EN

30.01.2021, 11:24 Wersja do druku

Kraków. Luty w Nowohuckim Centrum Kultury

Od początku lutego wszystkie przestrzenie wystawiennicze w Nowohuckim Centrum Kultury będą dostępne dla zwiedzających.

Zapraszamy na ekspozycje czasowe i nieczynne przez wiele miesięcy stałe wystawy prac Zdzisława Beksińskiego i Jerzego Dudy-Gracza. Oprócz tego, w drugim miesiącu roku, NCK proponuje inne wydarzenia, które odbywać się będą trochę na żywo, a trochę wciąż wirtualnie. Będzie coś dla rodziców i ich pociech, młodych studentów, podróżników i melomanów.

3 lutego (środa), g. 10.00

KLUB SUPER MAMA – wykład online

POZYTYWNA DYSCYPLINA cz. 1 „Dlaczego dzieci nie słuchają i jak reagować na dziecięce NIE"

Jako rodzice często zadajemy sobie pytanie, co możemy zrobić, aby nasze dzieci nas słuchały i dlaczego tak często tego nie robią? Podczas spotkania postaram się odpowiedzieć na obydwa pytania.

Wykład będzie też świetną okazją do przedstawienia kilku propozycji zachęcania dzieci do współpracy oraz dróg interpretowania i sposobów reagowania na dziecięce, tak bardzo stanowcze, "NIE".

Wszystkie treści osadzone będą w duchu Pozytywnej Dyscypliny opartej na szacunku i miłości wobec dziecka i rodzica, poparte długoletnim doświadczeniem w pracy na stanowisku nauczyciela wychowania przedszkolnego oraz osobistym doświadczeniem bycia mamą dwóch przedszkolaków.

Spotkanie poprowadzi Joanna Wilk – pedagog, certyfikowany Edukator Pozytywnej Dyscypliny dla Rodziców, z wykształcenia pedagog.

17 lutego (środa), g. 10.00

KLUB SUPER MAMA – wykład online

POZYTYWNA DYSCYPLINA cz. 2 „Jak rozmawiać z dzieckiem bez nakazów, krzyku i pouczeń?”

Rodzicielstwo to niewątpliwie jedno z największych wyzwań naszego życia.

Pragniemy budować z naszymi dziećmi relacje oparte na wzajemnym szacunku, miłości i współpracy, ale niejednokrotnie brakuje nam wiedzy i narzędzi, które pozwoliłyby reagować w sposób, który rzeczywiście służy osiąganiu tych celów.

Zapraszam serdecznie na wykład, podczas którego z perspektywy Pozytywnej Dyscypliny, opowiem co możemy zrobić, żeby nasza komunikacja z dzieckiem wychodziła naprzeciw jego i naszym potrzebom.

Spotkanie poprowadzi Joanna Wilk – certyfikowany Edukator Pozytywnej Dyscypliny dla Rodziców, z wykształcenia pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego.

20 lutego (sobota), g. 19.00, Scena NCK

ØRGANEK W NOWYM ŚWIECIE

Rok 2020 zmienił świat. Zatrzymał nas, wybił z rytmu, zmusił do refleksji nad tym, co ważne. Także dla nas ten rok jest podróżą w nieznane. Nowym etapem, w którym musieliśmy zmienić zasady swojego życia, przebudować przestrzeń, przearanżować oswojony już świat.

Marząc o lepszych czasach, starujemy z projektem ØRGANEK W NOWYM ŚWIECIE. Nowe aranżacje piosenek, nowa elektro-akustyczno-gitarowa odsłona, nowe dla nas miejsca i nowy język. Mamy dla was muzykę na nowe czasy!

„Może będzie nas mniej, ale to nie znaczy, że nas nie zauważą. Może będzie ciszej, ale to nie znaczy, że nas nie usłyszą. Może zabrzmimy inaczej, ale to nie znaczy, że nie powiemy wam tego, co zawsze. Damy sobie radę. Poczekamy. Jesteśmy cierpliwi. Spotkamy się w nowym, lepszym świecie". - Tomasz Organek

bilety – 99/89 zł

27 lutego (sobota), g. 19.00, Scena NCK

KRÓL ,,Nieumiarkowania”

Koncert, promujący najnowszą płytę Błażeja Króla, to kolejna próba skoku popowego undergroundu w objęcia alternatywnego mainstreamu. Kolejna – i najbardziej udana. Promujący ją utwór „Te smaki i zapachy” przez wiele tygodni królował na Liście Przebojów Trójki. Nowy album Króla roztacza aurę błogości przeradzającej się w niepokój i nerwowe podniecenie, które raz za razem uderza w tony kontemplacji.

