24.02.2020 Wersja do druku

Inteligentów portret własny

Przedstawieniu "Inteligenci" na sopockiej Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże towarzyszy wystawa "Inteligenci w Polsce /inteligenci w Wybrzeżu/inteligenci w Sopocie. Inteligentów portret własny w dwudziestowiecznej dramaturgii polskiej na scenach Teatru Wybrzeże". Pięćdziesiąt zdjęć prezentuje głośne i te mniej znane, dziś niepamiętane inscenizacje polskich tekstów dramatycznych z ubiegłego i początku naszego wieku na scenach Teatru Wybrzeże - pisze Gabriela Pewińska w Polsce Dzienniku Bałtyckim.

- Oglądając tę wystawę, trudno, oczywiście, o inteligentów portret jednoznaczny, każda z tych fotografii to osobny spektakl, osobny zapis różnych twórców, od autora, przez reżysera, po aktorów - mówi Cezary Niedziółka, kierownik literacki Teatru Wybrzeże, pomysłodawca ekspozycji. - Czasem to obrazek sympatyczny, bywa ironiczny. Skrajne ujęcia. Poczynając od początków tej sceny, czyli od "Wesela", w którym Wyspiański portretuje inteligentów na różne sposoby. Prezentujemy tu zdjęcia z czterech "Wesel". Każde z tych przedstawień na swój sposób charakteryzuje epokę, w której powstawały. Także Różewicz, Mrożek czy Iredyński przyglądają się inteligentom w różnych momentach historycznych. I trudno tu mówić o jednej linii oceny, o ocenie w ogóle. Są "Wesela", są i pogrzeby, symboliczne i realistyczne, ale już nie tytułowe. Te pięćdziesiąt zdjęć przypomina głośne spektakle, ale i te słynne kiedyś, a dziś zapomniane, choćby "Ocaleni

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Polska Dziennik Bałtycki nr 43/21.02

Autor:

Gabriela Pewińska

Data:

24.02.2020

Realizacje repertuarowe