Trwa dziesiąta edycja festiwalu monodramu Monoteatr: Herstorie. 27 i 28 września na scenach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru w Oknie zobaczymy kolejne wybitne aktorki różnych pokoleń: Annę Januszewską, Agnieszkę Przepiórską i Julię Wyszyńską.
W sobotę 27 września o 13.00 na plenerowej scenie przed Teatrem w Oknie na ul. Długiej Agnieszka Przepiórska wystąpi jako Simona Kossak, kobieta nietuzinkowa, profesorka nauk leśnych wbrew tradycjom swojej znanej artystycznej krakowskiej rodziny, obrończyni przyrody Puszczy Białowieskiej. Gra Przepiórskiej oddaje szeroką skalę przeżyć Simony, służy rozprawieniu się z wzorcami kulturowymi oraz normami społecznymi narzucanymi kobietom i niesie gorące przesłanie ekologiczne. Agnieszka Przepiórska poprowadzi również warsztaty mistrzowskie w sobotę w godz. 18.00–19.30 dla niezależnych grup teatralnych oraz osób zajmujących się aktorstwem amatorsko, poświęcone pracy z wyobraźnią i pamięcią emocjonalną. Uczestnicy poznają jedną z technik uruchamiania wyobraźni w procesie twórczym oraz będą mieli możliwość przygotowania i zaprezentowania krótkiej etiudy. Udział w warsztatach jest bezpłatny, trzeba wysłać zgłoszenie na adres [email protected].
W sobotę o 17.00 na scenie Teatru Szekspirowskiego zagości Julia Wyszyńska z monodramem na pograniczu stand-upu „Fizyka kwantowa. Czyli rozmowy nigdy nieprzeprowadzone”. Jeden wątek spektaklu to autoironiczne rozprawianie się z faktami i mitami o aktorstwie i teatrze. Drugi to kadry z dzieciństwa Julka. Opowieść kobiety aktorki i chłopca łączy wspólny temat – doświadczenie przemocy transmitowanej z pokolenia na pokolenie, na mocy utrwalonych kulturowo reguł władzy i hierarchii. Wyszyńska znakomicie żongluje rolami, jednocześnie umożliwiając widzom przyjrzenie się mitom dzieciństwa, relacjom i temu, co chce być wreszcie wypowiedziane.
Ostatnim spektaklem festiwalu pokazywanym w Teatrze w Oknie w sobotę o godz. 20.00 będzie „Matka Putina” w surowym i precyzyjnym wykonaniu Anny Januszewskiej, dzięki której historia Wiery Nikołajewny Putiny podającej się za biologiczną matkę Władimira Putina (mimo że Kreml temu zaprzecza) brzmi niezwykle prawdopodobnie i przejmująco. Oblężenie gruzińskiej wioski przez rosyjskie wojska jest punktem wyjścia wspomnień kobiety, którą dręczy myśl o tym, że jest matką jednego z najbardziej znienawidzonych zbrodniarzy wojennych.
Festiwal podsumują dwa panele dyskusyjne w niedzielę 28 września w Teatrze w Oknie. Pierwszy o godz. 14.00 „Herstorie: rozmowa z producentkami teatralnymi” z udziałem Anny Nowickiej (Festiwal Teatrów Alternatywnych w Kielcach oraz BIAŁE WALCE Festiwal Artystyczny im. Jana Nowickiego), Katarzyny Sygitowicz-Sierosławskiej (Festiwal Teatrów Jednego Aktora SAM NA SCENIE w Słupsku) i Elżbiety Szymańskiej (Festiwal Sztuki Kobiet PERSONA w Warszawie) poruszy kwestie związane z produkcją monodramów i ich prezentacją. Drugi o godz. 15.30 „Herstorie: rozmowa z krytyczkami teatralnymi” będzie rozmową o monodramie kobiecym z udziałem dr hab. Katarzyny Flader-Rzeszowskiej (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego), dr hab. Iriny Lappo (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej), dr hab. Beaty Popczyk-Szczęsnej (Uniwersytet Śląski) i dr hab. Marzenny Wiśniewskiej (Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika).
Wstęp na spektakl „Simona K. Wołająca na puszczy” grany na scenie zewnętrznej Teatru w Oknie jest bezpłatny.
Na warsztaty z Agnieszką Przepiórską wstęp jest bezpłatny, ale obowiązują zapisy na maila [email protected]. Liczba miejsc ograniczona.