EN

7.09.2022, 17:11 Wersja do druku

Gdańsk. InlanDimensions International Arts Festival w Teatrze Szekspirowskim

mat. organizatora

Sztuka współczesnej Eurazji zagości w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. W programie najważniejsze spektakle wybitnych twórców teatru eurazjatyckiego, warsztaty aktora opery chińskiej oraz koncert łączący dźwięki tradycyjnych japońskich instrumentów z brzmieniem heavy metalu. Wszystko w ramach InlanDimensions International Arts Festival 2022.

Trzecia edycja InlanDimensions International Arts Festival 2022 odbędzie się w dniach 16 września – 7 października 2022 w trzech miastach: we Wrocławiu, Gdańsku i Radomiu. Widzowie będą mieli okazję obcować z wybitnymi twórcami Euroazjatyckimi przy okazji prezentacji spektakli teatralnych, pokazów filmowych, koncertów, warsztatów oraz spotkań. Organizatorem festiwalu jest Fundacja Pomosty we współpracy z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Gdańskim Teatrem Szekspirowskim i Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Patronem honorowym trzeciej edycji Festiwalu został prof. Tokimasa Sekiguchi wybitny literaturoznawca, polonista, popularyzator kultury polskiej w Japonii.

„InlanDimensions International Arts Festival 2022 stawia w centrum uwagi sztukę współczesną Eurazji, aby uzmysłowić widzowi podobieństwa i dyferencjacje między różnorodnymi nacjami i kulturami, przełamując utarte stereotypy, pod śmiałym hasłem »Azja nie istnieje«, odwołującym się do prof. Sekiguchiego Tokimasy. Kiedy mówimy o Wschodzie i Zachodzie jesteśmy bowiem nieuchronnie skazani na niejasności, począwszy od postawienia pytania: Gdzie wschód się właściwie zaczyna i czy pewne ludy, które w oczach innych uchodzą za orientalne same nie uważają się przypadkiem za zachodnie?” – mówi Nikodem Karolak, Dyrektor InlanDimensions International Arts Festival.

Do Gdańska Festiwal zawita od 18 do 25 września. W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim będzie można zobaczyć spektakle wybitnych twórców współczesnego teatru eurazjatyckiego.

Bilety: https://bilety.teatrszekspirowski.pl/rezerwacja/termin.html

Organizatorem InlanDimensions International Arts Festival 2022 jest Fundacja Pomosty.
Szczegóły dostępne na stronie: https://inlandimensions.com/2022/pl/

PROGRAM WYDARZEŃ W GDAŃSKIM TEATRZE SZEKSPIROWSKIM:
18 września 2022, g. 19.00
Kaguramusō / koncert

Najważniejszym wydarzeniem muzycznym Festiwalu będzie koncert zespołu „Kaguramusō”. Zespół łączy Japonię z Zachodem, ciężkie brzemiennie heavy metalu z tradycyjnymi japońskimi instrumentami. „Kagura” to taniec wykonywanym na cześć bóstwa. Zgodnie z interpretacją zespołu „bóstwami” są odbiorcy. „Musō” z kolei oznacza „śnienie” przenoszące widza w wir muzyki.

Skład zespołu:
Akatsuki Nanami (wokal), Tsujimoto Yoshimi (flet shakuhachi), Endō Sakiko (koto), Kondō Chiaki (tsugaru-jamisen)
Produkcja: Kazuaki Matsuda

Aranżacje dźwiękowe dla „Kaguramusō” tworzy ZALA z duetu „Mish-Mosh”, twórca utworów Babymetalowych (kawaii metal – „słodki metal”). Gatunek łączący brzmienie heavy metalu ze słodkimi melodiami, typowymi dla japońskiego popu. Metalowe aranże ZALI swego czasu cieszyły się dużą popularność i osiągnęły wysokie miejsca w amerykańskim rankingu „The Bilboard Hot 100”.

20 września 2022, g. 19.00
„Ladacznica z zasadami” spektakl w reż. Kim Sujin, w wykonaniu japońskiego Zespołu Teatralnego Shinjuku Ryōzanpaku

Kim Sujin w swojej adaptacji „Ladacznicy z zasadami” przekłada Sartre’a na grunt koreańsko-japoński. W roli tytułowej ladacznicy występuje Sahel Rosa, aktorka i modelka, osierocona podczas wojny irańsko-irackiej w wieku czterech lat. Po wojnie Sahel Rosa przeniosła się z adoptowaną matką do Japonii.

Zespół Teatralny Shinjuku Ryōzanpaku otrzymał nagrody Japońskiej Agencji Kultury i dawał przedstawienia w USA (Nowym Yorku), Kanadzie, Niemczech, Francji (Festiwal Teatralny w Awinionie), Chinach, Tajwanie i Korei, Australii (w ramach Roku Japonii w Australii) i Brazylii (Festiwal Wymiany Kulturalnej).

