27.09.2020, 09:42 Wersja do druku

Katowice. Czwarty dzień Międzynarodowego Festiwalu „Open The Door”

Od 24 do 27 września Teatr Śląski zaprasza na 3. Edycję Międzynarodowego Festiwalu Open The Door.

Dziś ostatni dzień Międzynarodowego Festiwalu „Open The Door”. W programie festiwalu ponad 20 wydarzeń, w tym spektakle, pokazy plenerowe, słuchowisko, premierowy performance, pokazy online, spotkania oraz pierwszy raz nowa sekcja filmowa. Wybrane wydarzenia zostały dostosowane do osób o szczególnych potrzebach (audiodeskrypcja, napisy dla Głuchych, tłumaczenie na język migowy PJM).
Poniżej program czwartego dnia festiwalu – pełny program na https://www.teatrslaski.art.pl/strefafestiwali/festiwal/7


mat. teatru

27 września NIEDZIELA
>> 11.00 Ważne Miejsce
STAŚ I ZŁA NOGA (słuchowisko) Teatr Śląski (Katowice, 2020) | czas trwania 60’ słuchowisko dla młodych słuchaczy 10+
Niezwykłe doświadczenie w całkowitej ciemności. Zapraszamy na śląską premierę słuchowiska na podstawie obsypanego nagrodami spektaklu „Staś i Zła Noga” w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego, która odbędzie się w Ważnym Miejscu – katowickiej przestrzeni tworzonej przez osoby niewidome. Premiera słuchowiska odbyła się latem w 2020 r. w Kielcach podczas Wakacyjnego Festiwalu Sztuki dla Dzieci Hurra! ART!
„Staś i Zła Noga” to opowieść o kilkunastoletnim chłopcu z niepełnosprawnością, którego samotnie wychowuje Mama. O ich zmaganiach z codzienną rzeczywistością, przezwyciężaniu przeciwności i poszukiwaniu przyjaciół. Wszystko to podszyte solidną dawką ironicznego humoru, bo przecież ta historia to znacznie więcej. Mama walczy z systemem, Staś trenuje zdolności telepatyczne, a Zła Noga marzy, by zostać kosmonautką. Jak potoczą się ich historie?
występują K. Błaszczyńska,  D. Kobiela, M. Rolnicki / tekst T. „Spell” Grządziela / adaptacja K. Błaszczyńska / dźwiękowa adaptacja spektaklu, edycja dźwięku K. Kiczek / reżyseria B. Błaszczyński / muzyka J. Adamiak  / realizacja nagrań, miks, mastering K. Kurek  / koordynacja produkcji słuchowiska D. Gumkowska


>>12.00 Kino Światowid
SŁYNNY NAJAZD NIEDŹWIEDZI NA SYCYLIĘ (La fameuse invasion des ours en Sicile) Włochy, 2019 | czas trwania 82’ | seans przyjazny sensorycznie | pętla indukcyjna | dubbing
Początkiem niezwykłej przygody sycylijskich niedźwiedzi jest zaginięcie królewskiego syna. Targany tęsknotą Leoncjo, władca niedźwiedzi, wyrusza wraz z poddanymi do krainy człowieka w poszukiwaniu księcia. Dobre intencje władcy zostają jednak mylnie odebrane przez ludzi, którzy – kierowani żądzą władzy i chciwością – atakują przybyszów. Czy te dwa światy da się ze sobą pogodzić? W krainie pełnej magicznych postaci, gdzie wszystko jest możliwe, zaczyna się walka o miłość, wpływy i władzę.
„Słynny najazd niedźwiedzi na Sycylię” to animowana baśń o istnieniu odmiennych od siebie światów, poszukiwaniu tożsamości oraz potędze miłości i władzy. Film miał swoją premierę w Cannes, został też zauważony na festiwalach w Sevilli i Annecy. W polskiej wersji językowej postaciom głosów użyczyli m.in. Andrzej Chyra i Roman Gutek.
reżyseria L. Mattotti


