Inne aktualności
- Warszawa. „Rymkiewicz: Porwanie Europy”. Czytanie performatywne 15.10.2024 12:04
- Wrocław. Rozpoczyna się Bruno Schulz Festiwal 15.10.2024 11:26
- Warszawa. NIK: nietransparentny podział środków w ramach Funduszu Wsparcia Kultury 15.10.2024 10:54
- Gorzów Wielkopolski. W sobotę premiera „Mojej Abby” w Teatrze Osterwy 15.10.2024 10:52
- Łódź. Andrzej Jakubas spoczął na cmentarzu Doły 15.10.2024 10:40
- Szczecin. Opera Na Zamku zaprasza na „Historię najmniej prawdopodobną” 15.10.2024 10:16
- Poznań. Darmowe webinary dla zespołów artystycznych 15.10.2024 09:22
- Warszawa. „Igor i Dawid” – premiera Sztuki Nowej w Nowym Teatrze 15.10.2024 09:13
- Poznań. „Don Kichot 2.0” – nowa realizacja w Teatrze Animacji 15.10.2024 09:00
- Warszawa. Medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” dla członków PTBT 15.10.2024 08:46
- Poznań. Koncerty i spektakle. Od czwartku Festiwal „Pamiętajmy o Osieckiej” w Teatrze Nowym 15.10.2024 08:44
- Warszawa. Powołano nowy Zarząd Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych 15.10.2024 08:39
- Kraków. Muzyka z musicalu „1989” na płycie 15.10.2024 08:30
- Wrocław. Znamy Laureata Konkursu na debiut reżyserski w Pantomimie 14.10.2024 17:02
Zakończono XI edycję Konkursu im. Andrzeja Żurowskiego na recenzje teatralne dla młodych krytyczek i krytyków teatralnych i nagrodzono Laureatów w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicz w Gdyni.
Kapituła Konkursu im. Andrzeja Żurowskiego w składzie: prof. Bożena Frankowska – teatrolog i historyk teatru, Sławomira Łozińska – aktorka, Remigiusz Grzela – pisarz, kierownik literacki Teatru Żydowskiego w Warszawie i dr Tomasz Miłkowski – teatrolog i krytyk teatralny, przewodniczący Kapituły oceniała nadesłane na konkurs 72 prace 24 uczestników tej edycji. Recenzje zgodnie z Regulaminem Konkursu publikowano w różnych mediach – zarówno tradycyjnych, jak i w sprofilowanych mediach internetowych. Członkowie Kapituły oceniali recenzję każdego uczestnika konkursu w skali od 0 do 3 punktów. Maksymalnie dawało to szanse na uzyskanie łącznie za trzy nadesłane prace (zgodnie z Regulaminem) noty w wysokości 36 punktów.
Po wnikliwej analizie wszystkich tekstów do II etapu konkursu Kapituła po szerokiej dyskusji zakwalifikowała recenzje tych autorek i autorów, których prace oceniono powyżej 30 punktów. I było to dziewięć osób: Piotr Hildt, Jan Karow, Paweł Kluszczyński, Joanna Królikowska, Agnieszka Loranc, Anna Pajęcka, Agata Skrzypek, Zofia Ścigaj i Aleksandra Wach.
Do finału XI edycji konkursu po wnikliwej analizie na kolejnym posiedzeniu (również zgodnie z Regulaminem) Kapituła wskazała najwyżej ocenione recenzje następujących pięciu osób: Jana Karowa, Pawła Kluszczyńskiego, Anny Pajęckiej, Zofii Ścigaj i Aleksandry Wach.
Laureatem nagrody przyznawanej przez Panią Prezydent Miasta Gdyni Aleksandrę Kosiorek został Paweł Kluszczyński, którego recenzje opisują spektakle niezwykle syntetycznie, ale zwracają uwagę na walory społeczne widowiska na tle zjawisk kulturowych i na istotne osiągniecie artystyczne, zwłaszcza dokonania aktorskie. Forma recenzji tego autora nierzadko osiąga poziom literackiej miniatury wysokiej próby, co stanowi ważny walor czytelniczy. Nagrodę wręczał wiceprezydent Gdyni Tomasz Augustyniak.
Laureatką nagrody Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka wybrano Annę Pajęcką, której recenzje odznaczają się sugestywnym językiem, dzięki czemu czytelnik widzi spektakl i odczytuje precyzyjnie jego problematykę. Autorka nie kryje swoich wyrazistych ocen, odwołujących się do progresywnych idei feminizmu i wysokich wymagań artystycznych. Recenzje te wskazują również na zainteresowanie teatrem społecznej wrażliwości, jego egzystencjalnym i filozoficznym przesłaniem. I to stanowi siłę tekstów Laureatki. Nagrodę wręczał Wojciech Bonisławski, przedstawiciel Wydziału Kultury Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego.
Laureaci otrzymali nagrody każda w wysokości pięciu tysięcy oraz pamiątkowe plakietki, dyplomy i atrakcyjne upominki książkowe.
Pozostałym finalistom wręczono pamiątkowe dyplomy i książki. W dyplomie Jana Karowa zwrócono uwagę na wnikliwe analizy przedstawień, które stają się głosem w dyskusji o kształcie i kondycji współczesnego teatru. W recenzjach Zofii Ścigaj podkreślono rzetelność w opisach spektakli i znaczących interpretacjach przesłania przedstawień, a w tekstach Aleksandry Wach wnikliwą analizę zawartości spektakli, ich walorów artystycznych i myślowych.
Równocześnie Kapituła XI edycji konkursu im. Andrzeja Żurowskiego podkreśliła, że w wielu nadesłanych recenzjach pojawia się pogłębiona analiza spektakli i solidna teatrologiczna wiedza. Zaprezentowane recenzje omawiały spektakle w niemal wszystkich ośrodkach teatralnych w Polsce, co stanowiło ważny przegląd tendencji i dokonań polskich scen w ostatnim sezonie teatralnym. Równocześnie Kapituła zwróciła uwagę na zmieniający się język recenzji. Nadmiar zapożyczanych terminów staje się narastającą manierą recenzencką. To utrudnia percepcję tekstu tym odbiorcom, którzy ewentualnie chcieliby skonfrontować swój osąd o spektaklu z opinią recenzentów.
Alina Kietrys, sekretarz konkursu