Od 24 do 27 września Teatr Śląski zaprasza na 3. Edycję Międzynarodowego Festiwalu Open The Door.
Dziś ostatni dzień Międzynarodowego Festiwalu „Open The Door”. W programie festiwalu ponad 20 wydarzeń, w tym spektakle, pokazy plenerowe, słuchowisko, premierowy performance, pokazy online, spotkania oraz pierwszy raz nowa sekcja filmowa. Wybrane wydarzenia zostały dostosowane do osób o szczególnych potrzebach (audiodeskrypcja, napisy dla Głuchych, tłumaczenie na język migowy PJM).
Poniżej program czwartego dnia festiwalu – pełny program na https://www.teatrslaski.art.pl/strefafestiwali/festiwal/7
27 września NIEDZIELA
>> 11.00 Ważne Miejsce
STAŚ I ZŁA NOGA (słuchowisko) Teatr Śląski (Katowice, 2020) | czas trwania 60’ słuchowisko dla młodych słuchaczy 10+
Niezwykłe doświadczenie w całkowitej ciemności. Zapraszamy na śląską premierę słuchowiska na podstawie obsypanego nagrodami spektaklu „Staś i Zła Noga” w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego, która odbędzie się w Ważnym Miejscu – katowickiej przestrzeni tworzonej przez osoby niewidome. Premiera słuchowiska odbyła się latem w 2020 r. w Kielcach podczas Wakacyjnego Festiwalu Sztuki dla Dzieci Hurra! ART!
„Staś i Zła Noga” to opowieść o kilkunastoletnim chłopcu z niepełnosprawnością, którego samotnie wychowuje Mama. O ich zmaganiach z codzienną rzeczywistością, przezwyciężaniu przeciwności i poszukiwaniu przyjaciół. Wszystko to podszyte solidną dawką ironicznego humoru, bo przecież ta historia to znacznie więcej. Mama walczy z systemem, Staś trenuje zdolności telepatyczne, a Zła Noga marzy, by zostać kosmonautką. Jak potoczą się ich historie?
występują K. Błaszczyńska, D. Kobiela, M. Rolnicki / tekst T. „Spell” Grządziela / adaptacja K. Błaszczyńska / dźwiękowa adaptacja spektaklu, edycja dźwięku K. Kiczek / reżyseria B. Błaszczyński / muzyka J. Adamiak / realizacja nagrań, miks, mastering K. Kurek / koordynacja produkcji słuchowiska D. Gumkowska
>>12.00 Kino Światowid
SŁYNNY NAJAZD NIEDŹWIEDZI NA SYCYLIĘ (La fameuse invasion des ours en Sicile) Włochy, 2019 | czas trwania 82’ | seans przyjazny sensorycznie | pętla indukcyjna | dubbing
Początkiem niezwykłej przygody sycylijskich niedźwiedzi jest zaginięcie królewskiego syna. Targany tęsknotą Leoncjo, władca niedźwiedzi, wyrusza wraz z poddanymi do krainy człowieka w poszukiwaniu księcia. Dobre intencje władcy zostają jednak mylnie odebrane przez ludzi, którzy – kierowani żądzą władzy i chciwością – atakują przybyszów. Czy te dwa światy da się ze sobą pogodzić? W krainie pełnej magicznych postaci, gdzie wszystko jest możliwe, zaczyna się walka o miłość, wpływy i władzę.
„Słynny najazd niedźwiedzi na Sycylię” to animowana baśń o istnieniu odmiennych od siebie światów, poszukiwaniu tożsamości oraz potędze miłości i władzy. Film miał swoją premierę w Cannes, został też zauważony na festiwalach w Sevilli i Annecy. W polskiej wersji językowej postaciom głosów użyczyli m.in. Andrzej Chyra i Roman Gutek.
reżyseria L. Mattotti
>> 13.30 Kino Światowid
BLASK (Hikari) Japonia, Francja, 2017 | czas trwania 102’ seans z napisami po polsku
„Blask” to najnowszy film autorki kinowego przeboju „Kwiat wiśni i czerwona fasola". To romantyczne, ale i spełnione artystycznie „kino o kinie”, czyli japoński melodramat rozgrywany w środowisku filmowców. Misako z niekłamaną pasją opisuje przedmioty, uczucia i świat wokół nich. Jest audiodeskryptorką – tworzy napisy do filmów, przekazywane następnie drogą słuchową widzom niewidomym lub słabowidzącym. Podczas jednej z projekcji dziewczyna spotyka słynnego fotografa, Masayę, którego wzrok nieodwracalnie się pogarsza. Między mężczyzną, który traci światło, a kobietą, która je ściga, wybucha płomienne uczucie...
występują m.in. A. Misaki, M. Nagase, T. Fuji, M. Kanno, M. Koichi / scenariusz i reżyseria N. Kawase
>> 15.00 Scena Kameralna
SPOTKANIE Z UCZESTNIKAMI PROGRAMU TELEWIZYJNEGO „DOWN THE ROAD. ZESPÓŁ W TRASIE” czas trwania 60' | spotkanie
Telewizyjny program „Down the road. Zespół w trasie” opowiada o młodych ludziach z zespołem Downa, którzy wraz z Przemkiem Kossakowskim ruszają w podróż po świecie. Mierzą się ze stereotypami, które często określają ich jako niesamodzielnych i wymagających opieki. Pierwszy sezon programu odniósł ogromny sukces, stacja przygotowała w związku z tym kontynuację.
