„Eurydyka”, czyli nowa opera Matthew Aucoina będzie transmitowana z nowojorskiej The Metropolitan Opera do polskich kin i instytucji 4 grudnia w ramach cyklu Met: Live in HD 2021-2022. W rolach głównych wystąpią: sopranistka Erin Morley, baryton Joshua Hopkins oraz kontratenor Jakub Józef Orliński.
Najnowsza premiera opery Matthew Aucoina w The Metropolitan Opera w Nowym Jorku spotkała się z pozytywnym przyjęciem zarówno przez widzów, jak i krytyków. „Współczesne spojrzenie na klasyczny mit o Orfeuszu” (The New York Times) oraz „klasyczną historię opowiedzianą na nowo” (Wall Street Journal), The Washington Post określił „urzekającą wizytą w podziemiach”. The New York Times pochwalił młodego kompozytora za „odważne czerpanie z tradycji”, Opera Wire zaś okrzyknęła Eurydykę „arcydziełem reżyserskim Mary Zimmerman” oraz „wartościowym dopełnieniem współczesnego repertuaru Met”.
The New York Times, relacjonując występ Jakuba Józefa Orlińskiego jako sobowtóra Orfeusza, sięgnął po metaforyczny opis: „Świetlisty głos Orlińskiego tworzy aureolę wokół barytonu Hopkinsa”, co trafnie oddaje funkcję, jaką pełni ten bohater. Śpiewak tak oto opisał swoją rolę w wywiadzie dla PAP: „Jestem pierwiastkiem boskości Orfeusza, kiedy myśli o muzyce, kiedy ma wykonać niesamowite zadanie, np. otworzyć wrota Hadesu. Wtedy pojawiam się ja, jego niezwykłość czy, jak ktoś określił, super moc (…) Metropolitan jest swoistym sanktuarium dla śpiewaków muzyki operowej. Jest legendarną sceną, gdzie trafiają najwięksi na świecie i jest bardzo miło znaleźć się wśród takich śpiewaków i w takiej sali”. Z kolei Opera Wire zwróciło uwagę na niezwykłe umiejętności taneczne polskiego śpiewaka.
Prasa doceniła też głosy pozostałych członków obsady. Przytoczmy chociażby poniższy fragment: „Rustykalne brzmienie głosu Nathana Berga w roli ojca Eurydyki, pięknie kontrastuje z delikatnym sopranem Erin Morley” (Opera Wire).
Powyższe opinie nie dziwią, gdy uświadomimy sobie, że grecki mit o Orfeuszu, który z pomocą muzyki próbuje uratować ukochaną Eurydykę ze szponów władcy podziemi, inspirował kompozytorów od początków opery. Matthew Aucoin, najmłodszy kompozytor, jaki debiutował na deskach Met od 1938 roku, wprowadza klasyczną opowieść w XXI wiek i proponuje nowe, świeże spojrzenie na znane motywy. Libretto do opery skomponowała laureatka prestiżowego stypendium „Grantu dla geniusza” Sarah Ruhl, na podstawie cenionej sztuki teatralnej jej autorstwa o tym samym tytule. Operę poprowadził dyrektor muzyczny The Metropolitan Opera Yannick Nézet-Séguin.
Eurydyka to koprodukcja The Metropolitan Opera i LA Opera. Za scenografię odpowiada Daniel Ostling, kostiumy stworzyła Ana Kuzmanic, choreografię zaś Denis Jones.
Dyrekcja Met uprzejmie informuje, że repertuar i obsady mogą ulec zmianie. Opracowano na podstawie materiałów nadesłanych przez Met.
Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z The Metropolitan Opera:
1. Elbląg, kino Światowid
2. Gliwice, kino Amok
3. Katowice, kino Kosmos
4. Kraków, kino Kijów.Centrum
5. Lublin, Teatr Stary
6. Łódź, Filharmonia Łódzka
7. Poznań, Centrum Kultury „Zamek”
8. Warszawa, Teatr Studio
9. Wrocław, kino Nowe Horyzonty
10. Białystok, Opera i Filharmonia Podlaska [retransmisja 5.12.2021]