Tak jak co roku nadszedł wrzesień i teatry prezentują swoje zamierzenia repertuarowe na najbliższy sezon. Oto subiektywny wybór przedstawień, które winny wyzwolić emocje wśród teatromanów i tych co sporadycznie odwiedzają widownie teatralne. Pisze Benjamin Paschalski na blogu Kulturalny Cham.
Pamiętajmy, że przyszło nam żyć w trudnych czasach. Zawirowania inflacyjne i ekonomiczne zapewne wpłyną na to, co zobaczymy na scenach. Również niedobór węgla może wpłynąć na ogrzewanie widowni, brak oświetlenia, a tym samym realne zawieszenie funkcjonowania instytucji kultury. Należy trzymać kciuki, aby udało się przygotować wszystkie zaplanowane wydarzenia. Zamierzenia wyglądają imponująco! To będzie sezon pełen muzycznych wzruszeń, bowiem w przygotowaniu kilka musicalowych przebojów. Nie zabraknie dramatu, komedii, ale przede wszystkim – mamy nadzieję – dobrego teatru! Wierzymy, że o poniższych premierach przeczytacie na łamach naszego bloga. Również nie zabraknie zaległości z przeszłości, bowiem wiele ciekawych przedstawień będących w repertuarze scen czeka na nasze baczne oko recenzenta. Polecamy!
1/ Idzie skacząc po górach, reżyseria: Igor Gorzkowski, Teatr im. W. Bogusławskiego, Kalisz, premiera: wrzesień 2022.
W ostatnich latach twórczość Jerzego Andrzejewskiego niezwykle rzadko gości na scenach. Powieść z roku 1963 koncentruje się na postaci wybitnego malarza Antoniego, którego pierwowzorem był Pablo Picasso. Ma to być opowieść o relacji dojrzałości i młodości, nieuchronności przemijania i przyjemnościach płynących z posiadanej władzy.
2/ West Side Story, reżyseria: Jakub Szydłowski, Opera Podlaska, Białystok, premiera: wrzesień 2022.
Marija, Tonight, A-me-ri-ca, to nieśmiertelne przeboju z wielkiego musicalu Leonarda Bernsteina. Uwspółcześniona wersja Romea i Julii wpisana w przestrzeń Nowego Jorku, gangów i porachunków młodych. A w tle wielka i niespodziewana miłość.
3/ Zakazane dzieci. Opowieść korczakowska, reżyseria: Anna Augustynowicz, Teatr Lalek Banialuka im. J. Zitzmana, Bielsko-Biała, premiera: październik 2022.
Przedstawienie z okazji jubileuszu 75-lecia teatru. Autor Artur Pałyga zabiera nas do lasu, w którym dzieciom odebrano wiele praw, w tym prawo do szacunku. Reżyseruje Anna Augustynowicz, tegoroczna laureatka nagrody im. Konrada Swinarskiego miesięcznika „Teatr”.
4/ Priscilla, Królowa Pustyni. Musical, reżyseria: Cezary Tomaszewski, Teatr Muzyczny Capitol, Wrocław, premiera: październik 2022.
W 1994 roku na ekrany wszedł wspaniały film Priscilla, Królowa Pustyni, będący opowieścią o dwóch drag queens i kobiecie trans przemierzających bezdroża oryginalnym autobusem w drodze na występy. Ale podróż to czas poszukiwanie siebie w świecie niechęci i zawiści. We Wrocławiu muzyczna wersja historii przepełniona wokalnymi i instrumentalnymi hitami.
5/ Chłopcy z Roosevelta, reżyseria: Jacek Głomb, Teatr Nowy, Zabrze, premiera: październik 2022.
Lokalne historie zawsze wzbudzają emocje i pozytywne rekcje publiczności. Jak Zabrze to klub piłkarski Górnik. Spektakl inspirowany książką Pawła Czado Górnik Zabrze. Opowieść o złotych latach. To nie tylko losy zespołu, ale kibiców, obserwatorów, wspólnoty. Do realizacji zaproszono dyrektora legnickiej sceny, który jak nikt inny rozumie historie miejsc.
6/ Dziady część II, reżyseria: Zoltan Balazs, Teatr im. S. Jaracza, Olsztyn, premiera: październik 2022.
