EN

19.11.2020, 14:37 Wersja do druku

Katowice. Transmisja "Capri..." Krystiana Lupy odwołana. W zamian - "Wymazywanie"

Z przykrością informujemy, że decyzją Teatru Powszechnego musimy odwołać zaplanowaną na sobotę transmisję spektaklu "Capri - wyspa uciekinierów". Poniżej - oficjalny komunikat teatru. W zamian 21 listopada proponujemy emisję rejestracji spektaklu „Wymazywanie” Krystiana Lupy - informują organizatorzy XX Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje.

fot. mat. teatru

"Wymazywanie" to hipnotyczny i bezkompromisowy spektakl o rodzinie, wypartej świadomości, niemożności spotkania z samym sobą, radykalizmie wojny i życiu, które robi z nami co chce. Uważany jest za jeden z najważniejszych i najmocniejszych spektakli w karierze Krystiana Lupy. Po pokazie w paryskim Odeonie "Le Monde" nazwał polskiego reżysera "czarodziejem, który z interpretacją tego wyjątkowo trudnego, ascenicznego dzieła odniósł ogromny sukces".
Jest kolejnym spektaklem Krystiana Lupy inspirowanym tekstem austriackiego pisarza, Thomasa Bernharda (wcześniej reżyser zrealizował na podstawie jego twórczości takie produkcje jak: "Kalkwerk", "Immanuel Kant" i "Rodzeństwo") . "Wymazywanie" - powieść, która jest rodzajem podsumowania czy testamentu - zostało wydane w 1986 roku, czyli na trzy lata przed śmiercią pisarza. Bernhard rozlicza w niej Austrię – i też przy okazji całą Europę – z niedawnych grzechów nazizmu i nacjonalizmu. Kindervilla w Wolfsegg, dom z czasów dzieciństwa głównego bohatera Franza, jest olbrzymią, pustą, mroczną salą zajmującą całą scenę. To w tym pokoju ojciec bohatera ukrywał po wojnie nazistów. Miejsce to jest też symbolem wstydliwej i niewygodnej przeszłości, której nie można zapomnieć, ale można ją wymazać. Tak właśnie czyni główny bohater, który zaczyna spektakl jako filozof i racjonalista, kończy prawie nagi, ubrany jedynie w żałobny krawat. Treścią dramatu staje się wymazywanie kolejnych warstw rzeczywistości.

Reżyser tuż przed premierą podkreślał: "Wymazywanie" jest dla mnie literacką Wieżą Babel, powieścią do której nieustannie wracam. Mógłbym z niego zrobić jeszcze dziesięć spektakli, a każdy byłby inny . Naród austriacki  wszedł na fałszywą drogę: milczenia, umycia rąk, wyparcia się udziału w zbrodniach".

Thomas Bernhard uważany jest za jednego z największych pisarzy XX wieku, który stworzył swój własny, bardzo charakterystyczny styl dramatopisarski. W polskim teatrze najczęściej po jego utwory sięgali Erwin Axer i właśnie Krystian Lupa. "Wymazywanie" potwierdza jego wieloletnią fascynację twórczością austriackiego autora.
Nagranie spektaklu wyreżyserwanego  przez Lupę w Teatrze Dramatycznym w Warszawie w 2001 roku zostało zrealizowane w 2010 roku przez TVP Kultura i Narodowy Instytut Audiowizualny.

Oświadczenie dyrekcji Teatru Powszechnego w Warszawie
Szanowni Państwo,
mimo wszelkich trudności, przez ostatnie tygodnie wraz z dyrekcją Festiwalu Interpretacje walczyliśmy o możliwość zaprezentowania w programie spektaklu „Capri – wyspa uciekinierów”
w reż. Krystiana Lupy w wersji online. Zaproszenie naszego spektaklu traktowaliśmy jako wielkie wyróżnienie i do organizacji tego wydarzenia podeszliśmy z wielką powagą, ale też świadomością ryzyka. Niestety, obostrzenia pandemiczne uniemożliwiły nam streaming na żywo, o czym poinformowaliśmy już tydzień temu. Nie chcieliśmy się jednak poddawać i rozpoczęliśmy prace nad możliwością zmontowania i zaprezentowania wcześniejszego nagrania, realizowanego tuż po premierze, głównie dla celów archiwalnych i technicznych. Niestety, po żmudnej i szczegółowej pracy nad tym materiałem okazało się, że jakość techniczna nagrania nie jest satysfakcjonująca i nie oddaje charakteru i sensu tego spektaklu. Po wielu konsultacjach i pracy wybitnych specjalistów zajmujących się dźwiękiem nie udało się zniwelować usterek nagrania.
W naszej pracy w Teatrze Powszechnym kierujemy się zawsze troską o jak najwyższy poziom artystyczny proponowanych przez nas wydarzeń. Oczywiście pandemia związania z COVID-19 stawia nas wszystkich w obliczu nowych wyzwań, które często wymagają naginania pierwotnych założeń i zmiany strategii. Nie może się to jednak odbywać kosztem zmiany pierwotnej wymowy i ustalonych sensów – szczególnie w przypadku tak wielopoziomowego i skomplikowanego dzieła jak „Capri – wyspa uciekinierów”.
Z poważaniem,
Dyrekcja Teatru Powszechnego w Warszawie


Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne