Prapremiera spektaklu „Burza. Prequel” Maliny Prześlugi w reżyserii Joanny Zdrady rozpocznie 28. międzynarodowy Festiwal Szekspirowski – 25 lipca (zobaczymy go także dzień później – 26 lipca). Najnowsza produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego jest jedną z aż 10 premier, które znalazły się w programie festiwalu, który potrwa do 4 sierpnia. Hasło tegorocznej edycji to: „A niech się głowy toczą!”.
27 i 28 lipca na dziedzińcu Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego zaprezentowany zostanie z kolei laureat konkursu ShakeSpheare, zorganizowanego przez Europejską Sieć Festiwali Szekspirowskich (ESFN): pełen humoru spektakl „Hamlet Double Bill” (scenariusz, reżyseria, obsada: Alberta Ierardi, Giorgio Vierda, Adrian Hughes, English Theatre Company, La Ribalta Teatro, Wielka Brytania/Włochy). Opisuje dwie różne perspektywy historii Hamleta: punkt widzenia Grabarzy i Aktorów. Są oni wykonawcami losu, który rozstrzyga się w Elsynorze: reprezentują początek i koniec historii księcia.
29 lipca festiwalowa publiczność zobaczy "Hamleta" w wersji rumuńskiego Teatru Narodowego i brytyjskiego Cheek by Jowl. Ten Hamlet to postać poszukująca. Przeszukuje stulecia, wędruje przez epoki. I jest tym dryfowaniem już mocno zmęczona. „Hamlet” wyreżyserowany przez jednego z najbardziej oryginalnych reżyserów według „Le Figaro” - Declana Donellana.
Tego samego dnia, 29 lipca, wystąpi Teatr Młodych w Zagrzebiu ze spektaklem „12. noc albo co chcecie” w reżyserii Grzegorza Jarzyny. Renesansowa komedia omyłek staje się współczesną opowieścią o miłości, która przekracza granice płci i preferencji seksualnych, zmieniając wszystkich i wszystko.
W programie znalazła się również premiera trzeciej część trylogii Grubej i Głupiej (Patrycji Kowańskiej i Dominiki Knapik), czyli laureatek Nagrody Dziennikarzy i ubiegłorocznego konkursu SzekspirOFF (którego celem jest finansowe wsparcie produkcji najbardziej wartościowych projektów artystycznych opartych na twórczości Williama Szekspira lub nią inspirowanych). „Very cheap” będzie można zobaczyć 3 sierpnia. To sceniczny traktat-kabaret o paradoksach kapitalizmu i cenie sztuki, w którym artystki-freelancerki przymierzają maski szekspirowskich (i nie tylko!) sex workerek.
3 sierpnia, po ogłoszeniu werdyktów festiwalowych konkursów, wystąpi Iwano-Frankiwski Narodowy Akademicki Teatr im. Iwana Franki z postapokaliptyczną wersją najsmutniejszej tragedii Szekspira „Romeo i Julii” w reżyserii Rostyslava Derzhypilskiego. Romeo spotyka Julię w klubie nocnym. Ikoniczny pocałunek na balkonie odbywa się w przemysłowej wieży strażniczej, a walka między Tybaltem a Merkucjem wybucha w ogromnej klatce. Po rozpoczęciu wojny w Ukrainie spektakl ten był przeniesiony ze sceny do schronu i prezentowany ukraińskiej publiczności, mimo niebezpieczeństw wojny. Materiały filmowe z tych prezentacji pokazywały telewizje w całej Europie.
Na zakończenie 28. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego, 4 sierpnia, prosto z Peru „Hamlet” Teatro La Plaza. Reżyserka i dramaturżka, Chela De Ferrari, wspólnie z grupą aktorek i aktorów z zespołem Downa stworzyła spektakl będący swobodną interpretacją „Hamleta” Williama Szekspira. Oryginalny tekst wchodzi w dialog z osobistymi treściami, w których performerki i performerzy opowiadają własną historię.
Konkurs o prestiżową Nagrodę Złotego Yoricka: aż pięć tytułów
Konkurs na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira odbywa się nieprzerwanie od 1994 roku i stanowi podsumowanie polskich szekspirowskich realizacji danego sezonu artystycznego.
