Logo
Magazyn

Karolina Kwaśniak – aktorka z międzynarodowym potencjałem

13.06.2025, 10:13 Wersja do druku

Kim jest Karolina Kwaśniak?

Karolina Kwaśniak to polska aktorka, która konsekwentnie buduje swoją pozycję na międzynarodowej scenie teatralnej i filmowej.

Zdobyła dyplom Master of Fine Arts (MFA) w Aktorstwie na prestiżowej uczelni California Institute of the Arts (CalArts) w USA. Od początku swojej kariery łączy klasyczny warsztat z nowoczesnym podejściem do formy i narracji.

fot. Karolina Baranowska

Jej doświadczenie obejmuje teatr dramatyczny, performans, operę eksperymentalną oraz produkcje filmowe.

Karolina działa artystycznie zarówno w Polsce, jak i w Stanach Zjednoczonych.

„Umbra” – operowo‑teatralna podróż przez żałobę

W marcu 2025 roku Karolina Kwaśniak zagrała jedną z głównych ról w operowo-teatralnym spektaklu „Umbra”, którego premiera odbyła się w Highways Performance Space w Los Angeles – eksperymentalnej przestrzeni znanej z awangardowych form.

Produkcja, inspirowana mitem o Orfeuszu, eksplorowała temat żałoby i transformacji poprzez śpiew, ruch i współczesną kompozycję muzyczną. Współpraca z reżyserem Héctorem Alvarezem i kompozytorką Elliot Menard zaowocowała spektaklem, który przekraczał granice między teatrem a muzyką.

Kwaśniak wcieliła się w jedną z głównych ról i zaprezentowała pełne spektrum umiejętności aktorskich i fizycznych – jej interpretacja była precyzyjna i emocjonalna. „Umbra” została entuzjastycznie przyjęta przez publiczność i krytykę.

Nadchodząca premiera: „Król Edyp” – klasyka greckiej tragedii

Kolejnym krokiem w karierze aktorki jest udział w spektaklu „Król Edyp” – nowej adaptacji klasycznej tragedii Sofoklesa, reżyserowanej przez Tristana Samsona, której premiera odbędzie się 14 czerwca 2025 roku podczas pierwszego Festiwalu Gamelan w Los Angeles. Projekt łączy antyczną strukturę dramatyczną z tradycyjną muzyką gamelanową z Indonezji, tworząc unikalne tło dla analizy losu, władzy i tożsamości.

Kwaśniak wcieli się w rolę Choragosa – przewodnika chóru i kluczowego komentatora akcji. To rola wymagająca precyzji rytmicznej, interpretacyjnej oraz głębokiego zrozumienia struktury antycznej tragedii. Jej udział w tym projekcie to kontynuacja poszukiwań formalnych i kulturowych, które są znakiem rozpoznawczym jej pracy artystycznej.

fot. Angel Origgi

Inne projekty teatralne

Karolina Kwaśniak ma na swoim koncie szereg ról scenicznych.

- W spektaklu „El Misterio” w reżyserii Luny Izpisua de Kissel zagrała postać Anioła (The Angel) – metafizycznej przewodniczki, symbolu światła i obecności duchowej. Przedstawienie, balansujące między teatrem tańca a poetycką narracją, badało granice między światem widzialnym i niewidzialnym.

- W choreograficzno-dramatycznym spektaklu „Night of the Falling Stars”, z choreografią autorstwa Annalee Traylor, Karolina wcieliła się w postać Wild Woman – siły pierwotnej i kobiecej mocy, w przedstawieniu eksplorującym temat samotności, wspólnoty i mitu. Produkcja łączyła teatr fizyczny z ruchem współczesnym.

- W klasycznej adaptacji dramatu Czechowa „The Seagull (Mewa)”, w reżyserii Zoe Wang, Kwaśniak zagrała postać Niny – młodej kobiety marzącej o sławie, rozdartej między miłością a ambicją. Jej kreacja była pełna delikatności, ale i wewnętrznej siły.

- W sztuce „Fefu and Her Friends” autorstwa Maria Irene Fornes, w reżyserii Tatou Dede, Karolina zagrała Christinę – postać cichą, lecz znaczącą, uosabiającą wrażliwość i napięcie obecne w relacjach kobiecych. Spektakl poruszał temat przemocy symbolicznej, siostrzeństwa i społecznych ról, balansując między psychologicznym dramatem a eksperymentem formalnym.

Każda z tych ról rozwijała jej warsztat w inny sposób – od ruchu i ekspresji, przez tekst, po subtelne konstrukcje emocjonalne.

Perspektywy i kierunek artystyczny

W swojej pracy artystycznej aktorka łączy dyscyplinę warsztatu z odwagą twórczą. Jej sceniczne wybory są odważne, a jednocześnie głęboko przemyślane. Jej kariera jest dowodem na to, że można skutecznie balansować pomiędzy teatrem, performansem a filmem – nie tracąc przy tym indywidualnego języka wyrazu.

Jeśli jej dotychczasowe dokonania są zapowiedzią tego, co przed nią – możemy się spodziewać wielu ciekawych ról i artystycznych niespodzianek.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne

Sprawdź także