Logo
Magazyn

Fenomen wyjazdowy Teatru KTO

12.08.2025, 12:33 Wersja do druku

Podróże są wpisane na stałe w teatralne DNA Teatru KTO. Od czterdziestu dziewięciu lat twórcy są w nieustannym ruchu. Teatralny kalendarz wypełniają występy w najróżniejszych miejscach Polski i całego świata – pisze Sławomir Szczurek.

„Peregrinus” / fot. Bartek Cieniawa / mat. teatru

Liczba prezentacji poza krakowską siedzibą jest imponująca i stale rośnie. Zaś do tytułów wyreżyserowanych przez dyrektora teatru, Jerzego Zonia dołączają kolejne, nowopowstające spektakle innych reżyserów potwierdzając tylko zaufanie do jakości, z którą od zawsze kojarzony jest Teatr KTO.

Każdy rok przynosi dziesiątki prezentacji poza siedzibą. To fenomen, który potwierdza się co roku i wbrew pozorom nie każdemu się udaje. Teatr KTO wyrusza w drogę, by grać w przestrzeniach niezwykłych: od zabytkowych placów po nadmorskie promenady, od festiwalowych wielkich scen po nietypowe miejsca, które stają się sceną tylko na chwilę. Właśnie wtedy, gdy aktorzy spotykają się z widzem. Twórcy wciąż są otwarci na nieprzerwany dialog z otoczeniem.

Dzięki podróżom Teatr KTO dociera do publiczności, którą trudno byłoby zliczyć. Widzowie przychodzą z różnych powodów – z ciekawości, z pasji do teatru, czasem zupełnie przypadkiem. Zostają jednak na dłużej, oczarowani tym, co dzieje się na scenie. Każdy spektakl to nowe spotkanie, nowa energia, nowe zachwyty. Artyści Teatru KTO często grają w miejscach wakacyjnego wypoczynku, gdzie teatr staje się nieoczekiwaną atrakcją dnia, a publiczność, otoczona muzyką, ruchem i emocjami aktorów, daje się porwać bez reszty.

W 2025 roku „Peregrinus” odwiedził m.in. Edinburgh Fringe Festival – największy i jeden z najbardziej znany festiwali na świecie. Aktorzy wystąpili podczas niego aż dziesięć razy, a spektaklowi zagraniczna prasa przyznała najwyższą notę pięciu gwiazdek. Przedstawienie to zaprezentowane zostało także publiczności kultowego XXVII Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA w Gdańsku.

To rok, w którym dyrektor Jerzy Zoń z „Arcadią” i „Balem” pojawił się w: Mediolanie (Włochy); Ankarze (Turcja); Kłajpedzie (Litwa) - podczas XXIII International Street Theatre Festival „ŠERMUKŠNIS"; we Frankfurcie (Niemcy) na Sommerwerft Festival; w Ołomuńcu (Czechy), a w Polsce m.in. w Kołobrzegu podczas VI Festiwalu Artystów Ulicy „Sea of Art.” i w Gardzienicach. Do wyjazdowego portfolio dołączyły także przedstawienia: „Byłam żoną Boba Marleya” zaprezentowane w ramach Ostróda Reggae Festiwalu oraz „Uczycie nas, jak suknie się podnosi” w ramach Królewskich Arkad Sztuki na Zamku Królewskim w Warszawie.

Wyjazdy to czas nawiązywania kontaktów z licznymi ośrodkami kultury i budowania międzynarodowej sieci współpracy z festiwalami, organizatorami i selekcjonerami. To dzięki nim i ich zaproszeniom Teatr KTO może tak często wyjeżdżać i dzielić się swoimi spektaklami z widzami w różnych zakątkach świata. Każdorazowo z dumą przyjmuje na siebie rolę ambasadora polskiej kultury w świecie.

Przedstawienia Teatru KTO wędrują i za każdym razem po tych wędrówkach wracają do twórców historie o widzach wzruszonych, rozbawionych, zdumionych. Słowa uznania, owacje na stojąco, niekończące się rozmowy po spektaklach. To najlepsze dowody uznania dla teatru w drodze oraz dowody na jego nieustającą potrzebę podróżowania.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne

Sprawdź także