Cały numer dostępny bezpłatnie online: https://didaskalia.pl/pl/numer/didaskalia-184.
Grudniowy numer „Didaskaliów. Gazety Teatralnej” otwierają dwa teksty dotyczące historii teatru polskiego: Agnieszka Wanicka opisuje twórczość pierwszych fotografów teatralnych w XIX wieku, a Barbara Michalczyk działalność teatru wędrownego Stanisławy Wysockiej – Rybałt w latach 1925-1926. W dziale „Teatr w Ukrainie” Ewa Bal zdaje szczegółową relację z tegorocznej edycji VI Festiwalu Premia Gra będącego przeglądem teatru ukraińskiego, a Natalia Jakubowa rozmawia z dramatopisarką Natalią Worożbyt o twórczości artystycznej w czasie wojny. W dziale „Jelinek” Marek Podlasiak poddaje szczegółowej i wielokontekstowej analizie dramat „Angabe der Person” Elfriede Jelinek oraz jego inscenizację w reżyserii Jossiego Wielera w Deutsches Theater w Berlinie. Dwa kolejne bloki są poświęcone dostępności teatru. „Audiodeskrypcja: między opisem a interpretacją” to rozmowa Julii Hoczyk z Agnieszką Misiewicz i Katarzyną Peplinską-Pietrzak o typach i funkcjach różnych rodzajów audiodeskrypcji w teatrze. Wywiad Jakuba Studzińskiego „Sztuka eksploracji” jest natomiast prezentacją działalności artystycznej i warsztatowej niesłyszącej artystki Patrycji Jarosińskiej – oraz jej stosunku do kwestii niepełnosprawności w sztuce. W kontynuacji cyklu „Kalekowanie sztuk performatywnych” Monika Dubiel opisuje twórczość Teatro Ciego MX z Meksyku, współtworzonego przez osoby niewidome.Na blok „Pablo Messiez” składają się: wywiad z tym argentyńskim, pracującym w Madrycie artystą oraz recenzja jego dwóch spektakli. Oba teksty są autorstwa Kamili Łapickiej.
Wśród recenzji znalazły się teksty Hanny Raszewskiej-Kursy o spektaklu „Hate Haus” w choreografii Ramony Nagabczyńskiej, Katarzyny Ojrzyńskiej o „Brakarkach” w reżyserii Jacka Owczarka, Magdaleny Figzał-Janikowskiej o „Diabłach” w reżyserii Mai Kleczewskiej, Stanisława Godlewskiego o „Fauście” w reżyserii Wojciecha Farugi, Szymona Golca o „Przemianie” w reżyserii Michała Kmiecika. Blok zamyka recenzja Justyny Kowal ze spektaklu „Jesień” w reżyserii Katarzyny Minkowskiej.
W dziale „Zagranica” publikujemy relację Alicji Müller z Internationale Tanzmesse NRW w Düsseldorfie oraz dwie recenzje: Zuzanny Berendt z przedstawienia „Siła Suki – Trylogia. Rozdział 1: Panna młoda i Śpiący Kopciuszek” Caroliny Bianchi oraz Marka Podlasiaka z inscenizacji „Procesu” Olivera Frljicia w berlińskim Maxim Gorki Theater. Blok „Opera” zawiera tekst Dorota Krzywicka-Kaindel o „Le Grand Macabre” zrealizowanym przez Krzysztofa Warlikowskiego w Bayerische Staatsoper w Monachium. Wśród relacji z festiwali znalazły się teksty Macieja Guzego o kolejnej edycji Rollercoaster w Krakowie oraz Alicji Stachulskiej o 23. Festiwalu Ciało/Umysł w Warszawie.
Numer zamykają recenzje książek: Maryla Zielińska pisze o „Awangardzie podkarpackiej. Dziewięciu reportażach historycznych” Małgorzaty Dziewulskiej, a Igor Stokfiszewski o „Moralności milczącej. Odsłanianiu interakcyjnych mechanizmów moralności poprzez post-teatr” Waldemara Rapiora. W „Notach o książkach” znalazły się krótkie omówienia dwóch publikacji: Agaty Kędzi „Trudna sztuka dorastania” orazCarlosa Mortona, „Zaklęte w jantarze / Trapped in Amber”, w przeładzie Julii Skuzy.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.