Niecały rok temu pisałem o teatrze Dagny, gdy zapraszała do swego autorskiego videoblogu poświęconego, jak to sama określiła, tematyce bycia i bywania w teatrze.
Ów Teatr Tutorial Dagny Mikoś miał swe odsłony na kanale YouTube, bo był to czas pandemicznego oderwania widzów od żywego kontaktu z aktorami, co niestety trwa nadal. To był mądry edukacyjnie i ciekawy artystycznie przekaz przybliżający tajniki sztuki scenicznej.
W pierwszą niedzielę stycznia br. znowu można było posłuchać jakby kontynuacji tej idei podczas rozmowy Dagny z mistrzem Jerzym Satanowskim. Był to początek filmowanych i dostępnych w Internecie krótkich wywiadów pod nazwą „Porozmawiajmy o Osieckiej”, które będą się pojawiać aż do połowy lutego tego roku, czyli do finału zbiórki http://wspieram.to/dagnyosiecka. Wcześniej, bo 21 grudnia ubiegłego roku, na kanale Dagny Mikoś na YouTube można już było wysłuchać promocyjnego singla pt. Małgośka z przygotowanej płyty Dagny/Osiecka.
Tak zaczęła się ta akcja wspierania naszej aktorki i wokalistki w spełnieniu jej marzenia, aby wydać płytę z utworami Agnieszki Osieckiej. Dagny to artystka o wielkiej urodzie i niezwykłym talencie, o naturalnie niepowtarzalnym wdzięku, która w scenicznym przekazie zda się jakby od nowa tworzyła te utwory, które wykonuje. Można się było o tym przekonać w jej licznych kreacjach teatralnych, koncertach i recitalach. By wspomnieć choćby spektakle-koncerty Na pokuszenie w reż. Jana Nowary czy Retro-Miłość z piosenkami z dwudziestolecia międzywojennego, ale i wielką wokalno-aktorską rolę w spektaklu Satanowskiego Show and go podczas ubiegłorocznych sierpniowych Trans/Misji, czy wcześniej w wielkim dziele tegoż artysty też na scenie Teatru im. Wandy Siemaszkowej o wielkim artyście rodem z Sanoka, Zdzisławie Beksińskim. Dagny i Mateusz Mikosiowie tworzą w nim jakby samodzielną artystycznie część w tej trójdzielnie zbudowanej akcji scenicznej, w której urzekają wokalnie i aktorsko swoistym klimatem poetyckim. Ale przecież podobnie jest w jednej z najciekawszych realizacji teatralnych na naszej scenie – Pogorzelisku przygotowanym przez Cezarego Ibera czy wielkiej tytułowej kreacji Dagny w arcydziele Bułhakowa Mistrz i Małgorzata, które także Iber ukazał scenicznie w Siemaszkowej, albo w głównej roli przemiennie z Małgorzatą Pruchnik-Chołką w Piaf w reż. Jana Szurmieja. Znakomita nie tylko rolach teatralnych, ale także filmowych, radiowych i telewizyjnych.
Od dziesięciu lat podziwiamy Dagny, absolwentkę rzetelnie przygotowaną na studiach wpierw aktorskich (Wydział Aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi), a później wokalnych (Wydział Wokalny Krakowskiej Szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej), laureatkę wielu nagród, w tym m.in. wyróżnioną finalistkę 22. Ogólnopolskiego Konkursu Piosenki „Pamiętajmy o Osieckiej” w Teatrze Nowym w Poznaniu (2019), co zaowocowało właśnie pomysłem wydania płyty składającej się z kilku lub kilkunastu piosenek, do których teksty napisała Agnieszka Osiecka. To marzenie Dagny, które określa jako największy w swojej karierze projekt. Pragnie wykorzystać całe dotychczasowe doświadczenie artystyczne oraz zaangażować najbardziej utalentowanych i życzliwych ludzi, z którymi – jak podkreśla – „ miałam zaszczyt współpracować na przestrzeni ostatnich lat”. Płytę Dagny/Osiecka artystka przygotowuje w Rzeszowie i w Krakowie wraz z osobami pochodzącymi przede wszystkim z Podkarpacia. Aranżacjami do wszystkich utworów, a także nowymi kompozycjami do tekstów Agnieszki Osieckiej zajmuje się znakomity muzyk i pianista Mikołaj Babula, z którym Dagny współpracuje już od wielu lat. Na innych instrumentach towarzyszą mu: Bartek Bąk (perkusja) i Marcin Chatys (bas, kontrabas, moog), a nad jej głosem i chórami we wszystkich utworach czuwa znakomita trenerka wokalna Dominika Kindrat.
Marzenia to za mało w przypadku artystki takiej jak Dagny Mikoś, gdy obecnie w jej zawodzie wszyscy ubożeją przez długie miesiące pandemii. Już podczas ubiegłorocznego międzynarodowego święta teatru, przesuniętego w Teatrze Siemaszkowej z końca marca na 11 lipca i połączonego z premierą Iwony, księżniczki Burgunda w reż. prof. Śmigasiewicza, Dagny z radością oznajmiła, że nagrodę otrzymaną od prezydenta Rzeszowa od razu przeznacza na realizację swojej płyty z piosenkami do tekstów Osieckiej. I zachęcała widzów o wsparcie jej marzenia, którego wszystkie koszty zamykają się w kwocie dla niej nieco astronomicznej, bo około 30 tysięcy złotych. Sporo zgromadziła własnym sumptem, ale jak wyznaje: – Dzisiaj mam czas, ale aby tworzyć, potrzebuję finansowego wsparcia. Nie udało mi się pozyskać środków finansowych, pisząc projekty i składając petycje i pisma z prośbą o wsparcie do różnych instytucji. Wyczerpałam już wszystkie siły i możliwości… Stąd pojawił się pomysł na zbiórkę: http://wspieram.to/dagnyosieckahttps://wspieram.to/dagnyosiecka i chęć zaangażowania w to większej liczby osób. W ten sposób każdy może czuć się odpowiedzialny za naszą inicjatywę, a oprócz płyty czy biletów na premierowy koncert, może otrzymać ode mnie list, umówić się na twórcze warsztaty, wziąć udział w Live na moich mediach społecznościowych czy też zamówić sobie nasz koncert „do domu”!
Płyta w zamyśle Dagny Mikoś ma być zarazem uhonorowaniem nieżyjącej Agnieszki Osieckiej w 85. rocznicę urodzin tej poetki. – Zamierzam ją wydać w październiku 2021 roku. Czy można przejść obojętnie wobec takich marzeń naszej artystki?
Wspomóżmy marzenia artystki https://wspieram.to/dagnyosiecka