Widzowie festiwalu zobaczą w tym roku aż pięć polskich szekspirowskich produkcji sezonu:
- „Sen nocy letniej”, reż. Jan Klata, Teatr Nowy w Poznaniu
- „Makbet”, reż. Paweł Palcat, Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie
- „Makbet. Głosy z ciemności”, reż. Aneta Adamska-Szukała, Teatr Przedmieście, Rzeszów
- „Wszystko dobre, co się dobrze kończy”, reż. Szymon Kaczmarek, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu
- „Burza. Regulamin wyspy”, reż. Katarzyna Minkowska, Teatr im Jana Kochanowskiego w Opolu
Zwycięski teatr otrzyma statuetkę Złotego Yoricka oraz nagrodę finansową w wysokości 40 tys. zł.
Konkurs SzekspirOFF 2024 - pięć spektakli twórców niezależnych
Celem tego nurtu jest finansowe wsparcie produkcji najbardziej wartościowych projektów artystycznych opartych na twórczości Williama Szekspira lub nią inspirowanych. W tegorocznym naborze wzięły udział OFFowe, niezależne zespoły teatralne oraz twórcy indywidualni. SzekspirOFF to konkurs, w którym dofinansowane są realizacje spektakli przygotowanych specjalnie na festiwal.
W tym roku w ramach nurtu SzekspirOFF będzie można zobaczyć:
- „Hardcore” – Bijata/Pinkiewicz (Karol Bijata, Zofia Pinkiewicz)
- „Ofelia. Studium przedmiotu” – Kaczmarek / Pi Pa Piwosz / Romanova
- „Przemiana Hamleta” – Piotr Mateusz Wach
- „Siedem snów głównych” – Teatr Cinema
- „To bitch or not to bitch” – Hertz Haus
Kwota wsparcia dla każdej nagrodzonej produkcji wynosi 25 000 zł. Nagrodzone projekty zaprezentowane zostaną podczas 28. Festiwalu Szekspirowskiego, a oceni je międzynarodowe jury i przyzna nagrody SzekspirOFF o łącznej puli 15 000 zł.
Nowy Yorick: trzy produkcje młodych twórców
Konkurs adresowany jest do młodych reżyserów debiutujących w polskim teatrze i ma na celu zachęcenie ich do czytania i inscenizowania dzieł Williama Szekspira, szukania w jego twórczości odpowiedzi na współczesne problemy oraz testowania za ich pomocą nowych form teatralnych.
Wyboru finalistów dokonali dyrektorzy teatrów zaproszonych przez organizatorów festiwalu do współpracy – w każdym roku są to inne instytucje. Tegorocznymi partnerami festiwalu są Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu oraz Teatr Wybrzeże w Gdańsku. We współpracy z nimi reżyserzy przygotują swoje prezentacje, finansowane przez festiwal, które jako „work in progres” będą miały premierę na 28. międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim, a potem, już jako pełnowywiarowe dzieła – taka myśl przyświeca konkursowi – mają szansę wejść do repertuaru partnerskich teatrów.
Pomysłodawcą konkursu na Nowego Yoricka jest Łukasz Drewniak, krytyk teatralny, redaktor, selekcjoner konkursu o Złotego Yoricka od lat współpracujący z Festiwalem Szekspirowskim w Gdańsku.
Statuetka Nowego Yoricka zostanie wręczona w ramach 28. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego.
Laureaci konkursu o Nowego Yoricka 2024:
- Alexander Dulak, „Ekspedycja «Burza»” (wybór Teatru Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie)
- Ludmiła Dziasek, „Sen nocy letniej” (wybór Teatru Wybrzeże)
- Kolektyw DUPA (Dom Utopijnej Pracy Artystycznej, w skład kolektywu wchodzą: Ewa Galica & Michał Lazar), „Romeo i Julia w krainie fakapu” (wybór Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu).
Pełen program 28. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego, wraz z opisami spektakli i wydarzeń towarzyszących, można znaleźć na stronie: festiwalszekspirowski.pl.