Zespół wystąpi w składzie: Błażej Król, Iwona Król, Thomas Fietz, Jan Migdal

bilet - 50 zł

***

NCK wystawy | luty 2021

EVA HAJDUK „Inna rodzina” wystawa projektu fotograficznego

18 stycznia - 25 lutego, Szara Galeria CENTRUM

finisaż - 25 lutego (czwartek) o g. 17.00

wstęp wolny

Projekt „Inna Rodzina” pokazuje, jak osoby z ograniczoną sprawnością intelektualną czy ruchową tworzą i budują swoje własne związki i rodziny. Wiele tych „innych” rodzin funkcjonuje obok nas, pozostając niemal niewidocznymi dla naszych oczu. Często rodzice dotknięci różnego rodzaju niepełnosprawnościami mają w pełni sprawne dzieci i tworzą niezwykłą, wrażliwą na innych wspólnotę – swoisty mikroświat, tak niebywale odmienny, a przecież tak piękny. Ogromnie ważna w życiu bohaterów Evy Hajduk jest także świadomość, że nie wszystko zależy od nas i umiejętność skupienia się na tym, na co mamy wpływ, zamiast marnować energię na sprawy będące poza naszym zasięgiem.

Poprzez mój projekt pragnę zwrócić uwagę na głęboką potrzebę miłości i pragnienia posiadania rodziny przez moich bohaterów. Dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną czy ruchową (mam tu na myśli np. osoby na wózkach inwalidzkich, niewidome czy głuchonieme) mimo pełnoletności w dużej mierze są zależne od innych. Traktowani jak „duże dzieci” nie mogą realizować swoich potrzeb cielesnych, a ich seksualność stanowi tabu. Na szczęście świat powoli się zmienia i otwiera na „inność”. Mam także nadzieję, że niniejszy projekt pozwoli uwierzyć innym osobom niepełnosprawnym, że wszystko jest możliwe, a najwięcej ograniczeń – mimo wszystko – mamy w głowach. - Eva Hajduk

Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

fot. mat. NCK

MONIKA MOSTOWIK „Nie(s)pokój uwięziony” – wystawa lalek i ich fotografii

26 stycznia -14 lutego, Biała Galeria CENTRUM

wstęp wolny

Kurator: Joanna Gościej-Lewińska

Wystawa lalek o kulkowych stawach - bjd (a)bjd (asian)ball jointed dolls) z kolekcji Moniki Mostowik (pseud. dolls of milena) to kolejna już wystawa tych unikatowych lalek współczesnych w Krakowie.

Monika Mostowik, socjolożka, autorka książek m.in. „Zanim stanę się lalką” 2029 Wyd. Jama, od 2010 roku kolekcjonuje, stylizuje i fotografuje lalki bjd. Współpracowała z Centrum Manggha przy organizacji już trzech wystaw lalek bjd: 2011 – Lalka w kulturze i sztuce Japonii, 2014 – To nie są lalki dla dzieci, 2016 - Lalki. Oblicza japońskiej tradycji, oraz indywidualnej wystawie Mroczne oblicze lalki - 2019.

Tym razem w Nowohuckim Centrum Kultury prezentujemy autorskie fotografie i lalki z jej prywatnej kolekcji w nowej niepokojącej czarno białej odsłonie.

Lalka (a)bjd – o ruchomych stawach - zrobiona z żywicy poliuretanowej po raz pierwszy w Japonii przez firmę Volks, teraz produkowana na całym świecie, choć głównie w Azji. Poszczególne części lalki, połączone są gumą, aby umożliwić ich pozowanie. Dla Mostowik te lalki to modelki, przygląda im się uważnie, z wielką wrażliwością i wnikliwością, portretuje jak żywe osoby, często w plenerze, ożywia je dzięki temu, wciąga nas w ten miniaturowy świat. Lalka w fotografii Mostowik stanowi medium, za jej pomocą właśnie opowiada o człowieku. W jej stylizacjach lalki to nie zabawki dla dzieci, stereotypowe ślicznotki, tym razem zawsze smutne, czasem oszpecone, niedoskonałe, zapłakane, a nawet martwe, pokazują dojrzałe emocje, przyprawiając o dreszcze. Choć nieruchome, bardzo poruszające, ich spokój przejmujący często do szpiku kości, jak cisza przed burzą, metafora człowieka, uwypukla ludzkie niedoskonałości, zazwyczaj głęboko skrywane lęki i wstydliwe słabości.

Monika Mostowik do swoich lalek podchodzi bardzo kreatywnie: nadaje im imiona, stylizuje je z dbałością o detale najczęściej w stylu retro, vintage (dobiera i często sama projektuje stroje, inspirując się epoką wiktoriańską, dobiera perukę, oczy, tworzy koncept makijażu, hybryduje różne części lalki), współpracuje w tym zakresie z innymi artystkami, które malują i szyją. Każda lalka to niepowtarzalna tajemnicza postać. Lalka zostaje przez Mostowik upodmiotowiona, przestaje być tylko przedmiotem, staje się bohaterką opowieści, która kiełkuje i rozkwita w odbiorcy nie dając spokoju, zmuszając do refleksji i przeżywania. Jest to więc przygoda zarówno estetyczna jak i psychologiczna.

Zobaczymy lalki w całej ich niejednoznaczności, pokażą, że nie wszystko jest czarno białe, choć tymi właśnie kolorami głównie operuje Mostowik.

OBIEKTY RZEŹBIARSKIE w zbiorach GALERII CENTRUM NCK

27 stycznia - 29 lutego, Czarna Galeria CENTRUM

wstęp wolny

Kurator: Joanna Gościej-Lewińska

To stosunkowo niewielka, ale reprezentatywna kolekcja, obrazująca bogaty dorobek artystyczny krakowskiego środowiska ostatnich dekad. Jej reprezentatywność, paradoksalnie, polega na programowym odrzuceniu autorskich kryteriów doboru i otwartości na bardzo różne propozycje artystyczne. Wynikało to z oczywistego w przypadku publicznej instytucji, jaką jest Nowohuckie Centrum Kultury, stosowania zasady otwartego mecenatu w stosunku do krakowskich - choć nie tylko - artystów. Wiele posiadanych przez galerię dzieł to dary artystów. Znaczną część zbioru stanowią prace przekazane NCK w latach osiemdziesiątych oraz w roku 2005 przez Urząd Miasta Krakowa.

To zestawienie trudno rzecz oczywista traktować inaczej niż jedynie jako zarys tego, co w ostatnich latach charakterystyczne dla sztuki Krakowa. Wielość i różnorodność zasygnalizowanych w tym zbiorze poszukiwań artystycznych wydaje się jednak wartością bezsporną.

Wybór prac:

