EN

7.05.2024, 08:31 Wersja do druku

Kraj. Ukazał się 180. numer „Didaskaliów. Gazety Teatralnej” – dostępny bezpłatnie online

Najnowszy numer otwiera artykuł Środula. Mysia dziura Historii opisujący z perspektywy dramaturżki, Igi Gańczarczyk, badawczo-artystyczny proces pracy nad spektaklem Środula. Krajobraz Mausa (Teatr Zagłębia w Sosnowcu, reż. Remigiusz Brzyk). 

fot. mat. wydawcy

Kolejny blok poświęcony jest francuskiej reżyserce i performerce Rébecce Chaillon. Składa się na niego rozmowa Tomasza Kireńczuka z artystką oraz artykuł Doroty Semenowicz Moje ciało, moje zasady. „Carte noire nommée désir” Rébekki Chaillon w kontekście historii i kultury kolonialnej Francji

W bloku poświęconym stand-upowi publikujemy artykuł Zofii Dąbrowskiej Kobiety na najnowszej polskiej scenie impro i stand-upu oraz dwie rozmowy: Dodatkowa poprzeczka z Beatą Różalską, Małgorzatą Różalską i Liz Peters oraz Pole walki z rzeczywistością z Agnieszką Matan rozmawia Zofia Dąbrowska. Blok kończy artykuł Sinchan Chatterjee, w którym twórczość Hannah Gadsby (szczególnie Nanette i Douglas) jest analizowana z perspektywy neuroróżnorodności. 

Ostatni blok tematyczny to Cenzura. Zawiera on artykuł Witolda Mrozka „Pragniemy, żeby nic nie ruszać”. „Teren badań: Jeżycjada” Weroniki Szczawińskiej, status przedstawienia teatralnego a cenzura sądowa publikowany w dziesięciolecie premiery ocenzurowanego przedstawienia. 

W numerze znajdują się też recenzje polskich i zagranicznych spektakli: Very Sad. Studium maladyczneAntyopera na kredytElizabeth CostelloWeselePersona. Ciało BożenyNasze czasyPaństwo / Der StaatDobry piesekAmatorkiCastingWork on it!Piękny początekHamletŚnieżka nie chce spaćSex Education IISzekspirie, relacja z festiwalu Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych we Wrocławiu oraz omówienia publikacji książkowych: Strategie kinestezyjne w przestrzeni tańca Reginy Lissowskiej-Postaremczak, Ucieleśniona uważność w wybranych praktykach tańca współczesnego Katarzyny Słobody oraz Empatia, choreografia i śmiech jako nadzieja dla ludzkości. Komizm w sztuce tańca i choreografii w Polsce w XXI wieku Hanny Raszewskiej-Kursy. 

Całość dostępna bezpłatnie online: https://didaskalia.pl/pl/numer/didaskalia-180

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne