Logo
Aktualności

Gorzów Wlkp. Wkrótce 41. Gorzowskie Spotkania Teatralne

30.10.2025, 13:28 Wersja do druku

Już 8 listopada rusza gorzowskie teatralne święto, czyli 41. Gorzowskie Spotkania Teatralne. Jak zwykle na deskach Teatr im. Juliusza Osterwy pojawią się tuzy polskiej sceny teatralnej. W tym roku festiwal rozpoczyna się własną premierą spektaklu LALKA w reż. Jacka Głomba.

fot. mat. teatru

Prezentujemy repertuar 41. GST:
8 listopada /sobota/ godz. 18.00 - premiera 

LALKA Teatru im. J. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim

Autor: Bolesław Prus, Adaptacja: Katarzyna Knychalska, Reżyseria: Jacek Głomb

Scenografia i kostiumy: Małgorzata Bulanda

Współpraca reżyserska, ruch sceniczny: Marlena Bełdzikowska, Witold Jurewicz

Muzyka: Bartosz Straburzyński

Obsada: Beata Chorążykiewicz, Dominik Jakubczak, Magdalena Kasperowicz, Mikołaj Kwiatkowski, Marta Karmowska, Karolina Miłkowska, Jan Mierzyński, Oliwer Witek, Mieszko Wierciński

„Lalka” Bolesława Prusa w reżyserii Jacka Głomba to współczesny, poruszający manifest społeczny i jednocześnie intymna opowieść o samotności. Akcja spektaklu rozgrywa się w sklepie Rzeckiego– albo w jego głowie. Manekiny ze sklepu ożywają, stając się postaciami dramatu, które wchodzą w dialog z samotnym bohaterem, a z czasem zaczynają żyć własnym życiem. Spektakl odsłania hipokryzję społeczeństwa, grę pozorów, nierówności klasowe i płciowe – świat, w którym każdy odgrywa narzuconą rolę, a szczerość i bliskość są luksusem. W tej opowieści Wokulski, Łęcka i Rzecki są uwięzieni w samotności i w rolach, które im przypisano – niczym lalki, które ktoś inny ustawia i ożywia.

„Lalka” Głomba to współczesne spojrzenie na Prusa, bardzo bliskie nam tu i teraz – bo opowiada o nas, o świecie manekinów i o tym, jak bardzo potrzebujemy prawdziwej bliskości.

9 listopada /niedziela/ godz. 17.30, 20.30

TO WIEM NA PEWNO

Teatr Ateneum z Warszawy

Autor: Andrew Bovell, Przekład: Rubi Birden, Reżyseria: Iwona Kempa

Scenografia i kostiumy: Joanna Zemanek, Opracowanie muzyczne: Iwona Kempa

Występują: Agata Kulesza, Przemysław Bluszcz, Paulina Gałązka, Waleria Gorobets, Paweł Gasztold-Wierzbicki, Jan Wieteska

Dziwny tytuł... „To wiem na pewno”. Ale czy rzeczywiście ktoś w tej sztuce coś wie na pewno?Pozory wskazują, że może tak być.

Oto małżeństwo w średnim wieku i czwórka dorosłych dzieci. Prowadzą zwyczajne życie, jedynie najmłodsza córka wciąż mieszka z rodzicami. Ale – jak to bywa – coś powoli zaczyna się rozłazić w szwach. Ktoś postanawia wyprowadzić się z domu. Ktoś odkrywa, że nie mieści się w skórze swojej płci. Ktoś inny nie potrafi znieść własnej bezradności po utracie pracy. Najsilniejszej osobie w rodzinie – matce, która zawsze wie lepiej – także nie udaje się ocalić rozpadającej się wspólnoty. Bo tak naprawdę nikt z nas, nawet najbardziej kochających, niczego nie wie na pewno. Takie jest życie, tacy jesteśmy. Andrew Bovell jest Australijczykiem, ale wydaje się, jakby napisał tę sztukę również o nas – tu, nad Wisłą. Czas trwania: 105 minut

