EN

4.01.2022, 14:56 Wersja do druku

Katowice. Wkrótce prapremiera "What the heil?!" w Teatrze Śląskim

14 stycznia w Teatrze Śląskim odbędzie się prapremiera spektaklu "What the heil?!" w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego. 

fot. mat. teatru

Spektakl o polskim Jamesie Bondzie. Mikołaj Beljung był pierwszym dyrektorem Stadionu Śląskiego, a także szpiegiem pracującym dla AK. Był ponadto właścicielem restauracji na  ul. Mariackiej oraz Orbisu w Katowicach. Człowiek o wielu twarzach. Kiedy trzeba było podszywał się pod SS-Manna, biznesmena czy księdza. Twórcy przedstawienia zastanawiają się, jaką cenę zapłacił za swoje życie. Kogo zostawił w domu, i wreszcie – co po nim dzisiaj zostało.

Spektakl What the heil?! opowiada o Węgrze, który całe życie związał ze Śląskiem, a Śląsk  o nim zapomniał. Przedstawiona w spektaklu historia jest jedynie miejscami prawdziwa, bo choć Mikołaj Beljung istniał naprawdę, z jego życia pozostało nam zaledwie kilka anegdot  i wycinków prasowych.
Autor projektu jest laureatem Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska.

Reżyser o spektaklu:

Bartłomiej Błaszczyński: Mikołaj Beljung był osobą wymykającą się jakimkolwiek schematom. Był więźniem, żołnierzem legii cudzoziemskiej, pracownikiem administracji III Rzeszy, szpiegiem pracującym dla AK – podszywającym się pod postać SSmana, wiedeńskiego przemysłowca, księdza, wykonywał wyroki dla AK, był piłkarzem, trenerem, pierwszym dyrektorem stadionu śląskiego, restauratorem, dyrektorem biura podróży, mężem i ojcem. Podsumowując – był niezwykle barwną postacią!

Nie ma o nim wystarczająco dużo informacji, bo był szpiegiem, i to dobrym – w końcu przeżył wojnę! Wręcz przeciwnie – w źródłach wciąż powtarza się kilka anegdot, które nie są materiałem na opowieść teatralną. Dlatego oś spektaklu oparta jest na wymyślonej relacji z córką. Założyliśmy, że skoro Mikołaj był osobą o tak bogatym życiu zawodowym – musiało na tym cierpieć życie prywatne i czerpaliśmy pełnymi garściami z imaginarium ojca nieobecnego. I chociaż trzon spektaklu jest „wyssany z palca", to historie, których używamy w przedstawieniu są najprawdziwsze. Tak przynajmniej wynika ze źródeł.

współtwórcy spektaklu:
reżyseria i tekst Bartłomiej Błaszczyński
dramaturgia     Katarzyna Błaszczyńska
scenografia     (AST WRD), Marta Śniosek – Masacz
kostiumy     Marta Śniosek – Masacz
muzyka     Jakub Adamiak
ruch sceniczny Paulina Prokopiuk
asystentka reżysera     Paulina Prokopiuk

BARTŁOMIEJ BŁASZCZYŃSKI
Pracę w Teatrze Śląskim rozpoczął w 2011 roku od zastępstw w dwóch głównych rolach w przedstawieniach „Zagraj to jeszcze raz, Sam” W. Allena (Allan) i „Zbrodnia i kara” F. Dostojewskiego (Raskolnikow). Jeszcze w tym samym sezonie wystąpił jako Laertes w „Hamlecie” W. Szekspira i Konstanty Trieplew w „Mewie” A. Czechowa. Za swój pierwszy sezon w Teatrze Śląskim otrzymał Nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego dla młodych twórców oraz Nagrodę ZASP im. Andrzeja Nardellego za najlepszy debiut aktorski. W 20. edycji „Subiektywnego spisu aktorów teatralnych” (2012) krytyk Jacek Sieradzki wymienił go w kategorii „Nadzieja”, doceniając za role w „Hamlecie” i „Mewie”. W 2015 roku zrealizował na Scenie w Galerii swój debiut reżyserski „Kamienie” według reportaży Grażyny Jagielskiej. Jego kolejny spektakl, „Staś i Zła Noga”, został uhonorowany nagrodami na XVIII Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy, IV Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu, 23. Festiwalu Korczak w Warszawie oraz Grand Prix Festiwalu Mała Boska Komedia 2019 w Krakowie, był też pokazywany w ramach programu Teatr Polska. Stypendysta Marszałka Województwa Śląskiego w 2020 roku i programu Młoda Polska 2021.

KATARZYNA BŁASZCZYŃSKA
Zadebiutowała rolą Vicky Smith w spektaklu R. Cooney’a „Mayday 2” (reż. M. Sławiński) w Teatrze Powszechnym w Łodzi. Kreację tę powtórzyła na deskach Teatru Śląskiego w 2012 roku. W tym samym roku rozpoczęła stałą współpracę z katowicką sceną. Rok później, nie przerywając pracy w Teatrze Śląskim, ukończyła studia scenariopisarskie na Wydziale Reżyserii w łódzkiej filmówce. Jest autorką wystawianych dramatów i nagradzanych adaptacji teatralnych (za prace nad sztuką „Staś i Zła Noga” otrzymała nagrodę na 25. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz IV Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu). Stypendystka programu Młoda Polska 2021 oraz laureatka Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego dla młodych twórców za osiągnięcia w dziedzinie aktorstwa i pracy z tekstem.

MARTA ŚNIOSEK-MASACZ
Scenografka i kostiumografka. Współpracowała z wieloma teatrami w Polsce, m.in. w Kaliszu, Rzeszowie, Gnieźnie, Kielcach, Sosnowcu, Poznaniu i w Krakowie, gdzie przygotowała kostiumy i scenografię do ponad dziesięciu spektakli.

JAKUB ADAMIAK
Muzyk, twórca kompozycji do spektakli teatralnych. Z Bartłomiejem
Błaszczyńskim współpracował przy nagradzanym spektaklu „Staś i Zła Noga”.

PAULINA PROKOPIUK
Reżyserka spektakli: „Sauna evening” (2021), zrealizowanego w ramach programu OFF Polska Instytutu Teatralnego w Warszawie, spektaklu „Nazwisko” (2020), laureata międzynarodowej nagrody „Shaking the Walls” podczas 24. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku oraz spektaklu „ZEN_IT” (2019), nagrodzonego pięciokrotnie podczas Finału Katowickiej Rundy Teatralnej. Pracowała jako asystentka reżyserki Joanny Lewickiej przy monodramie „STRYJEŃSKA. Let’s dance Zofia!” oraz operetce „Kraina uśmiechu”. Asystowała także Annie Piotrowskiej, reżyserce i choreografce spektaklu teatru tańca pt. „PROPAGANDA.ucieleśnienie”. Ostatnio pracowała przy spektaklu pt. „Pokora” w reżyserii Roberta Talarczyka w Teatrze Śląskim w Katowicach. Zagrała w przedstawieniach dyplomowych: „Flying fish” w choreografii Ferenca Fehéra oraz w „Mewie” w reżyserii Franciszka Szumińskiego. Współpracuje z Galerią Labirynt w Lublinie jako autorka ruchowych performance’ów. Prowadzi warsztaty teatralne i ruchowe. W 2020 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu dla studentów uczelni artystycznych za wybitne osiągnięcia.

Źródło:

Materiał nadesłany