Wystawienia dramatu narodowego wieszcza zawsze wzbudzają wielkie emocje, czego byliśmy świadkami w mijającym sezonie. Tym razem w Olsztynie tylko sceny obrzędu, ale przygotowane przez węgierskiego twórcę. Autorskie przedstawienie dyrektora budapeszteńskiego Teatru Maladype może być ciekawym odczytaniem ikonicznego utworu naszej literatury.
7/ Koło Sprawy Bożej, reżyseria: Radek Stępień, Teatr Wybrzeże, Gdańsk, premiera: październik 2022.
Dwanaście lat temu Paweł Miśkiewicz na deskach warszawskiego Teatru Dramatycznego wystawił Klub Polski poświęcony polskiemu romantyzmowi, który nie był przedstawiony z nabożnością i uświęceniem. Początkowy odegrany hymn wprawiał w osłupienie publiczność. Czy spektakl gdański stanie się podobnym wydarzeniem? Ma być opowieść o jednej nocy, sekcie i uwiedzeniu przez Towiańskiego. Nazwisko młodego reżysera zapowiada ciekawy wieczór teatralny.
8/ Frankenstein, reżyseria: Jędrzej Piaskowski, Teatr im. S. Żeromskiego, Kielce, premiera: październik 2022.
Powieść Mery Shelley stała się kanwą dla nowego spektaklu tandemu Jędrzej Piaskowski – Hubert Sulima. Ma to być przedstawienie o człowieku, który styka się ze zjawiskami nadprzyrodzonymi oraz rodzącymi się w konsekwencji niedostępnymi na co dzień pragnieniami, pytaniami, a także energiami.
9/ Księgi Jakubowe, reżyseria: Michał Zadara, Teatr Narodowy, Warszawa, premiera: listopad 2022.
Druga, po realizacji Eweliny Marciniak w warszawskim Teatrze Powszechnym, próba zmierzenia się z najważniejszym dziełem polskiej noblistki – Olgi Tokarczuk. Michał Zadara, specjalista od klasyki polskiej, sięga po utwór będący eposem o Jakubie Lejbowiczu Franku, który ogłosił w połowie XVIII wieku na Podolu, nowe zasady żydowskiej wiary. Opis świata, mentalności i wielokulturowości – świata, którego już nie ma na naszej ziemi.
10/ Sen srebrny Salomei, reżyseria: Piotr Cieplak, Teatr im. Modrzejewskiej, Legnica, premiera: listopad 2022.
Dramat Juliusza Słowackiego w interpretacji jednego z najciekawszych reżyserów średniego pokolenia. Tło opowieści to koliszczyzna – masowe mordy na szlachcie polskiej dokonywane przez chłopstwo ruskie w roku 1768. Jak owe historyczne doświadczenie wpływa na dzisiejsze relacje polsko-ukraińskie w trudnym momencie wojny na wschodzie? To na pewno pytanie, które nie pozostanie obojętne twórcom przedstawienia.
11/ Marat/ Sade, reżyseria: Marcin Liber, Wrocławski Teatr Współczesny im. M. i E. Wiercińskich, Wrocław, premiera: listopad 2022.
Przedstawienie tylko w męskiej obsadzie, gdzie stykają się ze sobą dwie osobowości: męczennik rewolucji francuskiej Marat i goniący za przyjemnością markiz de Sade. Co liczy się współcześnie: poświęcenie czy rozkosz? Sztuka Petera Weissa aktualna w każdych czasach, z olbrzymim potencjałem interpretacyjnym.
12/ Książę Niezłomny, reżyseria: Małgorzata Warsicka, Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej, Kraków, premiera: grudzień 2022.
Kolejne spotkanie z twórczością Juliusza Słowackiego w utworze sparafrazowanym z Calderona de la Barca. Bohaterem jest przebywający w niewoli infant Don Fernand, który nie godzi się oddać Maurom miasta Ceuty. Śmierć za wiarę, wolność i duchowe wyzwolenie. Wyrzeczenie się wojny w imię walki bez użycia przemocy. W obsadzie: Anna Polony, Edward Linde-Lubaszenko i Błażej Peszek.
13/ 1989, reżyseria: Katarzyna Szyngiera, Teatr im. J. Słowackiego, Kraków, premiera: grudzień 2022.