10 listopada /poniedziałek/ godz. 19.00

PRZEBŁYSKI

Teatr Gudejko z Warszawy

„Przed egzekucją skazańcom podobno zdarza się chwila euforii: dozorcy zwą taki moment ostatnim przebłyskiem” William Schakespeare, „Romeo i Julia” tłumaczenie Stanisław Barańczak

Autor: Serge Kribus, Tłumaczenie: Bogusława Frosztęga

Reżyseria, scenografia, kostiumy: Agata Duda-Gracz

Reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk, Muzyka na żywo: Maja Kleszcz, Wojciech Krzak

Występują: Anna Romantowska, Daniel Olbrychski

Czasem, gdy czyścimy stary przedmiot, lustro albo szybę, nagle coś błyszczy. Dostrzegamy z drugiej strony rzeczy, o których już nie pamiętaliśmy. Pojawiają się przebłyski wspomnień – bolesnych i radosnych, im głębiej sięgających w przeszłość, tym bardziej zaskakujących „Przebłyski” to spektakl-lustro każdej pary. Związek pokazany na scenie przez Annę Romantowską i Daniela Olbrychskiego to bardzo długi związek. Powiedzieć, że wydarzyło się w nim wszystko, to tak, jakby nie powiedzieć nic. Przychodzimy do teatru z własną wrażliwością i bagażem doświadczeń. To od nas zależy, które wspomnienia bohaterów nas rozbawią, które uznamy za tragiczne, okrutne, a które zwyczajnie głupie.

Autor sztuki – Serge Kribus – jest znakomitym obserwatorem, dlatego czujemy niemal intymną więź z jego bohaterami. Czasem wstydzimy się za nich, bo sami postępowaliśmy podobnie. Innym razem śmiejemy się, widząc w nich reakcje naszych bliskich.

Świat wykreowany przez Agatę Dudę-Gracz przekracza granice rzeczywistości. Jest jak poezja –czasem prawdziwszy niż codzienna kromka chleba z żółtym serem. A do tego muzyka na żywow wykonaniu Wojtka Krzaka i Mai Kleszcz tworzy przestrzeń, w której nigdy nie byliśmy... albo taką, w której jesteśmy od zawsze. Teatr to sprzeczności i emocje. Mrok i przebłyski. Czas trwania: 90 minut

11 listopada /wtorek/ godz. 19.00

SZTUKA WYWIADU

Teatr Polonia z Warszawy

Reżyseria i światło: Błażej Peszek, Muzyka: Wojtek Kiwer, Scenografia i kostiumy: Jagna Janicka

Multimedia: Paweł Nowicki, Realizacja światła: Adam Szadkowski,

Realizacja dźwięku: Michał Suwiński

Obsada: Maria Seweryn, Małgorzata Zajączkowska, Jan Peszek

Wielki aktor zgadza się na „ostatni wywiad” z dziennikarką. Wywiad, o którym reżyser spektaklu Błażej Peszek mówi: „To właściwie nie wywiad, to spotkanie z artystą w momencie, w którym towarzyszy mu nieodparty lęk przed przemijaniem, wypaleniem i końcem, spirala uczuć, która każe odpowiedzieć na pytanie: czy i dokąd uciec. Czas trwania: 80 minut

Uwaga! W spektaklu jednorazowo - przez 20 sekund - użyty jest efekt światła stroboskopowego.

12 listopada /środa/ godz. 17.30, 20.30

MATKA

Teatr Polonia z Warszawy

Reżyseria, adaptacja, scenografia, reżyseria światła: Waldemar Zawodziński

Kostiumy: Maria Balcerek

Asystentka ds. scenografii i kostiumów: Małgorzata Domańska

Choreografia: Anna Hop

Realizacja światła: Rafał Piotrowski

Realizacja dźwięku i efekty dźwiękowe: Michał Tatara

Obsada: Katarzyna Gniewkowska, Krystyna Janda, Małgorzata Rożniatowska, Agnieszka Skrzypczak, Jarosław Boberek, Tomasz Tyndyk, Bartosz Waga

Słynny groteskowy dramat Witkacego, wypełniony sarkastycznym i zgryźliwym humorem, będący parodią psychologicznego dramatu rodzinnego, w typie Strindberga i Ibsena. Realność akcji podszyta jest głębokim sarkazmem, wyolbrzymiona i zdeformowana, a postaci dramatu są obdarzone świadomością scenicznego bycia, stają się, sami dla siebie, aktorami. Czas trwania: 85 minut.

13 listopada /czwartek/ godz. 19.00

AKOMPANIATOR

Teatr Lubuski z Zielonej Góry

Reżyseria: Robert Czechowski

Scenariusz: Anna Burzyńska

Scenografia, kostiumy - Adam Łucki

Muzyka - Daniel Grupa

Obsada: Elżbieta Donimirska, Bartłomiej Adamczak

„Akompaniator” Anny Burzyńskiej to kolejny projekt realizowany we współpracy z Teatrem im. Andreasa Gryphiusa w Głogowie. To inteligentna komedia o miłosnej obsesji i jej różnych obliczach. Tytułowy bohater od lat towarzyszy na scenie kapryśnej divie, która nie tylko podbija publiczność swoim głosem, ale i kolejne męskie serca. Milczący dotąd akompaniator nagle decyduje się wyznać jej miłość – co nieodwracalnie zmienia charakter ich relacji i rozpoczyna psychologiczną grę pomiędzy dwojgiem bohaterów. Spektakl stawia pytanie: kim naprawdę jest Pianista? Zwykłym człowiekiem czy może kimś, kto pragnie doświadczyć miłości w jej najpełniejszej, czasem szalonej formie? „Akompaniator” to ironiczny portret wielkiej miłości, która z lekkiej opowiastki przeradza się w pełen absurdu, muzyki i napięcia thriller psychologiczny. Zapraszamy na brawurową, nieoczywistą komedię, która bawi, zaskakuje i skłania do refleksji. Czas trwania: 60 minut

14 listopada /piątek/ godz. 19.00

POGO

Teatr Polonia z Warszawy

Reżyseria: Kinga Dębska, Scenografia: Wojciech Żogała, Kostiumy: Małgorzata Domańska

Reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk, Kompozytor: Radosław Luka

Obsada: Marcin Hycnar, Radosław Luka

Monodram na podstawie książki reporterskiej „Pogo”, uznawanej za jedną z najwybitniejszych w tym gatunku w ostatnich latach w Polsce (właśnie znalazła się ona w finale prestiżowej nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego). Jej autor Jakub Sieczko, to lekarz, specjalista anestezjologii i intensywnej terapii, który przez sześć lat pracował w stołecznym pogotowiu ratunkowym. A jego książkowy bohater nie owija w bawełnę: „Mam o Grochowie nakłamane. Czasem myślę, że żyją tu tylko stare kobiety i pijani mężczyźni w średnim wieku”. Dlatego pewnie recenzentka „Polityki” pisała: „Sieczko bardzo się stara odrzeć zawód ratownika medycznego z bohaterstwa i sprowadzić na ziemię widzów sensacyjno-ckliwych szpitalnych seriali (...). Z jakim efektem? Paradoksalnie – odwrotnym”.

Spektakl zdobył tytuł Grand Prix drugiej edycji Festiwalu Sztuki Aktorskiej TEATROPOLIS oraz statuetkę za najlepszą rolę w kategorii Open dla Marcina Hycnara. W swoim uzasadnieniu, jury wskazało, że nagroda jest za wieloznaczne i wielobarwne aktorstwo, prezentujące szeroką skalę emocji, za portret współczesnego świata. Czas trwania: 115 minut

Uwaga! W spektaklu są używane stroboskopy.

_______________________________________

Cena karnetu: 960 zł

Cena biletów:

Lalka – 70 zł, To wiem na pewno – 190 zł, Przebłyski – 160 zł, Sztuka wywiadu – 180 zł

Akompaniator – 70 zł, Matka – 190 zł, Pogo – 160 zł


Źródło:

Materiał nadesłany

Sprawdź także