>> 13.30 Kino Światowid
BLASK (Hikari) Japonia, Francja, 2017 | czas trwania 102’ seans z napisami po polsku
„Blask” to najnowszy film autorki kinowego przeboju „Kwiat wiśni i czerwona fasola". To romantyczne, ale i spełnione artystycznie „kino o kinie”, czyli japoński melodramat rozgrywany w środowisku filmowców. Misako z niekłamaną pasją opisuje przedmioty, uczucia i świat wokół nich. Jest audiodeskryptorką – tworzy napisy do filmów, przekazywane następnie drogą słuchową widzom niewidomym lub słabowidzącym. Podczas jednej z projekcji dziewczyna spotyka słynnego fotografa, Masayę, którego wzrok nieodwracalnie się pogarsza. Między mężczyzną, który traci światło, a kobietą, która je ściga, wybucha płomienne uczucie...
występują m.in. A. Misaki, M. Nagase, T. Fuji, M. Kanno, M. Koichi / scenariusz i reżyseria N. Kawase


>> 15.00 Scena Kameralna
SPOTKANIE Z UCZESTNIKAMI PROGRAMU TELEWIZYJNEGO „DOWN THE ROAD. ZESPÓŁ W TRASIE” czas trwania 60' | spotkanie
Telewizyjny program „Down the road. Zespół w trasie” opowiada o młodych ludziach z zespołem Downa, którzy wraz z Przemkiem Kossakowskim ruszają w podróż po świecie. Mierzą się ze stereotypami, które często określają ich jako niesamodzielnych i wymagających opieki. Pierwszy sezon programu odniósł ogromny sukces, stacja przygotowała w związku z tym kontynuację.
Podczas 3. Międzynarodowego Festiwalu „Open The Door” będziemy mogli spotkać się z uczestnikami programu, porozmawiać o ich doświadczeniach, o tej niezwykłej przygodzie, która często wymagała od nich przełamywania własnych ograniczeń i niepewności. Dowiedzieć się, czy program przyczynił się do jakichkolwiek zmian w ich życiu. W spotkaniu wezmą udział wybrani uczestnicy programu, a całość poprowadzi Patrycja Bartoszak-Kempa, która pracowała na planie „Down the road. Zespół w trasie”.
udział biorą K. Hirsztritt, G. Brandt, A. Kociołek, A. Mandryga, D. Kasińska prowadzenie P. Bartoszak-Kempa


>> 15.45 Kino Światowid
POGAWĘDKI O DRZEWACH TO ZBRODNIA (Talking About The Trees) Francja, Sudan, Niemcy, Czad, Katar, 2019 czas trwania 93’ | audiodeskrypcja | pętla indukcyjna
Ibrahim, Manar, Soliman i Eltayeb to członkowie sudańskiego klubu filmowego, którzy postanowili odrestaurować nieczynne kino pod Chartumem. Łączy ich nie tylko żarliwa chęć przywrócenia dawnych zasobów filmowych i ponownego zainteresowania sudańskim kinem, ale także to, że wszyscy kształcili się w zagranicznych szkołach filmowych. Ich młodzieńcze filmy, z których wiele zostało zakazanych lub zaginęło, odzwierciedlają wpływ zarówno radzieckiej szkoły montażu, jak i francuskiej Nowej Fali.
Dziś spotykają się i rozmawiają o przeszłości, o prześladowaniach, a nawet torturach wobec opozycyjnych artystów. Czytają listy napisane na obczyźnie i marzą o Sudanie, w którym istniałaby wolność słowa i artystycznego wyrazu. Jednak w kraju zdominowanym przez islamistów, którzy cenzurują każdą formę sztuki, otwarcie kina okazuje się niezwykle skomplikowane.
występują m.in. M. Al Hilo, S. Ibrahim, A. Mahdi / reżyseria S. Gasmelbari


>> 16.00 Scena w Malarni
DOBRY MATERIAŁ – na podstawie „Kopciucha” Janusza Głowackiego Studenci III roku arteterapii Uniwersytetu Śląskiego we współpracy z Teatrem Śląskim, 2020 | czas trwania 75’
Impulsem do realizacji spektaklu były zajęcia prowadzone przez Roberta Talarczyka i Zbigniewa Wróbla ze studentami II roku arteterapii Uniwersytetu Śląskiego. Program obejmuje zwykle dramę, działania warsztatowe, praktyczne zajęcia na scenie. W tym jednak przypadku praca warsztatowa nabierała coraz bardziej poważnego charakteru, stała się źródłem refleksji na temat wykluczenia, aż wreszcie zaangażowani w nią studenci zaproponowali realizację spektaklu. Podczas Festiwalu zobaczymy rezultaty tych działań. Przedstawienie powstało na podstawie „Kopciucha" Janusza Głowackiego.
Iskra człowieczeństwa może tlić się w najciemniejszym miejscu piekła. Pytanie, czy ma szansę tam przetrwać. Na ile środowisko determinuje, kim jesteś? Na ile możesz to zmienić? O czym tak naprawdę decydujesz? Ile ostatecznie wytrzymasz? Młodzi ludzie w zderzeniu z kultowym tekstem Janusza Głowackiego. W więziennym kontekście dostrzegli aż zbyt wiele analogii do codzienności.
występują studentki III roku arteterapii M. Lukasek, N. Skorupka, A. Kuczek, D. Kuźmiak, M. Kempa, / studentki Szkoły Aktorskiej Teatru Śląskiego A. Curyło, O. Matuszek oraz A. Machel / reżyseria Z. Wróbel


>> 17.30 Scena w Galerii
POPYTKA | Weronika Fibich (Szczecin, 2019)
POPYTKA – UKRYTY WYMIAR (Polska, 2020)
spektakl + pokaz filmu dokumentalnego | czas trwania 60’ (spektakl) + 23’ (film) + spotkanie z twórcami
Heda, Madina, Milana – Czeczenki, którym udało się pokonać tysiące kilometrów, wyzwań i przeszkód, by przedostać się z północnego Kaukazu do Polski. Trzy kobiety, dla których wojny wypowiedziane Czeczenom przez Rosjan były doświadczeniem osobistym, wymuszającym opuszczenie własnego kraju i wyruszenie w drogę. To one są bohaterkami „Popytki” – projektu społeczno-teatralnego. Jakie historie zapamiętały, a o jakich wolałyby zapomnieć?
Weronika Fibich pracuje na pograniczu sztuk performatywnych, reportażu i dokumentu. Reżyserka akcji teatralnych i performatywnych, artystka interdyscyplinarna, twórczyni filmów dokumentalnych. Od 1998 r. związana z działającym w Szczecinie Ośrodkiem Teatralnym Kana. Najczęściej podejmowanym przez nią tematami są pojęcia pogranicza, wykluczenia, pamięci i tożsamości.
W ramach festiwalu zaprezentowany zostanie także film dokumentalny „Popytka – ukryty wymiar” (2020), który opowiada o pracy nad projektem.
Po spektaklu oraz filmie odbędzie się spotkanie z twórcami.
SPEKTAKL występują H. Debirova, M. Goytamirova, M. Hulia, M. Mazalieva, K. Zarema / reżyseria W. Fibich / współpraca twórcza i merytoryczna M. Hulia / dramaturgia P. Skorupska / muzyka A. Sosen Klimaszewski / światło T. Grygier, P. Stachowczyk / głos i nagrania audio P. Stachowczyk
FILM opowiedziały M. Hulia, H. Debirova, M. Goytamirova, M. Mazalieva / pomysł i realizacja W. Fibich, A. Ptaszyński / zdjęcia, montaż A. Ptaszyński / muzyka A. Sosen Klimaszewski,  P. Zakrocki / opieka merytoryczna i promocja M. Hulia


>> 19.00 ONLINE
BLACK. MEDYTACJA W WIRTUALNEJ RZECZYWISTOŚCI | Teatr Śląski (Katowice, 2020) | czas trwania 40’ link dostępny na teatrslaski.art.pl od 24.09
Realizacja teatralna stworzona w całości w technologii VR według koncepcji Krzysztofa Garbaczewskiego. Całość jest inspirowana powieścią „Germinal" E. Zoli i stanowi artystyczny prolog do premiery scenicznej, która w 2021 r. zostanie pokazana na katowickiej scenie. Garbaczewski wykorzystuje w swojej pracy VR/AR/AI i inne nowe technologie (virtual/augmented reality, artificial inteligence), tworząc eksperymenty z grą na żywo w wirtualnej rzeczywistości. W zaprojektowanej i wygenerowanej komputerowo przestrzeni spotykają się na cyberpróbach aktorzy, reżyser i inni twórcy, których efekty pracy na żywo mogą w finale oglądać użytkownicy w sieci.
Krzysztof Garbaczewski – reżyser teatralny i autor adaptacji, na podstawie których tworzy przedstawienia często nazywane ze względu na formę teatralnymi instalacjami. Charakterystyczna dla niego kolażowa stylistyka, stosowanie projekcji wideo i bezpośrednich transmisji stanowią o autorskim języku teatralnym artysty. W minionym roku Galeria Arsenał w jego rodzinnym Białymstoku poświęciła jego twórczości autorską wystawę „Badania terenowe".
obsada T. Mechowicki, M. Piotrowski, P. Smagała, I. Szostak / koncepcja, reżyseria, przestrzeń K. Garbaczewski / 3D, programming K. Motyka, A. Koszulińska, M. Korsak, S. Krysiak / video, programming S. Stępień / muzyka J. Duszyński, B. Zaskórski


>> 20.30 Boisko Uniwersytetu Śląskiego
ŚLEPCY | Teatr KTO (Kraków, 2010) | czas trwania 60’ widowisko plenerowe
Monumentalne widowisko plenerowe inspirowane bestselerem portugalskiego noblisty Jose Saramago „Miasto ślepców”. Historia miasta, którego mieszkańcy nagle z niewiadomych powodów zaczynają tracić wzrok. Dziś, za sprawą zagrożenia koronawirusem, spektakl nabrał nowego wymiaru. Wypowiadane w spektaklu statystyki ofiar brzmią boleśnie znajomo. Postaci w ochronnych kombinezonach też dobrze znamy z wiadomości. 10 lat po premierze, w roku, w którym pandemia zatrzymała świat, spektakl stanowi jeszcze bardziej dotkliwe zwierciadło, w którym odbijają się współczesne mechanizmy nieracjonalnych wyborów, strachu, nieuczciwości i dezinformacji.
Teatr KTO powstał w 1977 r. Od tego czasu gościł w ponad 250 miastach w przeszło 40 krajach na 5 kontynentach. Swoje spektakle prezentował m.in. w Brazylii, Chinach, Iranie, Japonii, Kanadzie, Kolumbii, Korei Południowej, Kostaryce, Meksyku, Tunezji, USA i niemal we wszystkich krajach Europy.
występują S. Bendykowski, K. Bondaronek, B. Cieniawa/J. Joniec, A. Kopański, P. Lasyk, P. Monsiel, J. Orzechowska, M. Orzyłowski/ M. Kmiecik, Sz. Pater, A. Plewiński,  G. Srebrny-Rosa, J. Wójcik, M. Zoń oraz statyści / scenariusz, reżyseria,  opracowanie muzyczne J. Zoń / scenografia J. Jaśko-Sroka / kostiumy Z. de Ines, J. Jaśko-Sroka / choreografia E. Makohon

Źródło:

Materiał nadesłany