26. Festiwal Szekspirowski dobiegł końca. Za nami 11 dni pełnych teatralnych emocji i wzruszeń. Międzynarodowe Jury w składzie: Gianina Cărbunariu, Jacek Kopciński, John Stanisci, Aneta Szyłak, Tamara Trunova przyznało nagrody w Konkursie o Złotego Yoricka oraz SzekspirOFF. Ponadto została przyznana nagroda Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego oraz Nagroda Dziennikarzy.
Oto zwycięzcy tegorocznej edycji:
ZŁOTY YORICK 2021/2022
Laureatem konkursu na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira odbywającego się w ramach 26. Festiwalu Szekspirowskiego są Polski Teatr Tańca w Poznaniu i Bodytalk w Münster.
Zwycięski teatr otrzymał statuetkę Złotego Yoricka i nagrodę pieniężną w wysokości 40 000 zł za spektakl „Romeos & Julias unplagued. Traumstadt”, choreografia Yoshiko Waki.
Wszyscy wykonawcy tego przedstawienia wykazali się na scenie dużym zaangażowaniem i autentycznością. To one spowodowały, że między zespołem a publicznością powstała wyjątkowa więź. Taneczna opowieść twórców spektaklu odnosiła się nie tylko do aktualnych problemów społecznych, ale także do pozycji artysty we współczesnym świecie.
Nagrodę główną SzekspirOFF 2022 w wysokości 10 000 zł przyznano twórcom spektaklu
„How Beauteous Mankind Is!” – Sławkowi Krawczyńskiemu i Annie Godowskiej / Święto Snów
Twórcy spektaklu „How Beauteous Mankind Is!” stworzyli niezwykle błyskotliwą koncepcję dramaturgiczną, a wykonawcy spektaklu z powodzeniem ją zrealizowali. Wszystkie aspekty tego przedstawienia – wizualne, choreograficzne, aktorskie i muzyczne – połączyły się w silny a zarazem minimalistyczny przekaz teatralny.
Nagroda SzekspirOFF 2022 w wysokości 5 000 zł została przyznana Wiktorii Czubaszek za najlepszą główną rolę w „Szekspir Fight Show Arena”.
Wiktoria Czubaszek, główna aktorka w „Szekspir Fight Show Arena” Teatru Układ Formalny, zaprezentowała widzom spektakularną i niezwykle autentyczną przemianę samotnego, wrażliwego młodzieńca w cynicznego i bezwzględnego biznesmena brawurowo przekraczającego etyczne granice.
Nagroda Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego „Księga Prospera” trafiła do
Teatru RADOST (Divadlo Radost) w Brnie za „Hamlet on the Road”.
„Księgę Prospera” przyznano za brawurowo opowiedzianą historię przy użyciu szerokiego repertuaru teatralnych środków wyrazu i ukazanie siły opowieści, która zwycięża śmierć; za przekraczanie ram tragedii i komedii i ujawnianie płynności granicy między sztuką a życiem; za rozegranie dramatu Hamleta w drodze („Hamlet on the Road”) pomiędzy lokalną tradycją czeskich teatrów obwoźnych, a współczesną potrzebą metafizyki, między sceną a niebem.
Nagrodę dziennikarzy za najlepszy polski spektakl prezentowany na 26. Festiwalu Szekspirowskim przyznano dla
„Poskromienia złośnicy” (w reżyserii Jacka Jabrzyka) Teatru Zagłębia w Sosnowcu za przedstawienie, w którym połączono emancypacyjny gest trzech aktorek – Natalii Bieleckiej, Adrianny Maleckiej i Mirosławy Żak – z intrygującym i krytycznym podejściem do utworu, którego wymowa jest dziś bardzo problematyczna. To wyrazista, zespołowa wypowiedź, która otwiera przestrzeń do cały czas koniecznych dyskusji o ograniczanych prawach kobiet, osób LGBTQ+ i innych marginalizowanych grup.
Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!
Teatralne szekspirowskie święto w Gdańsku dobiegło końca. Dziękujemy Państwu za obecność, emocje i wrażenia z kontaktu ze sztuką, które, mamy nadzieję, zachęcą Państwa do częstego powrotu do Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.