EN

2.12.2022, 12:29 Wersja do druku

Gdańsk. „Nie tylko Przemyk" - wkrótce premiera spektaklu w Sali BHP

Otwarta prapremiera, site-specific lokalny. Wstęp wolny po rejestracji na mejla [email protected] Po pokazie rozmowa pospektaklowa. 16 grudnia w Sali BHP odbędzie się premiera spektaklu „Nie tylko Przemyk" w reż. Piotra Wyszomirskiego.

fot. proj. Jacek „Jacx” Staniszewski

Historie (nie)opowiedziane

To jedna z wielu historii (nie)opowiedzianych, która nie zasługuje na zapomnienie. Spektakl przypomina mało utrwalony w pamięci zbiorowej udział i sojusz studentów oraz robotników w stanie wojennym w grudniu 1981 r. w Stoczni Gdańskiej. Poprzez losy bohatera zahacza też o historię Grzegorza Przemyka, ale koncentruje się na tym, o czym film „Żeby nie było śladów” nie wspomina w ogóle – ukazuje Przemyka jako młodego poetę, przez co jego śmierć i tragedia rodzinna (matka, Barbara Sadowska, też była poetką, zmarła trzy lata po śmierci syna, dwa lata po śmierci bł. ks. Jerzego Popiełuszki) uzyskuje dodatkowy wymiar.

Gdańsk, Grudzień ’81, stan wojenny. Po odśpiewaniu hymnu narodowego na apelu w Auli Humanistycznej Uniwersytetu Gdańskiego część pracowników i studentów, mimo ostrzeżeń i apelu rektora Roberta Głębockiego, postanawia wesprzeć strajkujących stoczniowców. Spektakl opowiada o tym, co było dalej, o losach młodych ludzi, którzy ryzykowali życie, jako ostatnie, jak do tej pory, pokolenie wystawione na taką próbę. Kolumbowie. Rocznik 60?

Spektakl wzbogacony świadectwami uczestników wydarzeń niesie ze sobą mocny ładunek emocjonalny i zadaje pytania o potrzebę i cenę poświęcenia w obronie wartości. To bardzo muzyczne (m.in. piosenki na żywo), bardzo dźwiękowe (m.in. dźwiękowe przedstawienie ataku na Stocznię), interaktywne spotkanie. Nowoczesne ujęcie pozwoli przybliżyć dzisiejszej publiczności temat zbyt mało rozpowszechniony w zbiorowej pamięci. W spektaklu inspirujemy się świadectwami świadków i uczestników zdarzeń oraz niewydaną jeszcze książką Leszka Biernackiego pt. „Reduta. Studenci z robotnikami, Gdańsk 1980- 1985”, w tym szczególnie tomem II pt. „Niepokonani”. Autorem scenariusza, który powstał w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jest uczestnik wydarzeń w Stoczni Gdańskiej w grudniu 1981 r. (osoba represjonowana w czasie stanu wojennego, w grudniu 1981 r. student I roku fil. polskiej UG).

Nie tylko Przemyk
Sala BHP
Gdańsk, ul. Popiełuszki 6
16 grudnia (piątek), godz. 19:00

Scenariusz i reżyseria: Piotr Wyszomirski
Muzyka: Krzysztof Wojciechowski
Dźwięk: Jacek Puchalski
Głos z offu: Dawid Podgórski
Scenografia i kostiumy: Magdalena Olszewska
Projekt plakatu: Jacek „Jacx” Staniszewski
Wykonawcy: Hanna Miśkiewicz, Marcin Kryża.

Produkcja: Fundacja Pomysłodalnia, Partner: Muzeum Sala BHP, patron medialny: Gazeta Świętojańska. Dofinansowano ze środków miasta Gdańska, zrealizowano przy pomocy finansowej Województwa Pomorskiego

Informacja o wykonawcach i twórcach

Hanna Miśkiewicz

Dyplom aktora dramatu Ministerstwa Kultury i Sztuki w Warszawie. Pracowała w Teatrze Ziemi Pomorskiej w Grudziądzu, Państwowym Teatrze im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie i Miejskim Teatrze im. Witolda Gombrowicza w Gdyni. Z Teatrem Miniatura związana od 1998 roku. Ma na koncie ponad 100 premier. W 2022 r. otrzymała brązowy medal Gloria Artis za zasługi w dziedzinie kultury.

Marcin Kryża

Ukończył szkołę muzyczną I stopnia w Redzie w klasie fortepianu oraz szkołę muzyczną II st. im. Zygmunta Noskowskiego w Gdyni w klasie śpiewu. Obecnie studiuje w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na Wydziale Wokalno-Aktorskim. Od 2021 r. jest wokalistą power metalowego zespołu Wishfulland. Jest założycielem projektu power metalowego Smocza Grota.

Jacek Puchalski (dźwięk, specjalne efekty dźwiękowe)

Absolwent wydziału Inżynierii Dźwięku Politechniki Gdańskiej (1982). Od ponad 37 lat pracuje w Radiu Gdańsk. Jest reżyserem dźwięku i Głównym Producentem. Nagrywa płyty (jazz, klasyka, folklor i wiele innych stylów muzycznych ponad 100 płyt CD), realizuje koncerty, dokumenty, reportaże i słuchowiska wciąż pasjonując się pracą z aktorami, z dźwiękiem, jego estetyką i przekazem. Realizacja słuchowisk gdańskich twórców m.in. „Wyjazd” Pawła Huelle (wyróżnienie na festiwalu Słuchowisk PR Rzeszów 2000) , ”Wróżby kumaka” Guntera Grassa ( wyróżnienie na festiwalu Dwa Teatry – Sopot 2001), „Dante” Andrzeja Piszczatowskiego (nagroda za realizację dźwięku na festiwalu Teatru PR i TV – Sopot 2002 ),”Jubileusz” Andrzeja Piszczatowskiego i „Melisa” Daniela Odiji (obydwa wyróżnione na festiwalu Dwa Teatry – Sopot 2003. Wyróżnienia w latach 2005-2007, 2012, 2013. W 2015 r. Nagroda Przewodniczącego KRRiT dla Twórców najlepszego słuchowiska dla dzieci i młodzieży „Tam gdzie mieszka cisza”. Jest laureatem „Skry Ormuzdowej 2016” za propagowanie kultury kaszubskiej i pomorskiej. W 2018 r. nagroda publiczności oraz nagroda im. Krzysztofa Zalewskiego za słuchowisko „Kuferek” Wojciecha Fułka. W 2021 r. nagroda im. Ireny i Tadeusza Byrskich za realizację akustyczną słuchowiska „Ostry dyżur” na festiwalu Dwa Teatry – Zamość 2021.

Krzysztof Wojciechowski (muzyka)

Absolwent Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni (2008). Solista Teatru, w zespole od 2008 r. Występował w następujących spektaklach Teatru Muzycznego w Gdyni (wybrane): „Piotruś Pan” – Bębniarz, reż. J. Józefowicz (2016), „Ghost” – Sam, Carl, reż. T. Dutkiewicz (2015), „Zły” – Zły – Henryk Nowak, reż. W. Kościelniak (2015), „Avenue Q” – Żaczek Przyjemniaczek, reż. M. Miklasz (2014), „Przygody Sindbada Żeglarza” – Diabeł Morski, reż. J. Kilian (2014), „Tuwim dla dorosłych”, reż. J.J. Połoński (2013), „Chłopi” – Kowal, reż. W. Kościelniak (2013), „Shrek” – Osioł, reż. M. Korwin (2011), „Grease” – Kenicke, Anioł, reż. M. Korwin (2011), „Lalka” – Subiekt Klejn, reż. W. Kościelniak (2010), „Spamalot” – Patsy, reż. M. Korwin (2010), „Skrzypek na dachu” – Perczyk, reż. J. Gruza (2008).

Magdalena Olszewska (scenografia, kostiumy)

Humanistka, dziennikarka, recenzentka, animatorka kultury, producentka. Autorka scenariuszy do spektakli chóru kobiet Chórraa („Perfumeria Lady Makbet”, „Wszystkie kobiety Williama”, „Osiem scen z życia kobiety”), reżyserka i autorka scenariuszy do spektakli „Baczyński. Apokalipsa”, „Mała Oj-czy-zna”, „Perła”, współautorka scenariuszy do spektakli: „This is not a love song, czyli miłość ci wszystko wypaczy”, „Bronisław Piłsudski Was Here. Musical na wałki”, autorka piosenek m.in. do spektakli, „Naszej bajki”, „Kaszubski kosmos”. Producentka koncertów charytatywnych, w tym siedmiu edycji „Śpiewających aktorów”, koncertu „Dziękujemy” dla pracowników opieki zdrowotnej woj. pomorskiego. Dziennikarka „Gazety Świętojańskiej”, redaktorka naczelna „Pomorza Kultury”, stypendystka kulturalnego stypendium marszałka woj. pom., prezeska Fundacji Pomysłodalnia.

Piotr Wyszomirski (scenariusz i reżyseria)

Prosument kultury, scenarzysta i reżyser filmów krótkometrażowych, spektakli teatralnych i widowisk muzycznych wystawianych i nagradzanych na w kraju i za granicą (m.in. „This is not a love song, czyli miłość ci wszystko wypaczy”, „Być jak Charlie Chaplin”, „Pamiętajcie o wulkanach”, „Odlot. Szopka pomorska za 2015 rok”, „Prawdziwa historia śmiechu”, „Ostatnia wieczerza”, „Slavery still exists”, „Szybki Kabaret Miejski: Peron”, „Oczyszczony”, „Bigbit”, „Nasza bajka”, „Bronisław Piłsudski Was Here. Musical na wałki”, „Kaszubski kosmos”, „Nie tylko Przemyk”).

Tytuł oryginalny

16.12 Nie tylko Przemyk, Sala BHP

Źródło:

Gazeta Świętojańska online
Link do źródła

Data publikacji oryginału:

01.12.2022