Terytorium tworzy także to co jest nieobecne, a przeszłość zawsze spotyka się na nim z teraźniejszością - o Festiwalu Dialogu Czterech Kultur w Łodzi pisze Jakub Papuczys z Nowej Siły Krytycznej.
Czwarty dzień łódzkiego festiwalu był kulminacją prowadzonej od jego rozpoczęcia akcji "Barkarola. Opera przejścia na alt, interpasywne fortepiany i miasto, które brzmi" kompozytora Georga Nussbaumera. W różnych miejscach Łodzi porzucono sześć fortepianów. Kolejne sześć ustawiono jako ekspozycje w witrynach sklepowych, muzeum, aqua-parku i innych rojących się od ludzi przestrzeniach. Zadaniem fortepianów było rejestrowanie dźwięków miasta, w ciągu jego normalnego, codziennego funkcjonowania. Te żywe miejskie odgłosy były zaś nieprzerwanie przesyłane do Sali Kameralnej w Filharmonii Łódzkiej, która była otwarta dla wszystkich chętnych podczas trwania projektu. Kilka razy dziennie fortepiany także po łodzi "wędrowały" starając się, aby przekazywana tkanka dźwiękowa miasta była jak najbardziej urozmaicona i dynamiczna. Dodatkowo w godzinach od 18 do 20 opuszczone fortepiany brali w posiadanie łódzcy twórcy, grając na nich fragmenty swojego re