Reżyserka – najlepsza dokumentalistka w polskim teatrze, po kilku pracach ukazujących historyczne i współczesne relacje polsko-ukraińskie sięga po najnowszą historię Polski. Rok 1989 – czas przełomu i zmian ukazany w odmienny sposób. Tym razem będzie to musical w formie rapowej. W roli głównej nowy aktor w zespole, charyzmatyczny – Marcin Czarnik.
14/ The Employees, reżyseria: Łukasz Twarkowski, Studio. Teatrgaleria, Warszawa, premiera: styczeń 2023.
Warszawski debiut jednego z ciekawszych reżyserów, odnoszącego sukcesy artystyczne na Litwie. Spektakl-instalacja, którego kanwą jest powieść duńskiej autorki Olgi Ravn. Bliżej nieokreślona przyszłość. Statek kosmiczny, na którym spotykają się ludzie i humanoidalne roboty. Rygorystyczne biurokratyczne rygory rodzą pytania o istotę człowieczeństwa.
15/ Nad Niemnem, reżyseria: Michał Telega, Teatr im. J. Szaniawskiego, Wałbrzych, premiera: marzec 2023.
Nie tak dawno była zjawiskowa realizacja w Lublinie przygotowana przez Jędrzeja Piaskowskiego. Tym razem epos Elizy Orzeszkowej zawita na Dolny Śląsk. Zapowiedź teatru, która może być antyreklamą jest najlepszą zachętą: „dwa gramy nudy w jej obecnym rozumieniu i aktualnej, atrakcyjnej formie”. Trzeba zobaczyć!
16/ Genialna przyjaciółka, reżyseria: Ewelina Marciniak, Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej, Kraków, premiera: marzec 2023.
Przedstawienie na kanwie bestseleru Eleny Ferrante. Opowieść o przyjaźni dwóch kobiet oraz dążeniu do wyrwania się z rzeczywistości zdominowanej przez biedę, ciemnotę i przemoc. Odważna reżyserka w delikatnej i nieoczywistej historii.
17/ Złap mnie jeśli potrafisz (Catch Me if You Can), reżyseria: Jakub Szydłowski, Teatr Muzyczny, Łódź, premiera: marzec 2023.
Musicalowa wersja filmowego hitu z udziałem Leonardo DiCaprio i Toma Hanksa w reżyserii Stevena Spielberga. Muzyka autorstwa Marca Shaimana do libretta Terrence’a McNally’ego. Opowieść o młodym fałszerzu, który ucieka przed agentami FBI udając lekarza, pilota, profesora. Dobra zabawa gwarantowana.
18/ We Will Rock You, reżyseria: Wojciech Kępczyński, Teatr Muzyczny Roma, Warszawa, premiera: marzec 2023.
Kolejna uczta dla miłośników musicalu. Tym razem do Warszawy zawitają przeboje legendarnego zespołu Queen okraszone librettem Bena Eltona. Nie będzie to opowieść o historii grupy, ale rzecz o świecie przyszłości, gdzie zakazane jest posiadanie instrumentów muzycznych. Niektórzy buntują się oraz podejmują walkę o wolność i rocka!
19/ Pętla, reżyseria: Anna Smolar, Teatr Powszechny im. Z. Hübnera, Warszawa, premiera: maj 2023.
Przedstawienie inspirowane utworem Marka Hłaski opublikowanym w roku 1956. Studium alkoholizmu, ostatni dzień z życia osoby uzależnionej. Ponad pół wieku temu skandal w socjalistycznym kraju. Dziś aktualne i oczekiwane.
20/ Hydrozagadka, reżyseria: Rafał Szumski, Teatr Miejski im. W. Gombrowicza, Gdynia, premiera: czerwiec 2023.
Jak co roku Scena Letnia w Orłowie będzie miejscem rozrywki. Nowy spektakl na kanwie filmu Andrzeja Kondratiuka w komediowym tekście napisanym przez Szymona Jachimka i Rafała Szumskiego. Znikająca w Warszawie woda podczas fali upałów jako parodia filmów sensacyjnych i opowieści o superbohaterach. Idealne na zakończenie sezonu i czas kanikuły.
Zapraszamy do teatru oraz do śledzenia naszego bloga!