1. Paulin Wojtyna „Genel” 1980, dąb czarny, wys. 144 cm

2. Jerzy Nowakowski „Wspomnienie”, płaskorzeźba, brąz, 26 x 30 cm

3. Marian Gółogórski „Śliwka”, szkło artystyczne, 29 x 20 x 18 cm

4. Stanisław Brach „Nowohucianie” ceramika, średnica 100 cm, wys. 30 cm

5. Wacław Wantuch „Czakram”, kamień 30 x 20 x 40 cm

6. Anna Wysocka „Futuroid”, płaskorzeźba, technika własna + blacha, 180 x 400 cm

7. Wieczysław Stasiak „Prośba” 2001, technika własna

8. Jan Bajgrowicz „Wsłuchuj” 2012, kamień, drewno,

9. Anna Praxmayer „Medal muzyczny”, ceramika

10. Marita Benke-Gajda „Drzewo” 2014

11. Andrzej Pollo „Dziwolągi” 1980, zestaw obiektów, technika własna

12. Małgorzata Swolkień „Matka Polka” 1995, ceramika

13. Maria Piśko „Forma wewnętrzna”, ceramika, 80 x 28 x 28 cm

14. Ewa Wróbel „Kamol” 2014, ceramika, 70 x 40 x 38 cm

15. Krzysztof Kościelniak „Kobieta” 2001, kamień 80 x 30 x 30 cm

16. Tomasz Westrych „Na marginesie” 2015, technika własna, papier, 30 x 30 cm

fot. Jan Zych

ZACZAROWANY ŚWIAT BAŚNI I LEGEND - wystawa Krakowskiego Klubu Fotograficznego

28 stycznia – 14 marca, FOTO-GALERIA

wstęp wolny

Rok 2020 był bardzo trudny, cały świat pochłonęła walka o ludzkie zdrowie i życie. Walka nadal trwa. Wirus, który opanował wszystkie kontynenty okazał się groźniejszy, niż początkowo się wydawało. Ludzie musieli zmienić swoje codzienne przyzwyczajenia, sposoby spędzania czasu wolnego, zostali przymusowo pozamykani w domach, musieli nauczyć się pracować zdalnie, wielu nie ominęła kwarantanna… Uczyliśmy się inaczej funkcjonować: z dala od bliskich i w dystansie społecznym, a z pracą i nauką na dłużej przenieśliśmy się do sieci . Dla wszystkich czas ten był trudny, dziwny, często niezrozumiały… Fotografowie robili zdjęcia rodzinne w zaciszu domowym, czasem tylko zapuszczali się do miasta i fotografowali opustoszałe ulice, zamknięte kawiarnie i sklepy. Na szczęście mieliśmy przygotować zdjęcia na kolejną wystawę, której temat okazał się odskocznią od pandemii, smutku, strachu, chorób i separacji. Mogliśmy też wrócić do lat dzieciństwa i sami, już jako dorośli lub ze swoimi dziećmi i wnukami, zagłębić się w lekturę bajek, baśni i legend lub poszukać ich ciekawych ekranizacji. I tak oto powstała wystawa „Zaczarowany świat baśni i legend”, której przygotowywanie było dla wielu z nas oderwaniem od smutnej i niepewnej rzeczywistości, pozwoliło choć na chwilę przenieść się w świat wyobraźni i fantazji, gdzie dobro zwycięża ze złem.

Rok 2020 to również dla Krakowskiego Klubu Fotograficznego rok ważnego Jubileuszu 65-lecia działalności klubu. Plany były ambitne: zaczęliśmy już w styczniu realizować projekt „65 wystaw na 65-lecie”, niestety pandemia brutalnie przerwała naszą akcję i zmusiła do zweryfikowania możliwości wystawowych. Po początkowej konsternacji i niepewności co będzie dalej, nie zrezygnowaliśmy z planów i stosownie do obowiązujących przepisów i nakazów przenieśliśmy się do sieci, zarówno z naszymi czwartkowymi spotkaniami, konkursami klubowymi, jak i gotowymi wystawami.

Wystawa „Zaczarowany świat baśni i legend”, kolejna z zaplanowanych 65. wystaw miała zamykać jubileusz. Jednak ze względów oczywistych przedłużamy nasz jubileusz o co najmniej kilka miesięcy 2021 roku, bo przecież nie sposób zrezygnować z wielu ciekawych wystaw, zarówno indywidualnych, jak i zbiorowych, nie tylko w Krakowie, ale w innych miastach polskich, a nawet za granicą.

- Monika Stachnik-Czapla

Prezes KKF

GALERIA ZDZISŁAWA BEKSIŃSKIEGO - stała wystawa malarstwa

czynna: piątek-niedziela, w g. 13.00-19.00 (od 5.02.2021)

bilety – 10/8 zł

Beksiński należy do wąskiego grona polskich artystów, których twórczość jest tak dobrze rozpoznawalna zarówno w Polsce, jak i w Europie. Rodzące wiele emocji i kontrowersji dzieła Artysty nikogo nie pozostawiają obojętnym. Wzbudzają w odbiorcach skrajne uczucia: od zachwytu, po ostrą krytykę. Język artystyczny Beksińskiego charakteryzuje ogromna szczegółowość. Mistrz uwiecznia w swych pracach zdeformowane postacie, opuszczone budynki, budzące grozę kształty i figury, które na przemian fascynują i przerażają…

Stała ekspozycja obejmuje 50 obrazów olejnych, w większości pochodzących z lat 80. XX wieku, z tak zwanego okresu fantastycznego w twórczości malarza. To wówczas powstawały jego najbardziej znane, z dzisiejszej perspektywy ikoniczne prace. Uzupełnia je kilkanaście obrazów z ostatnich lat życia, ukazujących zwrot malarza ku bardziej ascetycznym formom wyrazu. Okazjonalnie prezentowany będzie również zbiór 200 rysunków i fotografii, stanowiących integralną część kolekcji dzieł artysty przekazanej do NCK. Kuratorem Galerii jest Joanna Gościej-Lewińska.