Podczas 3. Międzynarodowego Festiwalu „Open The Door” będziemy mogli spotkać się z uczestnikami programu, porozmawiać o ich doświadczeniach, o tej niezwykłej przygodzie, która często wymagała od nich przełamywania własnych ograniczeń i niepewności. Dowiedzieć się, czy program przyczynił się do jakichkolwiek zmian w ich życiu. W spotkaniu wezmą udział wybrani uczestnicy programu, a całość poprowadzi Patrycja Bartoszak-Kempa, która pracowała na planie „Down the road. Zespół w trasie”.
udział biorą K. Hirsztritt, G. Brandt, A. Kociołek, A. Mandryga, D. Kasińska prowadzenie P. Bartoszak-Kempa
>> 15.45 Kino Światowid
POGAWĘDKI O DRZEWACH TO ZBRODNIA (Talking About The Trees) Francja, Sudan, Niemcy, Czad, Katar, 2019 czas trwania 93’ | audiodeskrypcja | pętla indukcyjna
Ibrahim, Manar, Soliman i Eltayeb to członkowie sudańskiego klubu filmowego, którzy postanowili odrestaurować nieczynne kino pod Chartumem. Łączy ich nie tylko żarliwa chęć przywrócenia dawnych zasobów filmowych i ponownego zainteresowania sudańskim kinem, ale także to, że wszyscy kształcili się w zagranicznych szkołach filmowych. Ich młodzieńcze filmy, z których wiele zostało zakazanych lub zaginęło, odzwierciedlają wpływ zarówno radzieckiej szkoły montażu, jak i francuskiej Nowej Fali.
Dziś spotykają się i rozmawiają o przeszłości, o prześladowaniach, a nawet torturach wobec opozycyjnych artystów. Czytają listy napisane na obczyźnie i marzą o Sudanie, w którym istniałaby wolność słowa i artystycznego wyrazu. Jednak w kraju zdominowanym przez islamistów, którzy cenzurują każdą formę sztuki, otwarcie kina okazuje się niezwykle skomplikowane.
występują m.in. M. Al Hilo, S. Ibrahim, A. Mahdi / reżyseria S. Gasmelbari
>> 16.00 Scena w Malarni
DOBRY MATERIAŁ – na podstawie „Kopciucha” Janusza Głowackiego Studenci III roku arteterapii Uniwersytetu Śląskiego we współpracy z Teatrem Śląskim, 2020 | czas trwania 75’
Impulsem do realizacji spektaklu były zajęcia prowadzone przez Roberta Talarczyka i Zbigniewa Wróbla ze studentami II roku arteterapii Uniwersytetu Śląskiego. Program obejmuje zwykle dramę, działania warsztatowe, praktyczne zajęcia na scenie. W tym jednak przypadku praca warsztatowa nabierała coraz bardziej poważnego charakteru, stała się źródłem refleksji na temat wykluczenia, aż wreszcie zaangażowani w nią studenci zaproponowali realizację spektaklu. Podczas Festiwalu zobaczymy rezultaty tych działań. Przedstawienie powstało na podstawie „Kopciucha" Janusza Głowackiego.
Iskra człowieczeństwa może tlić się w najciemniejszym miejscu piekła. Pytanie, czy ma szansę tam przetrwać. Na ile środowisko determinuje, kim jesteś? Na ile możesz to zmienić? O czym tak naprawdę decydujesz? Ile ostatecznie wytrzymasz? Młodzi ludzie w zderzeniu z kultowym tekstem Janusza Głowackiego. W więziennym kontekście dostrzegli aż zbyt wiele analogii do codzienności.
występują studentki III roku arteterapii M. Lukasek, N. Skorupka, A. Kuczek, D. Kuźmiak, M. Kempa, / studentki Szkoły Aktorskiej Teatru Śląskiego A. Curyło, O. Matuszek oraz A. Machel / reżyseria Z. Wróbel
>> 17.30 Scena w Galerii
POPYTKA | Weronika Fibich (Szczecin, 2019)
POPYTKA – UKRYTY WYMIAR (Polska, 2020)
spektakl + pokaz filmu dokumentalnego | czas trwania 60’ (spektakl) + 23’ (film) + spotkanie z twórcami
Heda, Madina, Milana – Czeczenki, którym udało się pokonać tysiące kilometrów, wyzwań i przeszkód, by przedostać się z północnego Kaukazu do Polski. Trzy kobiety, dla których wojny wypowiedziane Czeczenom przez Rosjan były doświadczeniem osobistym, wymuszającym opuszczenie własnego kraju i wyruszenie w drogę. To one są bohaterkami „Popytki” – projektu społeczno-teatralnego. Jakie historie zapamiętały, a o jakich wolałyby zapomnieć?
