Logo
Magazyn

Kronika Polska 1025–2025: Wielkie Widowisko Plenerowe – case study

26.09.2025, 16:43 Wersja do druku

We wrześniu 2025 roku na krakowskim Rynku Głównym odbyło się jedno z największych widowisk plenerowych ostatnich lat – „Kronika Polska 1025–2025” gromadząc pięćdziesiąt tysięcy widzów. Na scenie o długości pięćdziesięciu metrów, przy wsparciu potężnego nagłośnienia, kilkunastometrowych ekranów multimedialnych i imponującego zestawu świateł wystąpiło ponad 500 wykonawców. Towarzyszyły im wirtualna scenografia z ożywianymi obrazami i wirtualnymi aktorami, mapping na Sukiennicach, iluminacja Sukiennic, efekty specjalne i zakrycie Wieży Ratuszowej przez alpinistów flagą biało-czerwoną.

fot. B. Świerzowski

Spektakl w Rynku Głównym poprzedził 250-metrowy korowód z 500 wykonawcami ubranymi w barwne kostiumy z różnych epok i z 10. mobilnymi scenami oraz mobilnym nagłośnieniem. Mieszkańcy i goście mieli okazję zobaczyć wyjątkową lekcję historii i wyruszyć w podróż śladami 1000-lecia Królestwa Polskiego.Spektakl zgromadził tłumy widzów i stał się jednym z kluczowych wydarzeń obchodów 1000-lecia Królestwa Polskiego. Rejestrację wydarzenia zrealizowała Telewizja Polska, a emisja na antenie TVP3 Kraków odbędzie się 28 września (niedziela) o godz. 15:30.

Jednak prawdziwy fenomen tego wydarzenia krył się nie tylko w jego rozmachu. To, co czyni „Kronikę Polską” szczególnym przypadkiem, to fakt, że za całością produkcji – od koncepcji, przez koordynację setek uczestników, aż po realizację technologiczną i formalną – stał niewielki, kilkunastoosobowy zespół Teatru KTO. Instytucja, która na co dzień działa dość kameralnie, udowodniła, że dzięki profesjonalizmowi, determinacji i latom doświadczeńw sztuce plenerowej potrafi podjąć się zadania, które na pierwszy rzut oka wydawało się niemożliwe. Skala przedsięwzięcia odpowiadała projektom realizowanym zazwyczaj przez duże, wyspecjalizowane instytucje z rozbudowanym zapleczem organizacyjnym i największe agencje producenckie. Technologicznie był to setup festiwalowy, a formalnie wydarzenie zostało zrealizowane w formule imprezy masowej i zgromadzenia.

Multifunkcyjny zespół Teatru KTO

Jak to możliwe, że kameralny teatr w Krakowie zrealizował jedno z najbardziej monumentalnych widowisk plenerowych? Odpowiedź to unikalne połączenie potencjału artystycznego i organizacyjnego: wizjonerskiej siły Jerzego Zonia, reżysera i dyrektora teatru, z produkcyjnym doświadczeniem Sebastiana Goduli, działających w tandemie wspieranym przez zespół Teatru KTO.

Jerzy Zoń – współzałożyciel i dyrektor Teatru KTO od 1978 roku, reżyser i autor prekursorskich spektakli, których obejrzało już ponad 3 miliony widzów w ponad 40 krajach. Twórca charakterystycznego, pozawerbalnego języka teatralnego, wielokrotnie nagradzany – od Gloria Artis po Nagrodę im. Wyspiańskiego – i uznawany za kreatora największych widowisk plenerowych w Polsce. To jego wizja nadała „Kronice Polskiej” wyjątkową artystyczną siłę i symbolikę.

Sebastian Godula – od ponad 20 lat menedżer kultury i producent, ekspert branży eventowej. Były zastępca dyrektora KBF odpowiedzialny za Wianki, Misteria Paschalia, Sacrum Profanum czy widowiska sylwestrowe transmitowane na żywo przez największe stacje TV. Później współzałożyciel i zarządzający jedną z największych agencji producenckich w Polsce event-factory, dziś zastępca dyrektora Teatru KTO. Jego doświadczenie w zarządzaniu wielkoskalowymi projektami – od Światowych Dni Młodzieży dla 3 mln uczestników po skomplikowane realizacje w nietypowych lokalizacjach – pozwoliło zbudować efektywny zespół i zapanować nad produkcją „Kroniki Polskiej”.

Wspólnie, wspierani przez zaangażowany i multifunkcyjny zespół Teatru KTO, udowodnili, że wizja i profesjonalizm mogą z najmniejszej instytucji uczynić producenta wydarzeń na miarę największych produkcji. Teatr KTO nie dysponuje rozbudowanymi strukturami czy ogromnym zapleczem administracyjnym. Jednak z powodzeniem realizuje spektakle sceniczne, organizuje trzy festiwale, podróżuje po Polsce i po świecie ze spektaklami wyjazdowymi (ok. 70 realizacji w roku) i wynajmuje swoją atrakcyjną siedzibę w Krakowie do organizacji eventów. To właśnie kompetencje i doświadczenie zgranego i zaangażowanego zespołu, w połączeniu z potencjałem zarządzających, pozwalają to wszystko osiągać.

Osiągnięte rezultaty

Efekt? Widowisko, które nie tylko spełniło oczekiwania, lecz je przekroczyło – zarówno pod względem skali, jak i artystycznej spójności. „Kronika Polska 1025-2025” stała się dowodem, że małe instytucje kultury z zaufanymi partnerami mogą realizować projekty w skali, która zaskoczyła wszystkich.

Teatr KTO chętnie podejmuje się realizacji nietypowych i dedykowanych wydarzeń – od kameralnych form po produkcje na miarę wielkoskalowych widowisk, zawsze łącząc artystyczną wizję z perfekcyjną organizacją i doświadczeniem w pracy w najróżniejszych przestrzeniach.

„Kronika Polska” stała się nie tylko spektaklem, ale i manifestem siły niewielkich instytucji kultury. Pokazała, że prawdziwa wielkość nie mierzy się liczbą etatów, ale kompetencjami, doświadczeniem i pasją. Teatr KTO – niewielki, a zarazem wyspecjalizowany zespół – udowodnił, że potrafi tworzyć wydarzenia na miarę największych produkcji.

***

Teatr KTO z siedzibą na krakowskim Podgórzu cały czas rozwija ofertę spektakli dla dorosłych i dzieci. Zespół teatralny gościł w ponad 250 miastach, 40 krajach i na 5 kontynentach. W trakcie blisko 300 zagranicznych podróży KTO prezentował spektakle m.in. w Brazylii, Chinach, Iranie, Japonii, Kanadzie, Kolumbii, Korei Południowej, Kostaryce, Meksyku, Tunezji, USA i niemal wszystkich krajach Europy. Teatr KTO jest organizatorem międzynarodowego ULICA Festival (37 edycji w latach 1988 – 2024) oraz Festiwalu Ciało i Czas. Od 1 stycznia 2005 roku jest teatrem miejskim. Dyrektorem Teatru KTO jest Jerzy Zoń.

Źródło:

Materiał nadesłany

Sprawdź także