EN

20.11.2023, 17:16 Wersja do druku

Gorzów Wlkp. „Nowy wspaniały świat” w grudniu u Osterwy

Teatr Osterwy zaprasza na nowe doświadczenie teatru ocierającego się o eksperyment sceniczny. W PIĄTEK, 1 GRUDNIA O GODZ. 19 odbędzie się  premiera sztuki, powstającej w oparciu o powieść Aldousa Huxleya pod tym samym tytułem. Realizacją zajął się międzynarodowej sławy reżyser młodego pokolenia  - KRZYSZTOF GARBACZEWSKI.

fot. mat. teatru

Spektakl połączy tzw. real z rzeczywistością wirtualną i dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii pozwoli naszym widzom na wkroczenie w światy równoległe.
W czasach, gdy sztuczna inteligencja zajmuje centralne miejsce w debacie publicznej, w tym w sferze artystycznej, spektakl oferuje możliwość refleksji i eksperymentowania nad granicami między rzeczywistością̨ a wirtualnością̨.  

Postanów nie służyć, a będziesz wolny.  Étienne de La Boétie, Rozprawa o dobrowolnej niewoli, 1576.

Co jesteśmy gotowi poświęcić dla utopijnego szczęścia? Czy jesteśmy gotowi poświęcić naszą wolną wolę, poddać się dobrowolnej niewoli w zamian za symulakrum absolutnego szczęścia?

Aldous Huxley ostrzega przed ekscesami szaleńczego wyścigu ku postępowi, który ma zagwarantować nam zaczarowane jutro, ryzykując przy tym, że człowiek stanie się obiektem eksperymentów. Zdehumanizowana i pozbawiona wszelkiej świadomości jednostka traci wszelką kontrolę nad swoim życiem i zrzeka się wszelkiej mocy decyzyjnej. Jest to również refleksja nad władzą i sposobem jej sprawowania. Według Huxleya władza przyszłości nie jest już narzucana w sposób wojenny, przy użyciu przemocy fizycznej i psychicznej w celu przełamania oporu jednostki. Zamiast tego podstępnie infiltruje społeczeństwo i delikatnie je nawadnia, kształtując u źródła, za pomocą eugeniki, rodzaj populacji potrzebnej do jej modelu społeczeństwa. W jego idealnym świecie każda jednostka, cokolwiek się stanie, czuje się jak w domu i jest zadowolona ze swojego życia, gwarantując w ten sposób równowagę i stabilność społeczeństwa.

„Nowy wspaniały świa”t okazuje się dziś szczególnie stymulującym materiałem do badań scenicznych, ponieważ pytania postawione przez Huxely'a, zwłaszcza dotyczące tego, co definiuje człowieka, są bardziej aktualne niż kiedykolwiek. W czasach, gdy sztuczna inteligencja zajmuje centralne miejsce w debacie publicznej, w tym w sferze artystycznej, „Nowy wspaniały świa”t oferuje możliwości refleksji i eksperymentowania, nie tylko nad porowatymi granicami między rzeczywistością a wirtualnością, ale także nad naszą relacją z językiem, który może być zarówno manipulacyjny, jak i odkrywczy, a ostatecznie może być twórcą wszechświatów. Jak się komunikujemy? W jakim stopniu nasza (ludzka) mowa, podobnie jak mowa sztucznej inteligencji, nie jest często sformatowana, zakodowana i tym samym zunifikowana, a zatem ograniczona?

W „Nowym wspaniałym świecie” chodzi o dwoistość i odwrócenie myślenia. Technologia jest jedną z największych broni dominacji naszych czasów, ale paradoksalnie może być również jednym z ostatnich miejsc, w których człowiek może znaleźć tymczasowe strefy autonomiczne, miejsca zarówno emancypacji, jak i próby ponownego połączenia się z innymi...

 

Krzysztof Garbaczewski – scenariusz i reżyseria
Rébecca Pierrot – dramaturgia
Martyna Konieczny - kostiumy
Qba Janicki – muzyka
Robert Mleczko – scenografia, reżyseria świateł, video
Marcin Kosakowski – awatary, programowanie 3D
Radomir Majewski – programowanie 3D
Mikołaj Kwiatkowski - as. reżysera
Beata Chorążykiewicz - insp./sufler

Występują:

Bartosz Bandura - Wicedyrektor, Pope, Nadzorca Rezerwatu, Student, Mustafa 3
Magdalena Dwurzyńska - Lenina
Dominik Jakubczak - Mustafa Mond
Kacper Kubryński – Henryk  Foster, Mustafa 2 ,Policjant
Mikołaj Kwiatkowski - Bernard
Magdalena Kasperowicz – Fanny, Głośnik
Marta Karmowska - Pielęgniarka, Nauczycielka, Mustafa 4
Edyta Milczarek - Linda
Artur Nełkowski - Helmholtz
Oliwer Witek - John

Źródło:

Materiał nadesłany