EN

10.03.2021, 15:41 Wersja do druku

Katowice. Teatr A Part wznawia „Künstlerspiele. Sceny z Wielkiej Wojny”

Teatr A Part zaprasza na prezentacje wznowieniowe spektaklu „Künstlerspiele. Sceny z Wielkiej Wojny”. Spektakl zaprezentuje dwukrotnie, w piątek i sobotę 19 i 20 marca o godzinie 18  w Katowicach.

fot. mat. teatru

Kulturalne losy budynku w oficynie przy ul. 3 Maja (Grundmannstrasse) 11a w Katowicach, gdzie na I piętrze znajduje się obecnie scena studyjna Teatru A Part, związane są z niemiecką historią miasta i dwoma globalnymi konfliktami wojennymi XX wieku. W 1907 roku budynek zaadaptowano na nieme kino. Grand Kinematograph działał tam aż do 1915 roku czyli pierwszych lat I wojny, kiedy splajtował. W czasie II wojny światowej, gdy Katowice zaanektowała III Rzesza działał w nim niemiecki kabaret – piwiarnia KÜNSTLERSPIELE.

W „Künstlerspiele. Sceny z Wielkiej Wojny” wypożyczamy tę nazwę, przywołujemy ducha miejsca i minionego czasu (Zeitgeist), żeby połączyć w jedno motywy nazwiązujące do konwencji dawnego niemieckiego i francuskiego kabaretu artystycznego, cechy stylu charakterystyczne dla przedstawień Teatru A Part oraz temat wojny. Kabaret Künstlerspiele Teatru A Part jest więc ciągiem wariacji teatralnych, gdzie echa światowych wojen, zwłaszcza zaś pierwszej zwanej wielką oraz cienie dawnych kabaretów Berlina, Paryża, Zurichu i Wiednia przeplatają się, przenikają i stapiają.

Pochylamy się nad ciałami wojennych ofiar oraz przeglądamy w losach i dokonaniach naszych dawno zmarłych kolegów-artystów i bez krzty satysfakcji, za to ze sporą dozą dekadencji odnajdujemy w nich samych siebie.

19.03. Katowice, Scena/Atelier, „Künstlerspiele. Sceny z Wielkiej Wojny”
20.03. Katowice, Scena/Atelier, „Künstlerspiele. Sceny z Wielkiej Wojny”

Zamysł, zarys scenariusza, reżyseria, scenografia: Marcin Herich
Scenariusz: napisany na scenie przez zespół pod kierunkiem Marcina Hericha
Występują: Daniel Dyniszuk, Cezary Kruszyna, Natalia Kruszyna (Alina Bachara), Monika Wachowicz
Muzyka: Leszek Kwaśniewicz
Oprawa dżwiękowa: Marlena Niestrój
W spektaklu wykorzystano oryginalne pieśni i marsze paradne Wermachtu oraz Piekielny galop z „Orfeusza w piekle” Jakuba Offenbacha.

Współpraca nad scenariuszem, ruchem scenicznym i realizacją kostiumów oraz tekst na początku spektaklu: Monika Wachowicz.


Źródło:

Materiał nadesłany