EN

11.12.2021, 23:58 Wersja do druku

Kraków. Nagrody Festiwalu Boska Komedia. Grand Prix dla "Wujaszka Wani" z Teatru Ludowego

XIV edycja MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU BOSKA KOMEDIA 2021

Werdykt JURY INFERNO z 9 grudnia 2021

Jury w składzie: Oana Cristea Grigorescu (RO), Haris Paśović (BiH), Katerina Evangelatos (GR), Marina Davidowa (RU), Rolf C. Hemke (DE)

po obejrzeniu dziewięciu spektakli konkursowych

przyznaje następujące nagrody:

1. Wyróżnienie Specjalne (o wartości 2000 zł) otrzymuje Jadwiga Lesiak za rolę starej niani Mariny w „Wujaszku Wani” wyprodukowanym przez Teatr Ludowy w Krakowie.

Jadwiga Lesiak znakomicie odegrała starszą kobietę w stanie klinicznej depresji, dobitnie wyrażając ciemną stronę ludzkiego istnienia skazanego na kruchość i nietrwałość.

2. Nagrodę aktorską (o wartości 5000 zł) dla najlepszego performera tekstu post-dramatycznego otrzymuje Sebastian Pawlak za rolę w „Onko”, produkcji TR Warszawa w reżyserii Weroniki Szczawińskiej.

Za pełną wrażliwości interpretację zmagania się z chorobą nowotworową. Artysta sceniczny porusza się między dramatyzmem i absurdem, nie tracąc niczego z głębokiego zrozumienia kobiecej psyche.

3. Nagrodę aktorską (o wartości 5000 zł) otrzymuje Łukasz Schimdt za rolę Ojca Flote w „Czerwonych Nosach” Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu, w reż. Jana Klaty.

Nagrodzony aktor wykorzystał w tym przedstawieniu wszystkie swoje wielkie talenty oraz całą wiedzę i energię. Nie wydaje się, by cokolwiek mogło stanąć na drodze jego inspirującego aktorstwa – grać nie przestanie nawet po nadejściu apokalipsy. A na pewno nie podczas czegoś takiego jak trzęsienie ziemi, powodzie, pożary, czy pandemie – bo taką właśnie siłą jest obdarzone jego aktorstwo.

4. Nagrodę aktorską (o wartości 5000 zł) otrzymuje Danuta Stenka za rolę Charlotty w „Sonacie jesiennej” z Teatru Narodowego w Warszawie.

Za umiejętność bycia na scenie jednocześnie – silną i słabą, brzydką i piękną, wrażliwą i opresyjną ora za wirtuozerię muzyczną, ale bez grania muzyki, jedynie opowiedzianą twarzą.

5. Nagrodę aktorską (o wartości 5000 zł) otrzymuje Piotr Franasowicz za rolę Michaiła Astrowa w „Wujaszku Wani” wyprodukowanym przez Teatr Ludowy w Krakowie.

Obdarzając swojego bohatera urokiem, kruchością i niepokojem, Piotr Franasowicz stworzył nowe spojrzenie na klasycznego bohatera.

6. Nagrodę aktorską (o wartości 5000 zł) otrzymuje Maja Pankiewicz za sposób, w jaki przedstawiła Sonię w „Wujaszku Wani” wyprodukowanym przez Teatr Ludowy w Krakowie.

Aktorka stworzyła pełną kreację młodej bohaterki próbującej zapanować nad własnymi aspiracjami i złudzeniami. Sposób, w jaki podeszła do swojego zadania i wygłosiła zamykający monolog, to żywy dowód na opowiedzenie się po stronie Miłości i Życia.

7. Nagrodę aktorską (o wartości 5000 zł) otrzymuje Piotr Pilitowski za sposób, w jaki przedstawił Wujaszka Wanię (Iwana Wojnickiego) w „Wujaszku Wani” wyprodukowanym przez Teatr Ludowy w Krakowie.

W swoim wysoce osobistym podejściu do tej klasycznej roli Piotr Pilitowski stworzył głęboką i przejmującą interpretację człowieka w kryzysie wieku średniego.

8. Nagrodę za autorstwo tekstu (o wartości 5000 zł) otrzymują Małgorzata Wdowik i Weronika Murek za „Wstyd” wyprodukowany w Nowym Teatrze w Warszawie.

Jury doceniło analizę kobiecej tożsamości w społeczeństwie o tradycyjnych strukturach patriarchalnych. Nagrodzone dzieło oferuje dogłębne i panoramiczne spojrzenie na warunki życia będące udziałem wielu polskich kobiet.

9. Nagrodę za plastyczną wizję przedstawienia (o wartości 5000 zł) otrzymują scenograf Bartolomäus M. Kleppek, reżyser światła Wolfgang Macher oraz autorka kostiumów Karolina Mazur w spektaklu „Tiki i inne zabawy” w reż. Dominiki Knapik z Wrocławskiego Teatru Pantomimy.

