Moda na Osiecką trwa w najlepsze – po Młodzi Osieckiej przyszedł czas na Dagny/Osiecka album z piosenkami słynnej tekściarski w nowych aranżacjach Mikołaja Babuli. Płyta jest zwieńczeniem szerszego projektu w ramach którego odbyły się wydarzenia Poczytam Wam Osiecką i Porozmawiajmy o Osieckiej. Dagny Mikoś – na co dzień aktorka Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie – otwarcie mówi o tym, że z Osiecką nie zawsze było jej po drodze – musiała dojrzeć jako kobieta i artystka, aby zmierzyć się z jej twórczością. A nie jest to wcale takie proste. Wykonania Rodowicz i Umer weszły na stałe do kanonu polskiej muzyki rozrywkowej i to one zapisały się w zbiorowej świadomości. Sama postać Osieckiej funkcjonuje od pewnego czasu jako ikona popkultury. Wizerunek poetessy – wiecznej dziewczyny z końskim ogonem, angażującej się w kolejne związki, a w międzyczasie piszącej swoje liryczne teksty jest coraz mocniej utrwalany przez liczne publikacje. Ale paradoksalnie, im więcej wiemy o poetce, tym mniej możemy powiedzieć o jej osobowości. Dagny Mikoś z zespołem udało się uniknąć wpadnięcia w pułapkę interpretacji tekstów Osieckiej przez pryzmat biografii, a właściwie legendy artystki. Powstał projekt, w którym teksty piosenek nie dominują, a inspirują do odkrycia światów Osieckiej na nowo.
Na płycie DAGNY/OSIECKA znalazło się 9 utworów Agnieszki Osieckie z muzyką różnych kompozytorów. Nie ma wśród nich jednak największych przebojów tekściarki.
Na koncercie w Sali koncertowej Radia Rzeszów Dagny Mikoś towarzyszył chórek (Mateusz Mikoś, Dominika Kindrat, Gaba Janusz) oraz zespół w składzie: Marcin Chatys (bas, moog), Bartek Bąk (perkusja) pod kierownictwem Mikołaja Babuli (pianino, aranżacje).
Koncert rozpoczął się A ja wolę moją mamę z repertuaru Majki Jeżowskiej. Dużo wolniejsze tempo niż w oryginale wydobyło liryczny potencjał dziecięcego przeboju lat.80. Słynny refren:” A ja wolę moją mamę, co ma włosy jak atrament, złote oczy jak mój miś i płakała rano dziś” w tej wersji zabrzmiał nostalgicznie i zaskakująco wzruszająco.
Na uwagę zasługują wykonania utworów z muzyką Jerzego Satanowskiego – Ulica Kwitnącej Wiśni – wymagająca doskonałej dykcji podczas śpiewania takich zbitek wyrazowych jak: „szare ulice, szare balkony.”Dagny świetnie zaprezentowała swoje wokalne możliwości w swingująco jazzujących interpretacjach współgrających z chórkami i sekcją rytmiczną.
Salto Satanowskiego, to jeden z ciekawszych momentów koncertu. W tej interpretacji Dagny przy minimum wokalnych ozdobników udało się osiągnąć maksimum przekazu – usłyszeliśmy utwór o niczym nieskrępowanym pragnieniu nieograniczonej wolności.
W Kto tam u Ciebie jest? (muz. Andrzej Zieliński) – znanym przede wszystkim w interpretacji Katarzyny Nosowskiej – Dagny w wolnym tempie recytuje tekst; jej głos współgra z rytmem perkusji tworząc wrażenie nerwowego odliczania do kolejnego kontaktu z byłym kochankiem. Pod koniec utworu wokalistka odwraca się tyłem do publiczności i rozpościera ręce w dramatycznym geście symbolizującym zawieszenie w czasie/przestrzeni.
Koncert promujący płytę DAGNY/OSIECKA nie jest utrzymany w konwencji piosenki aktorskiej, ma jednak pewne cechy performensu. Twórcy projektu starają się odciąć od bagażu emocjonalnego tekstów poetki i znaleźć własne ujście dla buzujących w nich emocji. Wokalistka i zespół ubrani są w białe kostiumy(Madame niteczka) ze złotymi elementami (pasy, opaski wysadzane cekinami) nawiązujące swoją stylistyką do scenicznych kreacji polskich i zagranicznych grup z lat 70. (Abba,Alibabki) tego rodzaju stylizacja (pomimo pewnej teatralności) mocno wpisuje się w estetyką estradową i podkreśla charakter koncertu. DAGNY/OSIECKA, to projekt który powstawał w pandemicznej rzeczywistości. Artystka i jej band mają nadzieję, że uda im się przemienić ten trudny czas w złoto. Nie bez powodu na promujący singiel wybrano utwór o tytule Nadzieja (muz. Jacek Mikuła) W finale koncertu Dagny na ręce publiczności podaje drobinki brokatu. Ten element show energetyzuje ludzi na widowni Radia Rzeszów i chyba symbolizuje iskierkę …nadziei. Tak bardzo potrzebną ostatnimi czasy.
Koncert DAGNY/OSIECKA
Polskie Radio Rzeszów
8 kwietnia 2022
Wykonawcy:
DAGNY MIKOŚ – główny wokal, chórki
MIKOŁAJ BABULA – kierownictwo muzyczne, aranżacje, piano
MARCIN CHATYS – bas, moog
BARTEK BĄK – perkusja
DOMINIKA KINDRAT – przygotowanie wokalne, autorka chórków, chórki
MATEUSZ MIKOŚ – chórki
GABA JANUSZ – chórki
REALIZACJA: ADRIAN KASPRZYK.