Do finału XVIII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej zakwalifikowano aż dwa przedstawienia Teatru Wybrzeże: "Ciała obce" Julii Holewińskiej w reżyserii Kuby Kowalskiego oraz "Sprawę operacyjnego rozpoznania" Zbigniewa Brzozy w jego reżyserii.
To się zdarzało, ale nie zdarzało często w historii konkursu, żeby dwie produkcje jednego teatru trafiały do finałowej puli. W poprzedniej edycji do finału dotarły dwa przedstawienia Teatru Polskiego we Wrocławiu, powszechnie uznawanego za jedną z najlepszych polskich scen, często sięgającą do polskich sztuk współczesnych. "Ciała obce" Julii Holewińskiej to bolesna wiwisekcja solidarnościowego mitu. Ci sami ludzie, którzy w latach 80. drukowali opozycyjne ulotki i śpiewali na imprezach piosenki Jacka Kaczmarskiego, w wolnej już Polsce nie potrafią zaakceptować odmienności osoby, która zdecydowała się na operację zmiany płci. Odrzucona przez dawnych przyjaciół, a także przez żonę i syna, chora na raka, umiera w kompletnym opuszczeniu. "Sprawa operacyjnego rozpoznania" łączy w jedną teatralną opowieść fragmenty powieści "Płomienie" Stanisława Brzozowskiego, pisarza z przełomu XIX i XX wieku, dziś funkcjonującego jako intelektua