Pandemia dotknęła prawie każdą branżę, w tym także teatry. By im pomóc, Cyfrowa Polska oraz YouTube ogłaszają program grantowy o łącznej wartości 220 tysięcy złotych, który ma na celu promowanie kultury w sieci. Do 12 stycznia 2021 r. można ubiegać się o wsparcie finansowe dla projektów teatralnych. Inicjatywę wspiera Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Narodowe Centrum Kultury.
Wsparcie działalności teatrów w sieci jest szczególnie istotne zwłaszcza teraz, kiedy to kanały online stały się dla tych instytucji często jedynym sposobem na dotarcie do odbiorców w czasie pandemii.
– Instytucje kultury, w tym teatry, przez krótki czas działały w rygorze sanitarnym, a teraz są ponownie zamknięte dla publiczności. Dlatego kanały cyfrowe – ich posiadanie i rozwój, to dziś szansa na kontynuację działalności. Doskonale zdajemy sobie sprawę z obecnej trudnej sytuacji twórców teatralnych i artystów – mówi prezes Związku Cyfrowa Polska Michał Kanownik. – Postanowiliśmy wesprzeć ich w tym ciężkim dla nich czasie oraz pokazać, że dzięki nowym technologiom i innowacyjnym usługom sztuka nie jest skazana na niebyt i to właśnie internet może stać się alternatywnym miejscem spotkania z publicznością. Ostatnie miesiące pokazują, że technologia jest sprzymierzeńcem dla sztuki – dodaje.
Internet szansą dla teatrów
Jak przekonuje Małgorzata Krasowska, Country Manager YouTube Polska, dziś kanały polskich teatrów na YouTube cieszą się niezwykle ciepłym odbiorem widzów – zarówno stałych fanów instytucji, jak i osób, które właśnie dzięki internetowej obecności teatrów zapoznają się z ich repertuarem. – Miłośnicy sztuki mają okazję podziwiać niezwykłą kreatywność, jaką na YouTube prezentują zespoły teatralne. Aktorzy uczestniczyli w #Hot16Challenge2, tworząc na jego potrzeby na przykład etiudy musicalowe, nagrywali samodzielnie piosenki z własnych domów, organizowali czytania performatywne. Dzięki możliwości prowadzenia dialogu z widzami, artyści mogli znaleźć niezwykle krzepiące słowa w komentarzach pod ich nagraniami, a ich twórczość w tym trudnym czasie podnosiła na duchu wiele osób. Cieszymy się bardzo, że w ramach programu wesprzemy teatry w ich misji na rzecz promocji kultury i że są one obecne w naszym życiu nawet w tak trudnych momentach jak czas pandemii – twierdzi Małgorzata Krasowska, Country Manager YouTube Polska.
Dyrektor Instytutu Teatralnego Elżbieta Wrotnowska-Gmyz zwraca z kolei uwagę, że wszelkie inicjatywy wspierające możliwość twórczej pracy artystów teatralnych są dzisiaj niezwykle cenne i bardzo wyczekiwane przez środowisko. – Często mówimy, że tracąc pracę wielu twórców utraciło możliwość zarobku. Ale wielu z nich straciło także możliwość działania, tworzenia, co w aktywności artystycznej jest chyba najważniejsze. Cieszą zatem inicjatywy, które pozwalają artystom być bliżej sceny, choćby tej symbolicznej – mówi Elżbieta Wrotnowska-Gmyz. – Ale cieszy także, że ten trudny czas po raz kolejny pokazał zdolności mobilizacyjne i adaptacyjne ludzi teatru. Wielu z nich zwróciło się ku nowym narzędziom, nowym formom komunikowania z widzem. Teatry – po wiosennych, spontanicznych próbach przenoszenia aktywności do sieci – weszły szybko w fazę profesjonalizacji i dziś uruchamiają kolejne platformy VOD oraz dają premiery realizowane w tej nowej przestrzeni z najwyższą starannością. I chociaż internet nie zastąpi żywej interakcji między widzem a aktorem, to na pewno stwarza tak potrzebną szansę i możliwość działania – dodaje.
Inicjatywa została wsparta honorowym patronatem Narodowego Centrum Kultury. Jak podkreśla prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor NCK, jego instytucja przekonała się, jak radzi sobie kultura w internecie dzięki zakończonemu niedawno programowi „Kultura w sieci”, zainicjowanemu przez prof. Piotra Glińskiego, wicepremiera i ministra kultury w ramach tzw. Tarczy Antykryzysowej. – Cieszę się, że wspólnie z Ministerstwem Kultury mogliśmy zainspirować i sfinansować przenoszenie do sieci wydarzeń i zasobów kultury, które stało się koniecznością ostatnich miesięcy. „Kultura w sieci”, zrealizowana w rekordowym tempie i z 80-milionowym budżetem - największym w historii programów dotacyjnych w sektorze kultury, wyszła naprzeciw potrzebom twórców i odbiorców – zaznacza prof. Rafał Wiśniewski. Efekt to ponad 2,4 tys. projektów przez pół roku bezpłatnie dostępnych w internecie, z których 1182 powstało dzięki dotacjom NCK, 2223 – dzięki stypendiom MKiDN.
– Za pośrednictwem „Kultury w sieci” oraz pozostałych cyklicznych programów dotacyjnych, zarządzanych przez NCK, wsparliśmy już blisko 240 przedsięwzięć teatralnych w całej Polsce kwotą ok. 13,6 mln zł. Teraz z radością witam inicjatywę pomocową podmiotów prywatnych: Związku Polska Cyfrowa i YouTube dla ludzi teatru. Dziękuję za Państwa wrażliwość i gratuluję pomysłu. Dziś każde, nawet najmniejsze pojedyncze działanie wspierające kulturę jest bardzo cenne. Pamiętajmy, że wiele zależy od nas samych, od każdego odbiorcy kultury, kochającego teatr – podsumowuje prof. Rafał Wiśniewski.
Zasady uczestnictwa w programie grantowym
Teatry i grupy teatralne zainteresowane wsparciem finansowym proszone są o wypełnienie specjalnego formularza online do dnia 12 stycznia 2021 r. włącznie. Zgłoszenia powinny zawierać między innymi synopsis projektu teatralnego, o którego dofinansowanie ubiegają się teatry, informację o szacunkowej kwocie realizacji sztuki teatralnej oraz wysokości oczekiwanego wkładu finansowego. Projekt musi być przeznaczony dla odbiorców powyżej 13 roku życia. Wsparcie otrzyma maksymalnie 6 projektów, które wybierze jury Programu, w skład którego wejdą przedstawiciele Instytutu Teatralnego, Narodowego Centrum Kultury, YouTube, Związku Cyfrowa Polska, a także Tomasz Raczek, polski teatrolog, krytyk filmowy i publicysta, autor programów telewizyjnych i radiowych, a także kanału na YouTube. – Inicjatywa Cyfrowej Polski i YouTube skierowana do polskich ludzi teatru jest – na przekór pandemicznemu kryzysowi - zaproszeniem do przejścia przez wrota prowadzące do przyszłości. Jest nie tylko szansą na przetrwanie trudnego czasu, ale także na pokonanie ulotności i utrwalenie ich artystycznych osiągnięć – ocenia Tomasz Raczek.
Lista teatrów, które otrzymają wsparcie zostanie ogłoszona w styczniu 2021 r. Zrealizowane dzięki wsparciu projekty będzie można obejrzeć na kanałach teatrów na YouTube, a także podczas drugiej edycji festiwalu „YouTube Dni Kultury”, która odbędzie się w marcu przyszłego roku.
Więcej informacji znaleźć można na stronie www.cyfrowapolska.org/kultura
O Związku Cyfrowa Polska
Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego „Cyfrowa Polska” (ZIPSEE) to branżowa organizacja pracodawców o charakterze non-profit, zrzeszająca największe firm z branży RTV i IT – producentów, dystrybutorów i importerów działających na polskim rynku.
Członkami Związku Cyfrowa Polska są: AB S.A., Action. S.A., Canon Polska Sp. z o.o., Google Commerce ltd., Hewlett Packard Enterprise (HPE), HP Inc Polska Sp. z o.o., IS-Wireless, Komputronik S.A., LG Electronics Polska Sp. z o.o, Panasonic Marketing Europe GmbH Oddział w Polsce Sp. z o.o., Samsung Electronics Polska Sp. z o.o., Sony Europe B.V. (Sp. z o.o.), Tech Data Sp. z o.o.
O YouTube
YouTube jest najpopularniejszą na świecie społecznością internetową pozwalającą milionom ludzi na odnajdywanie, oglądanie oraz dzielenie się oryginalnymi materiałami wideo. YouTube jest rodzajem forum, na którym ludzie z całego świata mogą swobodnie kontaktować się, wymieniać opinie i myśli, szukać inspiracji oraz inspirować innych. Jest to jednocześnie platforma dystrybucji dla producentów i twórców oryginalnych treści, a także dużych i małych reklamodawców. Centrala YouTube LLC mieści się w San Bruno, w Kalifornii i stanowi część firmy Google Inc.