fot. mat. NCK

JERZY DUDA-GRACZ - GALERIA AUTORSKA - stała wystawa malarstwa i grafiki

czynna: piątek-niedziela, w g. 13.00-19.00 (od 5.02.2021)

bilety – 10/8 zł

Kiedyś Dudę-Gracza rozchwytywano i uwielbiano, potem zaczęto się go wstydzić, a nawet bać. Czy nadszedł czas, aby odczytać go na nowo? Twórczość tego artysty jest niezaprzeczalnym fenomenem polskiej kultury ostatnich pięćdziesięciu lat. Wydaje się, że choć Duda-Gracz w 2004 roku zamilkł na zawsze, to jego twórczość nie powiedziała ostatniego słowa.

W latach 70. Ubiegłego wieku trudno byłoby znaleźć w Polsce artystę, którego twórczość spotykałaby się z tak żywym oddźwiękiem społecznym jak malarstwo Dudy-Gracza; rezonans wywoływany przez jego wystawy łatwiej porównać z recepcją ważnych filmów czy pokoleniowych bestsellerów niż ze zjawiskami z dziedziny sztuk plastycznych.

Kariera Dudy-Gracza rozwijała się w tempie blitzkriegu. Kulminacyjnym momentem pierwszego etapu jego kariery była wystawa w warszawskiej Kordegardzie w grudniu 1978 roku. Wśród dwudziestu kilku olei na płótnie składających się na tę ekspozycję pokazał wiele ze swych najsłynniejszych obrazów, które do dziś definiują obiegowe wyobrażenia o Dudzie-Graczu – prace takie jak „Jeźdźcy apokalipsy, czyli fucha”, „Rusałka domowa”, „Babel 2” czy „Niedziela 2”. Po sukcesie w Warszawie wystawa ruszyła w tournée po Polsce. Do początku 1980 roku odwiedziła czternaście miast.

Jedni uważali, że Duda-Gracz kocha Polskę, inni – że jej nienawidzi. Kiedyś powiedział w programie Tomasza Raczka: „Ja tylko tak wyglądam, ale duszyczkę mam wrażliwą”. Malował najszkaradniejsze nieraz postacie z dużą sympatią. Czuł się częścią tego ułomnego, szarego świata. Uważał też, że największa nawet pokraka ma w sobie jakiś blask, iskrę bożą. Niby to realizm, ale też poezja. Przede wszystkim jednak silny konkret. Wydaje się, że to przywiązanie do konkretu jest także zasługą uczelni katowickiej, która ukształtowała jego warsztat malarski.

Dzisiaj prace Jerzego Dudy-Gracza znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego Warszawy, galeriach Poznania, Łodzi, w zbiorach Austrii, Danii, Japonii, Kanady i USA. Kuratorem Galerii jest Joanna Gościej-Lewińska.

A JUŻ W MARCU…

PIOTR BAŁTROCZYK „Starość nie jest dla mięczaków”

5 marca (piątek), g. 19.00, Scena NCK

liteARTura

MAŁY KRÓLEWIC - spotkanie autorskie ze Stanisławą Trebunią-Staszel

16 marca (wtorek), g. 17.30, Scena NCK

W budynku NCK obowiązują:

Procedury bezpieczeństwa w Nowohuckim Centrum Kultury w czasie epidemii SARS-COVID-19

Uprzejmie prosimy o ich przestrzeganie oraz stosowanie się do instrukcji pracowników NCK.

Wejście na wydarzenie, możliwe jest po złożeniu przez każdego widza oświadczenia o tym, że według swojej najlepszej wiedzy, nie jest osobą zakażoną oraz nie przebywa na kwarantannie lub pod nadzorem epidemiologicznym. Wraz z oświadczeniem uczestnik wyraża zgodę na przetwarzanie udostępnianych danych osobowych w zakresie określonym w „Wytycznych dla organizatorów imprez kulturalnych i rozrywkowych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 w Polsce”<kliknij>, pod rygorem odmowy wpuszczenia takiego widza na widownię. Formularze oświadczenia dostępne są do pobrania <kliknij> oraz u pracowników obsługi widowni, którym należy wydać wypełnione i podpisane oświadczenie.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne