Logo
Aktualności

Gdynia. „Sztuka (o) komunikacji”. Nowy cykl pospektaklowych spotkań w Teatrze Miejskim

4.11.2025, 11:14 Wersja do druku

Premiera „Bóg mordu” Yasminy Rezy w reżyserii Tomasza Mana w Teatrze Miejskim w Gdyni odbyła się 14 stycznia 2012 roku, a spektakl nadal cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Ten kameralny komediodramat o czwórce dorosłych próbujących rozwiązać konflikt swoich dzieci, zainspirował m.in. Romana Polańskiego do nakręcenia filmu „Rzeź”. A nas, trzynaście lat od daty premiery, do uruchomienia cyklu spotkań, w których specjaliści rzucają nowe światło na nasze produkcje.

fot. Piotr Manasterski/mat. teatru

Bezpośrednio po spektaklu, 16 listopada, zapraszamy widzów „Boga mordu” na spotkanie pt.: SZTUKA (O) KOMUNIKACJI. „BÓG MORDU” YASMINY REZY. Poprowadzi je dr Katarzyna Kotowska z Uniwersytetu Gdańskiego /zastępczyni dyrektora Instytutu Filologii Romańskiej, Kierowniczka Zakładu Literatur Romańskich.

W jaki sposób Yasmina Reza dokonuje głębokiej analizy ludzkiej natury? Jej dramaturgia sięga poza powierzchowne obserwacje obyczajowe: poprzez precyzyjnie skonstruowane dialogi i błyskotliwy humor Reza demaskuje sprzeczności, lęki i ukryte interesy bohaterów. Humor w jej utworach nie jest jedynie rozrywką — to narzędzie diagnostyczne, które równocześnie rozładowuje napięcie i uwydatnia gorzką refleksję nad hipokryzją oraz kruchością norm cywilizacyjnych. Śmiech staje się ulgą, ale też oskarżeniem: publiczność śmieje się z postaci, a w rzeczywistości konfrontuje się z własnymi mechanizmami obronnymi. Język w twórczości Rezy pełni funkcję terapeutyczno-diagnostyczną. Jej dialogi brzmią realistycznie i często boleśnie w swej bezwzględnej autoanalizie. Autorka nie uprawia moralizatorstwa; zamiast tego stawia przed nami lustro.

Podczas spotkania z aktorami skoncentrujemy się na tym, jak formalna precyzja dialogu odsłania ukryte mechanizmy społeczne — nie tylko poprzez treść, ale także rytm, pauzy, niedopowiedzenia i kontrapunkty emocjonalne. Zastanowimy się, w jaki sposób tłumaczenia wpływają na odbiór tekstu: czy zachowują jego autentyczność, wieloznaczność i ironię, czy też upłaszczają niuanse językowe i kulturowe, które są nośnikiem krytyki u Rezy.

Porozmawiamy także o wyzwaniach interpretacyjnych dla aktorów — jak odnaleźć równowagę między komedią a gorzkim ładunkiem tekstu, aby śmiech widza pozostał zarazem katharsis  jak i potępieniem.

dr Katarzyna Kotowska, wykładowczyni i badaczka, kierowniczka Zakładu Literatur Romańskich w Instytucie Filologii Romańskiej Uniwersytetu Gdańskiego, pasjonatka literatury i sztuki. Wielokrotna stypendystka programu Bourses France Excellence, autorka licznych artykułów na temat literatury współczesnej, aktywnie promuje literaturę francuską w Polsce, koordynując takie projekty, jak Atelier Littéraire.Gdańsk czy FLEvolution.

Bilety na „Boga mordu” N: 90 zł U: 70 zł

Źródło:

Materiał nadesłany

Sprawdź także