Chrystus tuż przed śmiercią na krzyżu wypowiedział wprawdzie kilkadziesiąt słów, ale w Ewangelii jest to siedem zdań, które zwykło się nazywać "ostatnimi słowami". Motyw tych ostatnich słów Chrystusa był popularny w literaturze, sztuce i muzyce. Oratorium Haydna jest właśnie jednym z takich utworów.
Pierwotnie było wykonywane podczas nabożeństwa w Wielki Piątek. Biskup wypowiadał kolejne słowa-zdania, a potem leżał krzyżem, a jego cichej modlitwie towarzyszyła muzyka. Stąd właśnie pierwotna wersja nie zawierała partii wokalnych i pisana była wyłącznie na orkiestrę, później również na kwartet skrzypcowy. Gdy jednak w 1795 roku Haydn - podróżując po Niemczech i Austrii - usłyszał aranżację chórmistrza Josepha Friebertha, który dodał do oryginału kilka chorałów, sam zdecydował o stworzeniu własnej wersji z chórem i tę właśnie, z tekstami Barona Gottfrieda van Sweden, uznał dopiero za właściwe oratorium. Oratorium "Siedem Ostatnich Słów Chrystusa Na Krzyżu" to jedna z najbardziej uduchowionych i subtelnych kompozycji Haydna, będąca muzyczną proklamacją wielkiej wiary w Boga. W piątkowy wieczór usłyszymy Orkiestrę Filharmonii Gorzowskiej pod dyr. Moniki Wolińskiej, Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (przygotowany p