Kim Sujin skłania się ku ukazywaniu migracji, hybrydyczności i bycia usytuowanym pomiędzy. W ten sposób jego prace ukazują niszowość Koreańczyków zamieszkałych w Japonii, różnych zarówno od Koreańczyków z kontynentu, jak i od Japończyków.

Reżyseria: Kim Sujin
Na podstawie dramatu: Jean Paula-Sartre’a
Kierownik sceny: Otsuka Satoshi
Obsada: Sahel Rosa, Satō Masayuki, Fujita Yoshiaki, Shimamoto Kazuto, Akahi Mariko, Miyazawa Hisashi, Matsuhima Kenta, Honma Misa
Dźwięk: Onuki Takashi
Światło: Izumi Tsuguo, Takase Yūsuke
Choreografia: Okawa Taeko
Video: Pae So
Koordynator projektu: Nikodem Karolak
Czas trwania: 100 min

22 września 2022, g. 17.00
Teatr Gestów / warsztat aktora opery chińskiej dla osób bez doświadczenia scenicznego

23 września 2022, g. 17.00
Teatr Gestów / warsztat aktora opery chińskiej dla osób z doświadczeniem scenicznym

Warsztaty wprowadzą uczestników w proste ruchy i gesty z tradycyjnej chińskiej opery. Zaprezentowane zostaną różne koncepcje i podejścia do oddychania, energii, równowagi. Zajęcia mają zachęcić do poznania lepszej świadomości ciała i budowania relacji w przestrzeni teatralnej. Na zakończenie warsztatu uczestnicy opracują indywidualne lub grupowe prezentacje. Warsztaty są otwarte dla osób ze świata teatru, tańca i sztuk performatywnych, zainteresowanych tradycjami azjatyckimi i performansem fizycznym.

Zajęcia poprowadzą: Liu Xiaoyi, założyciel i dyrektor artystyczny Emergency Stairs, międzynarodowej grupy sztuk eksperymentalnych. Grupa Emergency Stairs stała się powszechnie znana jako reprezentant sztuki eksperymentalnej w Singapurze i występowała w ponad 15 miastach na całym świecie.

Xiao Xiangping, kunqu (najstarsza forma chińskiego teatru) i wykonawca opery pekińskiej, który lubi wcielać się w role obu płci. Obecnie mieszka w Sztokholmie i w swojej karierze performerskiej, edukacyjnej i twórczej eksploruje spotkanie kultur wschodu i zachodu.

24 września 2022, g. 19.00
25 września 2022, g. 19.00
„Przerwany sen” w reż. Danny Yung, w wykonaniu mającego swoją siedzibę w Hongkongu Eksperymentalnego Kolektywu Teatralnego Zuni Icosahedron

Podstawą spektaklu „Przerwany sen” Danny’ego Yunga jest starochiński dramat „Pawilon Peonii” Tanga Xianzu, tworzącego w czasach dynastii Ming, określanego mianem „chińskiego Szekspira”. W dramacie Xianzu ważną rolę odgrywa wątek balansowania na granicy życia i śmierci, ze szczególnym uwzględnieniem zwycięstwa miłości nad śmiercią.

Danny Yung jest pionierem sztuki eksperymentalnej i jednym z najbardziej wpływowych artystów w Hongkongu. Członek-założyciel i dyrektor artystyczny Zuni Icosahedron. W ciągu ostatnich 50 lat intensywnie pracował w różnych dziedzinach sztuki, takich jak teatr, film, film animowany, wideo oraz w sztukach wizualnych. Wziął udział w ponad 100 produkcjach teatralnych jako reżyser, scenarzysta, producent i/lub scenograf, między innymi w Tokio, Yokohamie, Toga, Singapurze, Jakarcie, Taipei, Szanghaju, Nanjing, Shenzhen, Brukseli, Berlinie, Monachium, Hanower, Londynie, Lizbonie, Rotterdamie, Dubaju, Nowym Jorku. Jego spektakle prezentowane były na całym świecie.

Dyrektor artystyczny, reżyser i scenograf: Danny Yung
Asystent dyrektora artystycznego: Cedric Chan
Zastępca dyrektora: Liu Xiaoyi (Singapur)
Występują: Martin Choy, ChukYin Man, Ellen Kong, Helen Kwok, Dan Tse, Xiao Xiang Ping (gościnnie)
Oryginalna muzyka: Steve Hui (akaNerve)
Wideo: Benny Woo, Thomas NG Cho Yin
Kostiumy: Twinny Cheng, Lo Sing-chin
Światła: Adonic Lo
Dźwięk: Soloan Chung
Koordynator produkcji: Cheng Kwok Ching Ricky
Asystent sceniczny: Hui Ngo Kwan Grace
Producent: Wong Yue Wai
Czas trwania: 90 min

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne