'y Oppenheimera.
„Dawni zbrodniarze, kaci, mordercy, a dziś powszechnie szanowani emeryci spotykają się ponownie, by przed kamerami opowiedzieć o czasach swojej młodości. O czasach w których zabijali tysiące, dziesiątki tysięcy niewinnych ludzi, wzorując się na hollywoodzkich idolach. Są uśmiechnięci, spokojni, z zaangażowaniem i bezgranicznym bezwstydem rekonstruują popełniane zbrodnie. Wciągają nas w przerażająco uwodzący świat czynów bez odpowiedzialności, zła bez potępienia, zbrodni bez kary” – zapowiada przedstawienie Teatr Słowackiego.
- Próbujemy dociec fenomenu człowieka, który wpada w jakąś czarną dziurę i po prostu morduje braci na dużą skalę - mówi Jan Peszek odtwórca głównej roli w spektaklu.
Na scenie, m.in. Jan Peszek, Marcin Kalisz, Wojciech Skibiński / Krzysztof Głuchowski, Feliks Szajnert/Jacek Strama.
Terapia śmiechem w Bagateli
„Słownikiem ptaszków polskich” w reżyserii Krzysztofa Materny powita widzów – wyłącznie dorosłych - Teatr Bagatela. Dyrektor sceny przy ul. Karmelickiej przeniósł na scenę opowiadanie Jakuba Morawskiego. Nie pierwszy raz – „Słownik ptaszków polskich” Materna wystawił już w 2016 roku w Teatrze IMKA w Warszawie, 7 stycznia premiera w Krakowie z nową obsadą. Na scenie m.in. Katarzyna Chlebny, Urszula Grabowska, Magdalena Walach i Krzysztof Materna.
Jak się komunikować w świecie, w którym każdy mówi swoim językiem? Najlepiej, ponoć, słychać to na terapii grupowej u psychologa. A „Słownik ptaszków polskich” ma być, jak zapowiada Teatr Bagatela, najlepszą terapią na naszą szarą rzeczywistość.
Mateusz Pakuła w Łaźni Nowej
Adaptacją głośnej książki Mateusza Pakuły „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”, zaczyna rok Teatr Łaźnia Nowa. Na deski teatralne trafi tu osobista opowieść o procesie umierania ojca dramatopisarza, który chorował na raka trzustki. Ale historia opowiedziana przez Mateusza Pakułę ma tez wymiar uniwersalny – jest opowieścią o bezradności i wściekłości na instytucje państwa, służbę zdrowia i kościół, które zadają chorym dodatkowe cierpienia. „Ale myli się ten, kto myśli, że zobaczy na scenie smutną opowieść, w spektaklu nie zabraknie groteski i śmiechu, tak bliskich wszystkim spektaklom Pakuły” – czytamy w zapowiedzi przedstawienia, które na scenę Łaźni Nowej trafi 20 stycznia.
Słodko-gorzko w Variete
W Teatrze Variete trwają próby przed styczniową premierą. 21 stycznia na afisz krakowskiego teatru muzycznego trafi słodko-gorzka komedia "Do dwóch razy sztuka” autorstwa Barry’ego Creytona. Prapremiera sztuki odbyła się we wrześniu 1987 roku w Ensamble Theatre w Sydney. Spektakl zyskał uznanie krytyków i szturmem zdobył serca widzów, by już rok od prapremiery trafić na deski West Endu. Do tej pory przetłumaczono i wystawiono ją aż w 25 językach. Krakowska publiczność zobaczy spektakl "Do dwóch razy sztuka" w reżyserii Anny Gryszkówny. W powieści o byłym małżeństwie, które podejmuje decyzję o reanimacji związku zagrają Barbara Kurdej-Szatan i Michał Staszczak.
- „Do dwóch razy sztuka” iskrzy od brawurowych dialogów, ciętych ripost, niefortunnych przypadków i zachowań, ujętych w zabawnym tonie. Pod przykrywką komizmu skrywa się jednak wzruszająca historia dwójki ludzi, którzy nie mogą bez siebie żyć i jednocześnie nie mogą żyć ze sobą – zapowiadają twórcy.
W rytmie reggae w KTO
Spektakl „Byłam żoną Boba Marleya” to muzyczna opowieść o Ricie Marley, kobiecie, która przez szesnaście lat była żoną największej gwiazdy muzyki reggae.
„Mimo historycznych odniesień, twórców spektaklu interesuje przede wszystkim portret kobiety, która, żyjąc u boku sławnego na całym świecie męża, próbuje uwolnić się od zależności od niego i odnaleźć swoją własną drogę poprzez poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: kim jestem? W Ricie Marley dostrzegliśmy rysy współczesnej kobiety, dojrzewającej do świadomości swoich praw i swojej indywidualności” – wyjaśniają twórcy.
Autorką najnowszej premiery Teatru KTO jest krakowska radna Małgorzata Jantos, spektakl reżyseruje Paweł Szumiec, a w rolę Rity Marley wcieli się Katarzyna Chlebny. Premiera 27 stycznia.