Najnowszy numer otwiera rozmowa Feministycznie, kolektywnie, horyzontalnie – czyli jak? przeprowadzona przez Agatę Skrzypek z Dorotą Glac i Martą Jalowską z Grupy Artystycznej Teraz Poliż oraz Moniką Balińską, Pamelą Leończyk, Darią Sobik i Magdaleną Sowul – o procesie produkcji spektakli, systemie grantowym oraz pracy kolektywnej.
W kolejnym bloku – „Katastrofy” – publikujemy artykuł Kingi Anny Gajdy Postnuklearna przestrzeń – fotografia o zagrożeniu nuklearnym o pracach Moniki Niwelińskiej, elin o’Hary slavick, Petera Goina, Emmeta Gowina i Cornelii Hesse-Honegger.
Kontynuujemy też temat niepełnosprawności w teatrze, performansie i edukacji. Wątek otwiera blok ,,Dostępność edukacji teatralnej”, na który składają się dwie rozmowy Katarzyny Lemańskiej z osobami odpowiedzialnymi za dostępność kształcenia teatralnego w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (Demokratyzacja kształcenia teatralnego) oraz w Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie (Dostępność to nasza codzienność). W dziale „Kalekowanie sztuk performatywnych” (cykl pod redakcją Katarzyny Ojrzyńskiej i Moniki Kwaśniewskiej) można przeczytać trzy artykuły naukowe: Intersectionality and Geopathic Place in Disability Dramaturgy: A Case of ‘All of Us’ by Francesca Martinez (2022) autorstwa Edyty Lorek-Jezińskiej; Gra słów i spojrzeń: PokaZ autorstwa Anny Piniewskiej oraz Gestural Choreographies: Moving Between Bodies (o pracy walijskiej grupy Cyrff Ystwyth) autorstwa Margaret Ames.
Bardzo bogaty jest w tym numerze blok „Taniec”. Oprócz recenzji naukowej Słownika tańca współczesnego autorstwa Alicji Müller zawiera recenzje spektakli Glory Game i Your Majesty oraz dwie relacje festiwali: XXVII Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie i Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń w Krakowie.
Jak zwykle publikujemy też recenzje polskich i zagranicznych spektakli: Fucking Truffaut, Fobia, Korfanty. Rebelia!, Kiedy stopnieje śnieg, Instrukcja dla pań sprzątających, Opowieści babć szeptane córkom przez matki, Zaproszenie. Relacje z festiwali 20-lecie Teatru ZAR, Improfest. Międzynarodowy Festiwal Improwizacji Scenicznej w Krakowie, Ruhrtriennale i recenzje książek o teatrze To. Biografia Jerzego Grzegorzewskiego Maryli Zielińskiej oraz Teatr, który nadchodzi? Dariusza Kosińskiego.
Całość dostępna bezpłatnie online: https://didaskalia.pl/pl/numer/didaskalia-179.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.