EN

23.02.2023, 08:58 Wersja do druku

Katowice. Teatr Śląski angażuje się w kampanię społeczną „Wszystko gra?"

23 lutego 2023 roku, w Światowy Dzień Walki z Depresją startuje kampania społeczna "Wszystko gra?", w którą angażuje się również Teatr Śląski. Celem kampanii jest zachęcenie Polek i Polaków do korzystania z oferty kulturalnej jako remedium na pogarszającą się kondycję psychiczną społeczeństwa. Dane prezentowane przez ZUS podczas październikowego Europejskiego Forum Nowych Idei pokazują, że wzrost absencji wynikających ze złej kondycji psychicznej przyrasta w ostatnich trzech latach o 25% rocznie, co można przyrównać do pandemii, w tym przypadku, chorób psychicznych.

fot. mat. organizatora

STUDIO teatrgaleria wraz z Fundacją Off School, Fundacją Można Zwariować i firmą szkoleniową Nowe Motywacje, zaprosił do współpracy osoby twórcze i instytucje kultury z całej Polski, w tym Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, do wzięcia udziału w  kampanii społecznej „Wszystko gra?”. Jej celem jest zwrócenie uwagi na tkwiący w  kulturze doświadczanej na żywo ogromny potencjał poprawy dobrostanu psychicznego. Uczestniczenie w wydarzeniach kulturalnych ształtuje postawy proaktywne, wytwarza poczucie wspólnoty i uwrażliwia na potrzeby innych ludzi.

Jak wynika z raportu „DCMS report: The role of the arts in improving health and wellbeing” (Fancourt, Warren & Aughterson, September 2020), który został zlecony przez brytyjski rząd, sztuka działa pozytywnie na spójność społeczną, zapobiega depresji i alienacji, opóźnia spadek sprawności poznawczej u osób starszych oraz wspiera rozwój poznawczy u dzieci i nastolatków. Pomaga regulować emocje, a także polepsza relacje interpersonalne u osób w każdym wieku.

Kampania „Wszystko gra?” ma charakter ogólnopolski, wspierają ją różne instytucje kultury i artyści: Dominika Biernat, Magdalena Cielecka, Cleo Ćwiek, Ania Cyklińska, Anna Dzieduszycka, Daniel Dobosz, Patrycja Durska, Joanna Flis, Bartosz Gelner, Marta Malikowska, Marcin Masecki, Marcin Pempuś, Joanna Podgórska, Bartosz Porczyk, Halina Rasiakówna, Sonia Roszczuk, Andrzej Silczuk, Paweł Smagała, Mateusz Smoliński i Marta Ziółek.

Ambasadorami kampanii na Górnym Śląsku są: Robert Talarczyk, Grażyna Bułka, Agnieszka Radzikowska, Dariusz Chojnacki i Barbara Lubos.

Oprócz Teatru Śląskiego do projektu dołączyły następujące instytucje: Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Fundacja MALTA, Galeria Labirynt w Lublinie, Komuna Warszawa, Muzeum Karykatury, Muzeum Warszawy, Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Nowy Teatr, Teatr Dramatyczny, Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Teatr Współczesny w Szczecinie, TR Warszawa, Warszawskie Obserwatorium Kultury oraz Zamek Królewski w Warszawie.

Za projekt wizualny kampanii odpowiada Krzysztof „KUKI” Iwański.

Patroni medialni: e-teatr.pl, magazyn PISMO, Rzeczpospolita

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne