EN

28.10.2020, 09:32 Wersja do druku

Gdańsk. Premiera "Burzy" na inaugurację Festiwalu Szekspirowskiego

W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim trwają próby  "Burzy" Williama Szekspira w reżyserii Szymona Kaczmarka. To kolejny spektakl, który powstaje na scenę elżbietańską GTS. Premiera planowana jest na 20 listopada, na inaugurację 24. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Termin premiery może ulec zmianie ze względu na sytuację epidemiczną w kraju.

fot. mat. teatru

BURZA. Nadchodzi, trwa, a może właśnie przeszła?
Dwa światy – pierwszy i trzeci. I mała wyspa na peryferiach, o którą rozbijają się fragmenty, strzępy wielkiego świata.
Globalna polityka. Handel. Przemysł. Wpływy. Układy góra-dół i lewo-prawo.
Mały terroryzm i wielkie konsekwencje. Mój i Twój strach. BURZA w nas.
Odarci z godności i własności bohaterowie szukają nowego początku, nowej NADZIEI.
I zemsty.

Szymon Kaczmarek o koncepcji spektaklu:
„Prospero abdykował. Wyrzekł się władzy, pogrążył w księgach, zamknął w ścianach pracowni. Został pozbawiony wpływów i sam pozbawił się możliwości wpływania na rzeczywistość. Intelektualizm okazał się jego słabością. Oddał władzę w ręce uzurpatorów. Opuszczony, samotny, z płaczącym dzieckiem na rękach, został wygnany ze świata, którego był częścią. Ocalał dzięki litości oprawcy. Decyzja o wznieceniu burzy przywodzi na myśl desperację terrorysty, który - pozbawiony szansy wpływania na rzeczywistość innymi środkami – sięga po rozwiązania radykalne. Prospero decyduje się na akt przemocy w celu odzyskania utraconego świata, do którego uważa, że wciąż należy.
 Ciemność, mgła, wilgoć, dzikość budują klimat na wyspie Prospera. Stanowią podstawę magicznego oręża, jakim dysponuje wygnany władca. Przemożny wpływ przyrody, jej brutalność i bezwzględność, to narzędzia ujarzmiania ludzi „przemysłu”, którzy - pozbawieni dostępu do cywilizacji - tracą zdrowie, siły i rozum. Formy przemocy, jakich używa Prospero, to wachlarz współczesnych zachowań. Jak manipulacja - podstawowa „magiczna sztuczka”. Wiedza o tym, jak skonstruowana jest rzeczywistość, brak naiwności, cynizm i znajomość reguł przemocy rządzących światem, od którego w czasie obecności w Mediolanie próbował uciec w książki i odosobnienie, daje mu przewagę ”.

***

Streszczenie „Burzy” Williama Szekspira

Prospero, prawowity książę Mediolanu, pozbawiony tronu przez swego brata Antonia, wspomaganego przez Alonsa, króla Neapolu, zostaje wraz z córką Mirandą wyprawiony na morze w łodzi, którą Neapolitańczyk Gonzalo w sekrecie zaopatrzył w wodę i żywność oraz książki. Wygnańcy trafiają na wyspę, na której jedyną ludzką istotą jest Kaliban, syn wiedźmy Sykoraks. Spędzą tam dwanaście lat. Dzięki swoim magicznym umiejętnościom Prospero uwalnia, uwięzionego przez wiedźmę Sykoraks w pniu drzewa, ducha Ariela, który staje się jego sługą i niewolnikiem.

Akcja sztuki rozpoczyna się w momencie, gdy w pobliżu wyspy, na której przebywają bohaterowie, przepływa statek. Płyną nim między innymi Antonio, Gonzalo oraz Alonso wraz z synem Ferdynandem i bratem Sebastianem. Prospero wywołuje tytułową burzę, która sprawia, że statek ulega katastrofie, a jego pasażerowie bez większych obrażeń trafiają na wyspę. Wypełniający polecenia Prospera Ariel manipuluje rozproszonymi na wyspie rozbitkami. W scenie finałowej dochodzi do spotkania wszystkich głównych bohaterów.

***

„BURZA” Williama Szekspira
produkcja: Gdański Teatr Szekspirowski
przekład: Stanisław Barańczak
reżyseria i światło: Szymon Kaczmarek
planowana premiera: 20 listopada 2020 roku
scenografia: Kaja Migdałek
kostiumy: Marta Śniosek-Masacz
opracowanie muzyczne: Żelisław Żelisławski

Obsada:
Paweł Charyton - Ferdynand
Mikołaj Chroboczek - Alonzo
Wiktoria Dudek - Miranda
Marcin Gaweł - Kaliban
Sławomir Głazek - Gonzalo
Sylwia Gola - Sebastian
Filip Jasik - Trinkulo
Mateusz Król - Antonio
Maciej Pesta - Ariel
Wojciech Sikora - Stefano
Paweł Smagała - Prospero
Piotr Srebrowski - Kapitan



Źródło:

Materiał nadesłany