Scenograf i reżyser świateł osiągnęli przy użyciu ograniczonej liczby elementów, zaskakującą różnorodność miejsca, gdzie dzieje się polifoniczno-psychoterapeutyczna satyra Czechowa. Z kolei makijaż i fryzury nadały szczególny i niezapomniany komizm decydujący o tożsamości bohaterów.

fot. Klaudyna Schubert

Grand Prix

Nagroda Główna XIV Festiwalu Boska Komedia dla spektaklu...

WUJASZEK WANIA

w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej

Teatr Ludowy w Krakowie

Biorąc pod uwagę propozycje konkursowe oraz czasy triumfu teatru post-dramatycznego, chcemy wręczyć Grand Prix spektaklowi cichemu, pozostającemu nieco na uboczu trendów panujących obecnie w teatrze, który jednak został zagrany z wielką szczerością. To „Wujaszek Wania” w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej, stworzony przez Teatr Ludowy w Krakowie. Taką decyzją o nagrodzie chcemy podkreślić, że sztuka dramatyczna nie opiera się na trendach, lecz na wnikliwości i szczegółach, a także, że nowe tematy i nowe podejścia do teatru nie równoważą braku dobrej gry aktorskiej oraz zdolności ograniczania własnych koncepcji, jakkolwiek odważne by one były.

***

PARADISO - WERDYKT JURY

XIV edycja MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU BOSKA KOMEDIA 2021

Werdykt Jury Paradisoz 10 grudnia 2021 r.

Jury w składzie: Carlos Aladro (ES), Kristina Savickienė (LT), Peter Carp (DE) oraz Geoliane Arab (FR) dnia 10 grudnia 2021 r. ogłosiło werdykt, zgodnie z którym nagrody w wysokości 5000 zł otrzymują następujące produkcje:

  1. Dwie nagrody dla zespołu aktorskiego spektaklu „Klub” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej, z Akademii Teatralnej w Warszawie i TR Warszawa.

Pierwszą z nagród przyznajemy w uznaniu podjętego przez zespół trudnego wyzwania, jakim jest przedstawienie sytuacji kobiet we współczesnym świecie artystycznym.

Drugą z nagród przyznajemy za przekazanie ważnego artystyczno‑politycznego manifestu, doskonałego tak pod względem formy, jak i treści. 

Przedstawienie kładzie nacisk na siłę zespołu przy jednoczesnym zachowaniu indywidualności każdej z aktorek. 

  1. Nagroda dla całego zespołu realizacyjnego Tomasz Fryzeł, Piotr Froń, Kinga Bobkowska, Adam Borysowicz za „Bezpieczne miejsce” z Teatru Łaźnia Nowa.

Twórcy przyglądają się niepewnej przyszłości młodych w czasie pandemii. Aktorka, aktor, autor tekstu i reżyser zaproponowali wspólnie inne doświadczenie teatralne: introspekcyjne i kontemplacyjne, delikatne, choć ściśle związane z ważnymi tematami bieżącymi – władzy, opieki, bezpieczeństwa i zagrożenia.

  1. Nagroda dla zespołu aktorskiego spektaklu „Hey U” w reżyserii Agnieszki Glińskiej z Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie.

Przedstawienie, które pokazuje siłę pracy kolektywnej, a przede wszystkim umiejętność zachowania silnych indywidualnych osobowości w zderzeniu z dynamiką grupy. Spektakl pozwolił stworzyć portret pełnego obaw pokolenia, do którego należą sami aktorzy. 

  1. Nagroda dla reżysera Wiktora Bagińskiego za „Serce” z TR Warszawa

Za reżyserską umiejętność podejścia do spraw trudnych w sposób delikatny i żywy, a także za umiejętność uwolnienia pełnej siły przekazu aktorów. 

  1. Nagroda dla reżysera Beniamina Bukowskiego za spektakl „Arianie” z Narodowego Starego Teatru

Za reżyserską wizję powrotu do przeszłości w celu zrozumienia teraźniejszości. Reżyser, będący też autorem tekstu, stworzył spójny, dynamiczny i bardzo współczesny obraz świata, pełnego historycznych odnośników i złożonych tematów, wykorzystując zróżnicowane środki artystyczne.

  1. Nagroda dla zespołu aktorskiego spektaklu „Darwin albo dzieci ewolucji” w reżyserii Magdy Miklasz, z Akademii Teatralnej w Warszawie, filia w Białymstoku

Za zaangażowanie w ambitne przedsięwzięcie, wymagające różnorakich talentów i wykorzystujące zachwycające aktorstwo i umiejętności lalkarskie. 

  1. Nagroda dla reżyserki Ramony Nagabczyńskiej, za „SILENZIO!” z Teatru Nowego z Warszawy

Za bezkompromisowy wybór artystyczny reżyserki, umiejętność dekonstrukcji kodów teatralnych oraz podważenie stereotypów zarówno społecznych, jak i artystycznych. Za odważną i dojrzałą koncepcję, precyzyjną estetykę i stworzenie własnego teatralnego świata. 

Źródło:

Materiał nadesłany