EN

14.07.2016 Wersja do druku

Dostojny i monumentalny "Idomeneusz"

"Idomeneo, re di Creta" Wolfganga Amadeusza Mozarta w reż. Ryszarda Peryta z Warszawskiej Opery Kameralnej na XXVI Festiwalu Mozartowskim w Warszawie. Pisze Wiesław Kowalski w portalu Teatr dla Was.

"Idomeneo", choć napisany przez Mozarta w wieku 25 lat, to utwór ciekawy zarówno pod względem muzycznym, jak i tematu, który nawiązuje do wydarzeń wojny trojańskiej - powrotu króla Idomeneusza na Kretę i jego walki z Neptunem. Dzieło napisane na specjalne zamówienie dworskiego teatru elektora palatyńskiego, Karla Theodora, miało swoją prapremierę w styczniu roku 1781 w Monachium, w wersji koncertowej pojawiło się jeszcze za życia autora w Wiedniu w roku 1786. Ryszard Peryt nie przenosi akcji przedstawienia do współczesności. Skupia się na samych bohaterach, którzy próbują odnaleźć się w labiryncie zagrożonych ideałów, uczuć, zaufania i sprawiedliwości. Idomeneo w interpretacji Leszka Świdzińskiego nie ma nic z żądnego krwi autokraty, Idamante Sylwestra Smulczyńskiego nie jest tylko bezkrytycznym młodzieńcem, Ilia w wykonaniu Marty Boberskiej nie eksponuje z natarczywością swoich wdzięków, a Elettra Gabrieli Kamińskiej, choć ma coś z ko

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Dostojny i monumentalny "Idomeneusz"

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr dla Was

Autor:

Wiesław Kowalski

Data:

14.07.2016

Realizacje repertuarowe
Festiwale