Już za tydzień, 23 sierpnia w Gdańsku rusza festiwal „MONOTEATR: Materia ożywiona”. To trzy dni spotkań z monodramem lalkowym – z autorskimi i eksperymentalnymi spektaklami jednego aktora, rodzącymi się w relacji człowieka z materią.
PIĄTEK 23.08
18.00 / MEDEA, MOJA SYMPATIA - reż. Jacek Malinowski, wyk. Katarzyna Siergiej Instytut Kultury Miejskiej - sala audytoryjna / bilety - 25 zł
20.30 / MATECZNIK - reż. i wyk. Krzysztof Zemło Teatr w Oknie - scena zewnętrzna / wstęp wolny
SOBOTA 24.08
17.30 / LOT - reż. Aga Błaszczak, Karolina Sadowska, wyk. Karolina Sadowska Sala Teatralna im. Prof. Jerzego Limona, Uniwersytet Gdański / bilety - 25 zł
20.30 / SKOWYT - reż. i wyk. Marcin Tomkiel Sala Niebo Polskie, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego / wstęp wolny, obowiązują bezpłatne wejściówki
NIEDZIELA 25.08
13.30 / Dyskusja MATERIA OŻYWIONA - goście: Katarzyna Flader-Rzeszowska, Wiesław Geras, Kamil Kopania; moderacja: Tomasz Miłkowski, Marzenna Wiśniewska Biblioteka Prof. Jerzego Limona, Gdański Teatr Szekspirowski / wstęp wolny
17.30 / ROMANS - reż. i wyk. Natalia Sakowicz Sala Teatralna im. Prof. Jerzego Limona, Uniwersytet Gdański / bilety - 25 zł
20.30 / KRÓL I BŁAZEN - reż. i wyk. Adam Walny Teatr w Oknie, scena zewnętrzna - wstęp wolny
Kuratorka wydarzenia: Marzenna Wiśniewska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
Koordynacja: Dorota Sentkowska
Produkcja: Aleksandra Dacyl
Grafika: Małgorzata Jarocka
PR: Julia Lewandowska
SM: Mateusz Nowak
Organizator: Teatr w Oknie, Fundacja Theatrum Gedanense.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Teatr”.
Sponsorzy: Port Lotniczy Gdańsk, Kameralnie Partnerzy: Samorząd Województwa Pomorskiego, Uniwersytet Gdański, Gdański Teatr Szekspirowski, Instytut Kultury Miejskiej, Fundacja RC
Partnerzy medialni: Radio Gdańsk, Trojmiasto.pl, Gdansk.pl, Magazyn Prestiż, Pomorze Kultury, e-Teatr, Teatralny, Teatr dla Wszystkich, Monodramus Szczegóły, rezerwacja miejsc (wejściówki) i zakup biletów: https://teatrwoknie.interticket.pl
MEDEA, MOJA SYMPATIA - wg Jeremiego Przybory | Białostocki Teatr Lalek
23.08.2024 godz. 18.00
Instytut Kultury Miejskiej, Targ Rakowy 11, Gdańsk - sala audytoryjna
Koprodukcja Białostockiego Teatru Lalek i Teatru Figur Widmak
Zrealizowano w ramach stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku "Młodzi Twórcy" (2013).
Scenariusz i reżyseria: Jacek Malinowski
Scenografia: Giedrė Brazytė (Litwa)
Muzyka: Antanas Jasenka (Litwa)
Premiera spektaklu: 21 czerwca 2015
Występuje: Katarzyna Siergiej
Co odsłoni nam mit o Medei, gdy przetworzony zostanie w prześmiewczą makabreskę? Lalkarskie środki ekspresji w stylistyce czarnego humoru służą Katarzynie Siergiej do stworzenia opowieści o kobiecie wyzwolonej, która rozprawia się z władzą schematów utrwalonych przez interpretatorów mitu.
„Inteligentna zabawa antycznym mitem, finezyjne wyczucie tekstu Jeremiego Przybory przy minimalnej scenografii, z interesującą muzyką - tak pokrótce można opisać sztukę "Medea. Moja sympatia" Katarzyny Siergiej – pisała w recenzji Anna Kopeć („Kurier Poranny”). Podążając za przewrotną transformacją tragedii Eurypidesa przez Jeremiego Przyborę, Siergiej rozprawia się z wizerunkiem Medei dzieciobójczyni, a wątki antycznej opowieści łączy ze współczesnymi sytuacjami i obrazami. Stylistykę czarnego humoru podkreślają partnerujące jej obiekty. W takiej odsłonie mit o Medei zyskuje nowe sensy, a bohaterka nie musi wypełniać odwiecznego scenariusza zdarzeń.
Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z Katarzyną Siergiej i Jackiem Malinowskim w sali audytoryjnej IKM.
Bilety: 25 zł
Szczegóły, rezerwacja miejsc i zakup biletów: https://teatrwoknie.interticket.pl/ https://teatrwoknie.interticket.pl/program/monoteatr-medea-moja-sympatia-wg-jeremiego-przyb ory-bialostocki-teatr-lalek-9916
Bilety dostępne będą także na miejscu, 30 minut przed wydarzeniem.
MATECZNIK | Teatr Łątek Supraśl
23.08.2024 godz. 20.30
Teatr w Oknie, ul. Długa 50/51, Gdańsk - scena zewnętrzna
Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zemło
Scenografia: Ewa Zemło
Muzyka: Ania Broda
Animacje: Agnieszka Waszczeniuk
Premiera 18 września 2022
Występuje: Krzysztof Zemło
Gra cieni, światła, projekcji fotografii służy Krzysztofowi Zemło do stworzenia nastrojowej ballady teatralnej, w której z czułością opowiada o duszy zwierząt, przedmiotów, miejsc i ludzi. Główną inspiracją do powstania widowiska był album znakomitego fotografika, mieszkańca Supraśla Wiktora Wołkowa pt.: „Wołkow”.
Krzysztof Zemło i Teatr Łątek od ponad 20 lat konsekwentnie rozwijają autorskie techniki teatru cieni. Nietradycyjnie traktowane ekrany, różnorodne źródła światła, cienie płaskich lalek, obiektów i ludzi oraz projekcje przetworzonych fotografii służą stwarzaniu na oczach widzów kameralnych opowieści. W lapidarnej wizualności teatru cieni Zemło potrafi uchwycić zarazem komizm życia, absurdalność ludzkiej egzystencji i poetycko-metafizyczny wymiar codzienności. Spektakl „Matecznik” stanowi kontynuację artystycznych poszukiwań realizowanych w widowisku „Pieśń rzeki”(2020), czyli inscenizowanych cieniami i przetworzonymi fotografiami ballad ludowych o miłości i śmierci. Główną inspiracją do powstania widowiska był wydany w 1984 roku album znakomitego fotografika, mieszkańca Supraśla Wiktora Wołkowa pt.: „Wołkow”. W „Mateczniku” Zemło przyjmuje rolę opowiadacza i za pomocą obrazów i słów zanurza widzów w metafizyczno-poetyckiej czasoprzestrzeni, w której życie rzeki, płotu czy konia nabiera siły przypowieści.
Więcej o spektaklu: https://teatrpolska.pl/spektakle/1021-matecznik/
Po spektaklu na scenie zewnętrznej Teatru w Oknie zapraszamy na rozmowę z Krzysztofem Zemło, która odbędzie się wewnątrz teatru.
WSTĘP WOLNY / Teatr w Oknie, scena zewnętrzna - miejsca siedzące oraz stojące, nie obowiązuje rezerwacja miejsc.
LOT | Karolina Sadowska
24.08.2024 godz. 17.30
Sala Teatralna im. Prof. Jerzego Limona - Budynek Neofilologii Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 51, Gdańsk
Tekst: Aga Błaszczak, Karolina Sadowska
Reżyseria: Aga Błaszczak
Scenografia: Magdalena Przywara
Muzyka: Piotr Michalczuk
Reżyseria światła: Filip Niżyński
Ruch sceniczny i choreografia lalek: Paweł Kuźma
Premiera: 10 lipca 2021 (w Olsztyńskim Teatrze Lalek)
Występuje: Karolina Sadowska
Spektakl przywołuje pamięć o wybitnej polskiej pilotce Janinie Lewandowskiej, pierwszej kobiecie w Europie, która wykonała skok spadochronowy z wysokości 5 km i jedynej czynnej wojskowo kobiecie zamordowanej w Katyniu w 1940 r. W partnerstwie z lalkami hybrydowymi Karolina Sadowska tworzy rzeczywistość pomiędzy życiem i śmiercią, w której dokonuje się próba rekonstrukcji mało znanej biografii Lewandowskiej i tym samym metaforyczna opowieść o niezależności, walce o marzenia, o zmaganiach z osobistymi tragediami i demonach wojny.
Karolina Lewandowska w latach 2015-2016 współpracowała z niezależnym Teatrem Klinika Lalek, obecnie jest aktorką Olsztyńskiego Teatru Lalek. „Lot” powstał w ramach stypendium artystycznego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i jest jej pierwszym solowym przedstawieniem lalkowym. Spektakl przywołuje pamięć o wybitnej polskiej pilotce Janinie Lewandowskiej, pierwszej kobiecie w Europie, która wykonała skok spadochronowy z wysokości 5 km i jedynej czynnej wojskowo kobiecie zamordowanej w Katyniu w 1940 r. Lewandowska była córką generała Józefa Dowbora-Muśnickiego, ukończyła Wyższą Szkołę Pilotażu oraz kursy we Lwowie i w Dęblinie w zakresie radiotelegrafii, uzyskała stopień podporucznika. Jej pasją był śpiew, próbowała zostać śpiewaczką, co było źródłem konfliktu z ojcem. W czerwcu 1939 roku poślubiła Mieczysława Lewandowskiego, instruktora pilotażu, którego poznała podczas pokazów szybowcowych w Tęgoborzu. W sierpniu 1939 r. została powołana 3. Pułku Wojskowego Lotnictwa, a prawdopodobnie 22 września dostała się do niewoli radzieckiej. Osadzono ją najpierw w obozie w Ostaszkowie, potem w Kozielsku. Strzałem w tył głowy została zamordowana w Katyniu prawdopodobnie 22 kwietnia 1940 r., czyli w dniu swoich 32 urodzin. Była jedyną kobietą wydobytą z mogił katyńskich przez Niemców, ale nie ujawniono tej informacji. Identyfikacji jej czaszki dokonano dopiero w 2005 r. Zachowało się niewiele informacji na temat życia Lewandowskiej. Aga Błaszczak i Karolina Lewandowska podjęły próbę oddania osobowości i emocji pilotki, wykreowania prawdopodobnych zdarzeń, rozmów czy listów, które mogła pisać. W partnerstwie z lalkami hybrydowymi Karolina Sadowska tworzy na scenie rzeczywistość pomiędzy życiem i śmiercią, aby opowiedzieć historię kobiety niezależnej, odważnej i walczącej o marzenia wbrew osobistym tragediom i demonom wojny.
Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z Karoliną Sadowską, która odbędzie się w Sali Teatralnej im. Prof. Limona.
Bilety - 25 zł
Szczegóły, rezerwacja miejsc i zakup biletów: https://teatrwoknie.interticket.pl/program/monoteatr-lot-karolina-sadowska-9940
Bilety dostępne będą także na miejscu, 30 minut przed wydarzeniem.
SKOWYT | Marcin Tomkiel
24.08.2024 godz. 20.30
Sala Niebo Polskie, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, ul. Augustyńskiego 1, Gdańsk
Dramaturgia: Malika Tomkiel
Pomysł, lalki: Marcin Tomkiel
Muzyka: Jakub Olszewski
Premiera: 14.12.2023
Występuje: Marcin Tomkiel
Spektakl zrealizowano w ramach stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku.
Monodram lalkowy inspirowany poematem Allena Ginsberga przenosi widzów w świat zawieszony między apokaliptyczną wizją współczesności a fantazmatami w głowie głównego bohatera – Allena. Upiorne zapętlenie w marazmie szarej codzienności, lękach, uzależnieniach i samotności rozprasza na chwilę tajemnicza kobieta.
Marcin Tomkiel wszedł na drogę solowego lalkarstwa spektaklem „Podmieniec” (2021), który powstał we współpracy dramaturgicznej z Maliką Tomkiel i muzycznym udziałem Jakuba Olszewskiego, a wyreżyserował go Karol Smaczny, współpracujący z Tomkielem w produkcjach Grupy Wolność z Białegostoku (zrealizowali nagradzany spektakl „Syn”). „Skowyt” to drugi monodram lalkowy Tomkiela przygotowany z Maliką Tomkiel i Jabubem Olszewskim. Przedstawienie inspirowane poematem Allena Ginsberga przenosi widzów w świat zawieszony między apokaliptyczną wizją współczesności a fantazmatami w głowie głównego bohatera – Allena. Jego życie upływa w klinczu codziennej rutyny, lęków i samotności. Rozmywa się w jakiejś nierzeczywistości, gdzie panuje Moloch, bóg materializmu, ale też pojawia się budząca namiętność tajemnicza kobieta. Obiekty i lalki zanurzone są w półmroku sceny i niepokojąco przyciągają dzięki grze Marcina Tomkiela i ostrym brzmieniom muzyki wykonywanej na żywo przez Jakuba Olszewskiego.
Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z Marcinem Tomkielem, która odbędzie się w sali Niebo Polskie.
WSTĘP WOLNY, obowiązują bezpłatne wejściówki.