Weronika Fibich pracuje na pograniczu sztuk performatywnych, reportażu i dokumentu. Reżyserka akcji teatralnych i performatywnych, artystka interdyscyplinarna, twórczyni filmów dokumentalnych. Od 1998 r. związana z działającym w Szczecinie Ośrodkiem Teatralnym Kana. Najczęściej podejmowanym przez nią tematami są pojęcia pogranicza, wykluczenia, pamięci i tożsamości.
W ramach festiwalu zaprezentowany zostanie także film dokumentalny „Popytka – ukryty wymiar” (2020), który opowiada o pracy nad projektem.
Po spektaklu oraz filmie odbędzie się spotkanie z twórcami.
SPEKTAKL występują H. Debirova, M. Goytamirova, M. Hulia, M. Mazalieva, K. Zarema / reżyseria W. Fibich / współpraca twórcza i merytoryczna M. Hulia / dramaturgia P. Skorupska / muzyka A. Sosen Klimaszewski / światło T. Grygier, P. Stachowczyk / głos i nagrania audio P. Stachowczyk
FILM opowiedziały M. Hulia, H. Debirova, M. Goytamirova, M. Mazalieva / pomysł i realizacja W. Fibich, A. Ptaszyński / zdjęcia, montaż A. Ptaszyński / muzyka A. Sosen Klimaszewski, P. Zakrocki / opieka merytoryczna i promocja M. Hulia
>> 19.00 ONLINE
BLACK. MEDYTACJA W WIRTUALNEJ RZECZYWISTOŚCI | Teatr Śląski (Katowice, 2020) | czas trwania 40’ link dostępny na teatrslaski.art.pl od 24.09
Realizacja teatralna stworzona w całości w technologii VR według koncepcji Krzysztofa Garbaczewskiego. Całość jest inspirowana powieścią „Germinal" E. Zoli i stanowi artystyczny prolog do premiery scenicznej, która w 2021 r. zostanie pokazana na katowickiej scenie. Garbaczewski wykorzystuje w swojej pracy VR/AR/AI i inne nowe technologie (virtual/augmented reality, artificial inteligence), tworząc eksperymenty z grą na żywo w wirtualnej rzeczywistości. W zaprojektowanej i wygenerowanej komputerowo przestrzeni spotykają się na cyberpróbach aktorzy, reżyser i inni twórcy, których efekty pracy na żywo mogą w finale oglądać użytkownicy w sieci.
Krzysztof Garbaczewski – reżyser teatralny i autor adaptacji, na podstawie których tworzy przedstawienia często nazywane ze względu na formę teatralnymi instalacjami. Charakterystyczna dla niego kolażowa stylistyka, stosowanie projekcji wideo i bezpośrednich transmisji stanowią o autorskim języku teatralnym artysty. W minionym roku Galeria Arsenał w jego rodzinnym Białymstoku poświęciła jego twórczości autorską wystawę „Badania terenowe".
obsada T. Mechowicki, M. Piotrowski, P. Smagała, I. Szostak / koncepcja, reżyseria, przestrzeń K. Garbaczewski / 3D, programming K. Motyka, A. Koszulińska, M. Korsak, S. Krysiak / video, programming S. Stępień / muzyka J. Duszyński, B. Zaskórski
>> 20.30 Boisko Uniwersytetu Śląskiego
ŚLEPCY | Teatr KTO (Kraków, 2010) | czas trwania 60’ widowisko plenerowe
Monumentalne widowisko plenerowe inspirowane bestselerem portugalskiego noblisty Jose Saramago „Miasto ślepców”. Historia miasta, którego mieszkańcy nagle z niewiadomych powodów zaczynają tracić wzrok. Dziś, za sprawą zagrożenia koronawirusem, spektakl nabrał nowego wymiaru. Wypowiadane w spektaklu statystyki ofiar brzmią boleśnie znajomo. Postaci w ochronnych kombinezonach też dobrze znamy z wiadomości. 10 lat po premierze, w roku, w którym pandemia zatrzymała świat, spektakl stanowi jeszcze bardziej dotkliwe zwierciadło, w którym odbijają się współczesne mechanizmy nieracjonalnych wyborów, strachu, nieuczciwości i dezinformacji.
Teatr KTO powstał w 1977 r. Od tego czasu gościł w ponad 250 miastach w przeszło 40 krajach na 5 kontynentach. Swoje spektakle prezentował m.in. w Brazylii, Chinach, Iranie, Japonii, Kanadzie, Kolumbii, Korei Południowej, Kostaryce, Meksyku, Tunezji, USA i niemal we wszystkich krajach Europy.
występują S. Bendykowski, K. Bondaronek, B. Cieniawa/J. Joniec, A. Kopański, P. Lasyk, P. Monsiel, J. Orzechowska, M. Orzyłowski/ M. Kmiecik, Sz. Pater, A. Plewiński, G. Srebrny-Rosa, J. Wójcik, M. Zoń oraz statyści / scenariusz, reżyseria, opracowanie muzyczne J. Zoń / scenografia J. Jaśko-Sroka / kostiumy Z. de Ines, J. Jaśko-Sroka / choreografia E. Makohon