Zapraszamy do lektury 162 numeru „Didaskaliów. Gazety Teatralnej”. WSZYSTKIE TEKSTY W WOLNYM DOSTĘPIE NA STRONIE.
Numer 162 „Didaskaliów” rozpoczyna blok zatytułowany „Ekologie teatru”, który składa się z trzech tekstów. W tekście „Grzyby, technokulturowe hybrydy i nieorganiczni nieludzie” Mateusz Chaberski przygląda się ekologiom spekulatywnym i analizuje wybrane „gesty spekulatywne” w polskich sztukach performatywnych ostatnich lat. „Przeciw wielkim misjom cywilizacyjnym” to natomiast artykuł, w którym autor, Paweł Sztarbowski, pisze o pracy nad spektaklem „Jak ocalić świat na małej scenie?” w reżyserii Pawła Łysaka. Blok zamyka rozmowa Doroty Kowalkowskiej, Romualda Krężla, Hanny Maciąg, Zofii Smolarskiej i Weroniki Szczawińskiej na temat ekoetyki w teatrze. Drugi dział – „Ekokatastrofy” – otwiera tekst Anny Majewskiej „Opowieści, które zajmują dużo miejsca”, w którym autorka w kontekście kryzysu ekologicznego analizuje spektakl „Martwa natura” w reżyserii Agnieszki Jakimiak. „Łagodność i apokalipsa” natomiast to rozmowa Tomasza Kireńczuka z Philippem Quesnem na temat jego pracy artystycznej. Rozmowę uzupełnia recenzja spektaklu „Farm Fatale” tegoż reżysera. W dziale „Reprezentacje niepełnosprawności” znalazł się artykuł Moniki Świerkosz pod tytułem „Niepełnosprawność poza zmyśleniem”. Czwarty blok poświęcony jest krytyce instytucjonalnej, zaś w dziale „Manifestacje” znajduje się tekst Macieja Guzego na temat wystawy „Trzy to już tłum”. W bloku „Repertuar” znajdziemy recenzje ze spektakli: Weroniki Szczawińskiej, Michała Borczucha, Igi Gańczarczyk, Małgorzaty Wdowik, Przemysława Wojcieszka, Katarzyny Szyngiery, Kornela Mundruczó, Wiktora Bagińskiego oraz Ewy Domańskiej.