ROMANS | Natalia Sakowicz
25.08.2024 godz. 17.30
Sala Teatralna im. Prof. Jerzego Limona - Budynek Neofilologii Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 51, Gdańsk
Tekst: Zuzanna Bojda
Pomysł i wykonanie: Natalia Sakowicz
Lalka: Olga Ryl-Krystianowska
Ruch sceniczny: Iza Szostak
Światło: Maciej Iwańczyk
Muzyka: Maciej Cempura
Premiera: 17.06.2021
Występuje: Natalia Sakowicz
Spektakl powstał w ramach Stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu Młoda Polska dla Natalii Sakowicz na rok 2020 oraz Stypendium Artystycznego Marszałka Województwa Podlaskiego
Dwa ciała kobiece – ludzkie i lalkowe łączy czuła, zmysłowa relacja, która balansuje między taneczną harmonią, wzajemnym zatracaniem się oraz dominacją i dramatycznym rozpadem. Natalia Sakowicz w mistrzowski sposób uzyskuje efekt autonomicznego życia lalki i dzięki ludzko-lalkowemu partnerstwu odsłania uwodząco-manipulacyjną siłę toksycznych myśli, ludzi i związków.
„Romans” to drugi po „Pobudce” monodram lalkowy Natalii Sakowicz, niezależnej artystki teatru ożywionej formy, którą interesuje połączenie dwóch dziedzin sztuki: lalkarstwa i tańca. Jej solowe przedstawienia przenika żywioł feministycznej dekonstrukcji społeczno-kulturowych wzorców kobiecości, co wyraża się w partnerstwie scenicznym z autorskimi lalkami. „Odpręż się. Niczym się nie martw. Spełnię twoje najskrytsze marzenia. Czego pragniesz? Ulgi? Wolności?” – obiecuje uwodząco miękki głos bohaterki „Romansu”. Dwa ciała kobiece – ludzkie i lalkowe łączy czuła, zmysłowa relacja, która balansuje między taneczną harmonią, wzajemnym zatracaniem się oraz dominacją i dramatycznym rozpadem. Natalia Sakowicz stworzyła dojrzałe, intymne przedstawienie o kobiecie zanurzonej w klaustrofobicznej i toksycznej rzeczywistości, o poczuciu wewnętrznej pustki i osamotnienia, o trudach akceptacji swojego ciała oraz o problemie uzależnienia.
To mistrzowski monodram lalkowy, nagrodzony m.in. na XXVIII Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek „Spotkania” w Toruniu (2022) i na XXXI Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu (2023), prezentowany na międzynarodowych festiwalach teatralnych w Europie, Azji, Afryce i Ameryce Południowej. Natalia Sakowicz jest wykładowczynią Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie Filii w Białymstoku.
Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z Natalią Sakowicz w Sali Teatralnej im. Prof. Jerzego Limona.
Bilety - 25 zł
Szczegóły, rezerwacja miejsc i zakup biletów: https://teatrwoknie.interticket.pl/program/monoteatr-romans-natalia-sakowicz-9941
Bilety dostępne będą także na miejscu, 30 minut przed wydarzeniem.
KRÓL I BŁAZEN | Walny Teatr
25.08.2024 godz. 20.30
Teatr w Oknie, ul. Długa 50/51 Gdańsk - scena zewnętrzna
Spektakl na podstawie „Eskuriala” Michela de Ghalderode, z cytatami z „Króla Leara” Williama Szekspira
Scenariusz, reżyseria, lalki: Adam Walny
Kostiumy: Monika Malicka Kusak
Muzyka: Jan Sebastian Bach
Premiera: 25.11.2021
Występuje: Adam Walny
Pomysł inscenizacyjny i marionetki wodne idealnie ucieleśniają w tym spektaklu metaforę świata i życia jako teatru. Ironiczno-tragiczna intryga z królową, królem, błaznem w rolach głównych obnaża zasady gry w relacjach między ludźmi i reguły władzy.
Adam Walny od kilkudziesięciu lat prowadzi niezależny jednoosobowy teatr lalkowy, który łączy tradycyjne lalkarstwo wędrowne z poszukiwaniem form i estetyk lalkarskich. Jego partnerami scenicznymi są autorskie lalki wykorzystujące oryginalne techniki animacji, jak marionetki wodne czy gigantyczne marionetki klawiszowe, figury-instrumenty, intrygujące swoją groteskową wizualnością figury asamblażowe, lalki z papieru, przedmioty i artystycznie przetworzone obiekty. „Król i Błazen” to, jak pisze Walny „wariacja na stary temat komediantów renesansu” na podstawie jednoaktówki belgijskiego dramaturga Michela de Ghelderode, z cytatami z Williama Szekspira. Koncept kostiumu i marionetki wodne tworzą teatr w teatrze, w którym rozgrywa się ironiczno-tragiczna intryga dworska z królową, królem, błaznem w rolach głównych. Jakie gry uprawiają ludzie? Kto tu pociąga za nici życia?
Po spektaklu na scenie zewnętrznej Teatru w Oknie zapraszamy na rozmowę z Adamem Walnym, która odbędzie się wewnątrz teatru.
WSTĘP WOLNY. Miejsca siedzące oraz stojące, nie obowiązuje rezerwacja miejsc.