EN

28.11.2024, 13:38 Wersja do druku

Kielce. Performans „Ladodeja” w Teatrze Żeromskiego, później na Boskiej Komedii

Teatr Żeromskiego zaprasza na jedyny pokaz instalacji performatywnej pt. „Ladodeja" wg koncepcji i w reżyserii Oskara Sadowskiego. Spektakl wywołujący silne emocje prezentowany był z powodzeniem w Teatrze Narodowym Islandii w Reykjaviku. Teraz czas na prapremierę polską w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, a już za chwilę pokaz na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie.

fot. mat. teatru

„Ladodeja" – performans według koncepcji i w reżyserii Oskara Sadowskiego to podróż w świat zbiorowej podświadomości – rytuał immersyjny, w którym widzowie, uczestnicząc w rewizji słowiańskiej mitologii, stają się częścią neo-pogańskiego, interaktywnego doświadczenia. Sadowski łączy w swoich projektach materie teatru, filmu, opery, VR, muzyki alternatywnej i działań aktywistycznych. Jego realizacje konsekwentnie wychodzą poza klasyczne granice sceny, transformując przestrzenie miejskie w scenografie spektaklu: kościoły, pałace, place miejskie, okna budynków mieszkalnych, ale też przestrzeń wirtualną.

W „Ladodei" reżyser bada relację między widzem a performerem, przenosząc uczestników w krainę praprzodków, gdzie władza macho-bogów konfrontuje się z odwieczną siłą kobiecości – wypieranej i tłamszonej przez patriarchalne narracje. Performans nawiązuje do współczesnych debat o ciele, tożsamości i technologii. Ciało staje się hybrydą: jest more-than-human, a jednocześnie zakorzenione w ziemi, płynach, krwi, naturze.

W „Ladodei" przenikają się elementy performansu, tańca, instalacji wizualno-dźwiękowej, teatru i wirtualnej rzeczywistości. Jest to wynik ścisłej współpracy reżysera z artystkami Martix Navrot i Jagodą Wójtowicz oraz performerką, choreografką Pauliną Pawłowską. Technologia AR umożliwia aktywne uczestnictwo w rytuale oraz odtworzenie niematerialnych, magicznych wymiarów charakterystycznych dla słowiańskich wierzeń.

* LADODEJA to słowiańskie słowo-zaklęcie, wzmacniające i przyspieszające proces tworzenia rzeczywistości z „myślokształtów”, odsłaniające ignorancję i pomagające uwolnić się od niej, ale przede wszystkim uwrażliwiające na piękno otaczającego nas świata.

Spektakl zawiera treści, które mogą wywołać silne emocje. W trakcie przedstawienia pojawią się sceny nagości oraz odniesienia do przemocy seksualnej. Dodatkowo, użyte będzie światło stroboskopowe.

Gramy: 5 grudnia godz. 17.00, Nowa Scena Teatru im. S. Żeromskiego, dla widzów 18+. W trakcie przedstawienia pojawią się sceny nagości oraz odniesienia do przemocy seksualnej.

***

Oskar Sadowski : reżyseria, scenariusz, koncepcja przestrzeni
Matrix Navrot, Jagoda Wójtowicz: AR i digital design
Paulina Pawłowska: choreografia i performans
Sonia Roszczuk: storylerka
Julia Nowak, Marysia Stasiak: dramaturgia i scenariusz
Wydma / Mount Terror: muzyka i przestrzeń dźwiękowa
Gwidon Wydrzyński: reżyseria światła
Metalwires: kostiumy
Filip Pawlak: produkcja
Paweł Sablik: koordynator projektu

Oskar Sadowski to interdyscyplinarny reżyser, który w swoich projektach łączy film, teatr, operę, VR, muzykę alternatywną i działania aktywistyczne, konsekwentnie przekraczając klasyczne granice sceny. Wyreżyserował m.in. spektakl „Narkotyki" na Placu Defilad w Warszawie oraz nagrodzone „Dziady na Mickiewicza", za które otrzymał główną nagrodę w plebiscycie O!lśnienia Roku 2021. Jego eksperymentalny film „Balladyna", dostępny na platformie MAX, zdobył uznanie międzynarodowe, w tym wyróżnienie od Harvard University w manifeście Future Stage, a soundtrack do filmu nominowano do Fryderyków 2021 w kategorii Album Roku Elektronika.

Sadowski współpracował z czołowymi scenami w Polsce i na świecie, m.in. Teatrem Studio, TR Warszawa, Narodowym Teatrem w Reykjaviku, Villa Elisabeth w Berlinie, NOSPR w Katowicach, Jaunimo Teatras w Wilnie i Salzburg Festspiele. Obecnie realizuje film „Pieśń o Nocy", produkowany przez Studio Munka.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne