EN

13.12.2021, 10:58 Wersja do druku

Gdańsk. Teatralne i muzyczne prezenty od Teatru Szekspirowskiego

Święta za pasem, najwyższy czas pomyśleć o prezentach! Coraz częściej szukamy nietypowych, takich, które oferują niezapomniane doświadczenie, a nie są kolejnym przedmiotem w naszym domu. Zaskocz swoich bliskich i podaruj im bilet do jednego z najpiękniejszych teatrów w Europie. W pierwszych miesiącach nowego roku w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim czeka na was moc artystycznych doznań – teatralnych i muzycznych. Przedstawiamy najważniejsze z nich – i polecamy na prezent!

fot. mat. teatru

W styczniu znowu zaśnieży

W ostatni weekend stycznia 2022 roku do Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego wróci spektakl „Śnieg” na podstawie książki Orhana Pamuka, w reżyserii Bartosza Szydłowskiego. Producentem przedstawienia jest Teatr Łaźnia Nowa z Krakowa, a koproducentami Gdański Teatr Szekspirowski, STUDIO teatrgaleria w Warszawie i Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach. Prapremiera miała miejsce na deskach GTS w sierpniu bieżącego roku.

- To powieść polityczna i poetycka zarazem. Dystopijne marzenie o lepszym życiu, wyrwaniu się z piekła politycznych i obyczajowych uzależnień. – mówi Bartosz Szydłowski. - Małe prowincjonalne miasteczko Kars jest zwierciadlanym odbiciem polskiego pejzażu. Potrzeba wolności ściera się w nim z autorytarną wizją świata, fanatyzmem religijnym i zwykłym życiem, które pogrąża się w niespełnieniu, topniejąc jak płatek śniegu na dłoni. Gdzie może przetrwać to, co jest dla nas najważniejsze, to kim jesteśmy, to o czym marzymy? Skoro nie realizujemy się w konkretnym życiu, to może zrealizujemy się w poezji? Aktualna sytuacja w Afganistanie dopisała do naszego spektaklu i wykreowanych w nim postaci kobiecych niezwykle mocny polityczny kontekst – dodaje reżyser spektaklu.

Małgorzata Szydłowska, autorka scenografii i kostiumów: - Jednym z najważniejszych tematów spektaklu jest dla mnie rola kobiet i to, do czego kobiety są współcześnie sprowadzane. Przejęcie władzy przez talibów w Afganistanie pokazało, że istnieją sytuacje, w których kobiety muszą się nieustannie ukrywać. Pod pozorem przestrzegania zasad religijnych, mężczyźni pozbawiają ich wszelkich praw. To spowodowało, że zaczęłam inaczej patrzeć na bohaterki spektaklu, które są muzułmankami. Stąd m.in. scena z Kadife graną przez Aleksandrę Przybył, która ściąga hidżab i w dramatycznym geście odsłania włosy. Robi to w momencie, kiedy dowiaduje się, że jej partner, który był fundamentalistą, już nie żyje. Ona sama jest daleka od fundamentalizmu i wyznawanych przez niego zasad.

Dominika Knapik, choreografka: - Inspiracji do choreografii było wiele, zarówno z oryginału powieści Orhana Pamuka, jak i z adaptacji Mateusza Pakuły. Symetria płatków śniegu, tureckie science-fiction Necipa, sceny „natchnienia” poety Ka, które finalnie przeobraziły się w ruchowe monologi, miłosne spotkanie Ka i Ipek i postać Demirkola inspirowana japońskim tańcem butoh wyznaczyły mapę choreografii spektaklu. Postać Kadife, sprawa „dziewcząt w chustach” i ich samobójstw od początku prób wymagała od nas uważności w doborze języka teatralnego.

„Człowiek, który żyje dla samego szczęścia, nie może być szczęśliwy! Zapamiętaj to sobie! „ – Orhan Pamuk, „Śnieg”

Poeta Ka, po kilkunastu latach pobytu na Zachodzie, wraca do rodzinnego miasteczka Kars. Oficjalnym powodem przyjazdu jest pogrzeb matki. Nieoficjalnie prowadzi śledztwo dziennikarskie dotyczące rzekomych samobójstw młodych kobiet. Tuż po jego przybyciu rozpętuje się śnieżyca, która odcina Kars od reszty świata. Nadchodzi rewolucja. Miasteczko staje się miniaturą państwa, obnażając jego wewnętrzne problemy, mechanizmy i napięcia, a Ka zostaje wciągnięty w sieć intryg snutych przez dążących do władzy: wojskowych, nacjonalistów, fanatyków religijnych i terrorystów. Ścierające się siły mają wsparcie lokalnych mediów, które poprzez fake newsy kreują nowy obraz świata. W tle trwa nierówna walka o prawa kobiet.

Rozdarty między tradycją a nowoczesnością, Wschodem i Zachodem, zinstytucjonalizowaną religią a osobistym poszukiwaniem Boga, targany wątpliwościami – niczym płatek śniegu na wietrze – Ka musi określić, po której stoi stronie. Zdaje się, że uratować go może jedynie poezja i miłość. Ale czy ocalenie w tym świecie jest jeszcze możliwe?

„Śnieg” w reżyserii Bartosza Szydłowskiego, jest pierwszą polską adaptacją powieści Orhana Pamuka, wydanej w 2002 r przez Wydawnictwo Literackie. Margaret Atwood uznała powieść za jedną z najważniejszych książek naszych czasów. "The Guardian” pisał, że jest to polityczny thriller inspirowany twórczością Fiodora Dostojewskiego. "Der Tagesspiegel” nazwał ją reportażem przemienionym w baśń, a także: "groteskową, okrutną i piekielnie komiczną powieścią, polityczną farsą, w której człowiek nigdy nie stoi po właściwej stronie".

Reżyseria: Bartosz Szydłowski

Adaptacja i dramaturgia: Mateusz Pakuła

Choreografia: Dominika Knapik

Muzyka: Dominik Strycharski

Scenografia i kostiumy: Małgorzata Szydłowska

Reżyseria światła: Marcin Chlanda

Wideo: Maciej Szczęśniak, Przemysław Czepurko

Reżyseria filmowa: Przemysław Fik

Autor zdjęć filmowych: Jacek Martini-Kielan

Inspicjent: Marcin Stalmach

Obsada:

Anna Paruszyńska-Czacka, Aleksandra Przybył, Marta Zięba, Paweł Charyton, Juliusz Chrząstowski, Szymon Czacki, Daniel Dobosz, Dominik Stroka, Artur Święs, Krzysztof Zarzecki/Andrzej Szeremeta*

gościnnie na nagraniu video: Jerzy Trela

Produkcja: Teatr Łaźnia Nowa

Koprodukcja: Gdański Teatr Szekspirowski, STUDIO teatrgaleria, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach

Na podstawie książki Orhana Pamuka pt. „Śnieg” (tytuł oryginalny: „Kar”) w tłumaczeniu Anny Polat, wydanej przez Wydawnictwo Literackie w Krakowie.

Copyright © 2002, Iletisim Yayincilik A.S

Wszelkie prawa zastrzeżone.

Co: spektakl „Śnieg” na podstawie powieści Orhana Pamuka

Gdzie: Gdański Teatr Szekspirowski

Kiedy: 28, 29 i 30 stycznia, godz. 19:00

Bilety: 80 zł N, 65 zł U – parter, miejsca siedzące

65 zł N, 40 zł U – galeria I i II front, miejsca siedzące

40 zł – galeria I i II, boczne, miejsca siedzące

______________________

Muzyka całego świata czyli koncert zespołu Laboratorium Pieśni

Kobiecość jest pieśnią, wielogłosową, z wnętrza ziemi, z początków świata. Tak prastarą, jak kamienie, jak puszcze, jak pierwszy dźwięk, pierwsza wibracja. – mówią założycielki zespołu Laboratorium Pieśni. 5 lutego 2022 roku usłyszymy utwory z ich najnowszej płyty „Rasti” – czyli „rośnij” - nominowanej do nagrody Fryderyk 2020 w kategorii „Album roku – Muzyka świata”.

Laboratorium Pieśni to trójmiejski kobiecy zespół pieśniarek, powstały w 2013 roku. Grupa śpiewa i aranżuje tradycyjne pieśni polifoniczne: ukraińskie, bułgarskie, białoruskie, serbskie, albańskie, bośniackie, polskie, a także gruzińskie, skandynawskie, oksytańskie i wiele innych. Pieśni Świata wykonują zarówno a capella, jak i przy akompaniamencie bębnów szamańskich i innych etnicznych instrumentów (m.in. shruti box, dzwonków, przeszkadzajek, fletu, kalimby, mis, gongu), wnosząc w pieśni tradycyjne nową aranżację, przestrzeń improwizacji głosowych, inspirowanych dźwiękami natury, często intuicyjnych, dzikich, kobiecych.

Materiał pieśniarski przechodzi swoistą drogę ze źródła: pieśni są zazwyczaj przywożone z różnych regionów Polski, Europy i Świata przez członków zespołu, następnie zostają opracowywane w procesie warsztatowym i na próbach, by w końcu ukazać się w nowej odsłonie – tradycyjnej lub wzbogaconej, aranżowanej.

Zapraszamy na koncert celebrujący kobiecość, życie, witalność i wzrastanie. „Rośnij, rośnij mój zielony lesie, rośnij moja sosno, abym mogła wspiąć się po tobie i zobaczyć mojego ukochanego...”. Kobiecość jest wolnością. Głosem natury - nieposkromionej dzikości i łagodności jednocześnie. Kobiecość jest rzeką, w której kąpią się dzieci, i z której piją zwierzęta. Kobiecość jest darem dla mężczyzn, żeby mogli wejść na ścieżkę serca. Jest wschodem i zachodem słońca, księżycem w pełni i w nowiu. Pierwotnym tańcem, który tańczy się w strumieniach deszczu, oddechem z dna oceanów, wołaniem miłości. Kobiecość to zaproszenie do kręgu, w którym śpiewa się pradawne pieśni, wyśpiewuje zaklęcia, grając na bębnach transowe rytmy. To bijące źródło, czysta celebracja życia.

„Rasti” to kolejna, najnowsza płyta zespołu - pierwsza była „Rosna”, potem, w mniejszych składach, zostały nagrane „Puste Noce” - płyta z pieśniami pogrzebowymi oraz „Sound Meditation”, pieśni tradycyjne w relaksacyjnej odsłonie. Teraz czas na „Rasti”, płytę - dziewczynę, która coraz odważniej odchodzi od tradycji, a coraz bardziej ufa w swój wewnętrzny, intuicyjny świat, w swój przekaz.

Grupa tworzy także spektakle, w których tradycyjne pieśni opowiadają o odchodzących obrzędach, m.in. „Pory Roku” (2012), „Puste Noce – Pieśni, które już się kończą” (2014).

Zespół brał udział w projektach z udziałem cenionych polskich muzyków, m.in. projekt „Czarna Polana” z Kayah i kompozytorem Atanasem Valkovem, udział w nagraniach płytowych i koncertach „Good L.U.C.K” artysty L.U.C, udział w koncercie „Wybraliśmy Wolność” Andrzeja Smolika, wraz z innymi polskimi muzykami.

Z koncertami i warsztatami Laboratorium Pieśni odwiedziło już ponad 15 krajów (m.in. USA, Indie, Szwajcaria, Japonia, Hiszpania, Izrael, Islandia, Dania, Holandia, Francja, Wielka Brytania). Teledysk z białoruską pieśnią „Sztoj pa moru” osiągnął ponad 10 mln wyświetleń, a na Facebooku grupę śledzi ponad 135 tysięcy fanów.

Głosy zespołu:

Alina Jurczyszyn, Kamila Bigus, Lila Schally-Kacprzak, Iwona Bajger, Magda Jurczyszyn, Karolina Stawiszyńska, Alina Klebba

Więcej o zespole: http://laboratoriumpiesni.pl/ https://www.facebook.com/laboratoriumpiesni/

Teledysk: https://www.youtube.com/watch?v=aoDtqrqxXHs

Co: Koncert Laboratorium Pieśni | „Rasti”

Gdzie: Gdański Teatr Szekspirowski

Kiedy: 2 lutego 2022, godz. 20:00

Bilety: I pula 70 zł, II pula 80 zł

______________________

Koncert, jakiego jeszcze nie było – Lech Janerka w GTS!

Prawdziwy rarytas dla fanów kultowej polskiej muzyki rockowej! 20 marca 2022 roku w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim wystąpi Lech Janerka, który od wielu lat niezwykle rzadko występuje na żywo. Artysta zaprezentuje na nim swoje najgłośniejsze utwory.

Konsekwentnie trzymający się poza trendami, rzadko wchodzący do studia i jeszcze rzadziej obecny w popularnych mediach, od blisko 30 lat jest jedną z najbardziej oryginalnych osobowości polskiej muzyki rockowej. Pochodzący z Wrocławia polski muzyk rockowy, kompozytor, wokalista, basista i autor tekstów, członek Akademii Fonograficznej ZPAV, Lech Janerka w polskiej muzyce pojawił się pod koniec lat 70. Wraz z żoną, Bożeną Janerką, występował wtedy na festiwalach piosenki studenckiej. W 1979 roku założył zespół Klaus Mitffoch. W składzie z Janerką zespół nagrał jedną płytę (Klaus Mitffoch), która przez wielu uznana została za jedną z najistotniejszych w historii polskiej muzyki rockowej. Ekspresją album dorównywał zespołom punk rockowym, charakteryzował się jednak znacznie bardziej rozbudowaną warstwą melodyczną i harmoniczną. Teksty odnosiły się do rzeczywistości PRL lat 80., wiele z nich stanowiła zawoalowana krytyka panującego reżimu, a także wezwanie do walki („Powinność kurdupelka”, „Klus Mitroch”). W ankiecie „Magazynu Muzycznego” wśród dziennikarzy krążek wytypowano jako Album trzydziestolecia, a wśród czytelników magazynu „Tylko Rock” - jako Album lat 80.

W 1986 roku, po odejściu z zespołu Klaus Mitffoch, Janerka wydał swoją pierwszą solową płytę „Historia podwodna”, bardzo wysoko ocenioną przez krytyków i słuchaczy. W jej warstwie muzycznej, znacznie spokojniejszej, niż dotychczasowa, innowacją było zastąpienie gitary przetwarzaną elektronicznie wiolonczelą, na której grała, i do dzisiaj gra, Bożena Janerka. Niemal wszystkie zawarte w „Historii podwodnej” utwory znalazły się na krajowych listach przebojów (np. „Konstytucje”, „Niewole”, „Ta zabawa nie jest dla dziewczynek”).

Lech Janerka często zmieniał charakter muzyczny swoich utworów. Album „Bruhaha” pełen był ostrych gitarowych riffów Wojciecha Seweryna, a „Ur” ze swoimi poszukiwaniami nowego brzmienia, był z kolei daleki od estetyki rocka. W 2002 roku ukazała się płyta „Fiu fiu…”, co owocowało Fryderykami w kategoriach: „Płyta alternatywna” i „Autor roku”. Kolejna, wydana w 2005 roku płyta „Plagiaty”, nagrana w zmienionym składzie: z gitarzystą Damianem Pielką, który zastąpił zmarłego 5 lutego 2004 Wojciecha Seweryna, i Michałem Mioduszewskim na perkusji, zdobyła „Superjedynkę” w kategorii „płyta alternatywna”. Piosenki „Rower” i „Ramydada” dotarły do czołowych miejsc polskich list przebojów, a teledysk do „Roweru” zdobył grand prix na festiwalu polskich wideoklipów Yach Film. Za ten utwór Janerka otrzymał również Fryderyka w kategorii „piosenka roku”. Oprócz tego został uhonorowany Fryderykami w kategoriach: „płyta alternatywna” i „kompozytor roku”.

Poza autorskimi płytami, Lech Janerka jest autorem muzyki do filmów „Chce mi się wyć” (1990) Jacka Skalskiego, „Obcy musi fruwać” (1993) Wiesława Saniewskiego oraz „Czyż nie dobija się konia?” (2000) Macieja Żurawskiego. W 2001 zagrał epizodyczną rolę księdza w filmie Przemysława Wojcieszka „Głośniej od bomb”.

W Teatrze Szekspirowskim Lech Janerka wystąpi z zespołem w składzie:

Bożena Janerka - cello

Lech Janerka - bas, głos

Bartosz Straburzyński - gitara ,głos

Michał Mioduszewski – perkusja

Co: koncert |Lech Janerka | Best of

Gdzie: Gdański Teatr Szekspirowski

Kiedy: 20 marca 2022, g. 20.00

Bilety: 59 zł – miejsca stojące, 69 zł – miejsca siedzące

______________________

GZA (The Genius) czyli kultowy rap lat 90. zza oceanu

Członek - założyciel i „duchowy przywódca” legendarnego kolektywu rapowego Wu-Tang Clan, GZA, wystąpi w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim 23 marca 2022 roku. Pierwotnie plany trasy koncertowej, celebrującej 25 lat kultowego albumu „Liquid Swords”, w 2020 roku przerwała pandemia. W reaktywowanym tour artysty nie mogło zabraknąć Gdańska. Na scenie GTS mistrz wystąpi podczas pierwszego koncertu w naszym mieście.

GZA – The Genius - jest światowej sławy artystą hip-hopowym i pionierem muzyki rap, uznawanym przez „The Source” za jednego z najlepszych tekściarzy wszechczasów. Zdaniem redakcji About.com jest też jednym z najlepszych MC’s. Współpracował z takimi artystami, jak Big Daddy Kane czy D’Angelo.

26 lat temu ukazał się przełomowy solowy hit GZA, „Liquid Swords”. Wyprodukowana pod tym samym tytułem przez drugiego współzałożyciela Wu-Tang, RZA, płyta - nasycona samplami kung-fu, ze świetnymi tekstami GZA - zdobyła status platynowej i uznana została za jeden z najlepszych albumów rapowych na świecie, a także jeden z najlepszych krążków wydanych przez członków Wu-Tang Clan. W 1998 roku magazyn The Source umieścił album na liście 100 najlepszych albumów rapowych. Natomiast w 2006 roku "Liquid Swords" znalazł się w książce Roberta Dmiery’ego "1001 albumów, które musisz usłyszeć przed śmiercią".

Celebrację 25 lat tego kultowego albumu przerwała pandemia, ale już 23 marca 2022 usłyszymy „Liquid Swords” w wykonaniu samego mistrza, na żywo, podczas pierwszego koncertu w Gdańsku - na scenie Teatru Szekspirowskiego.

Co: koncert |GZA | LIQUID SWORDS 25th ANNIVERSARY TOUR

Gdzie: Gdański Teatr Szekspirowski

Kiedy: 23 marca 2022, g. 20.00

Bilety: I pula 89 zł, II pula 99 zł – miejsca stojące

Źródło:

Materiał nadesłany