EN

1.08.2022, 15:40 Wersja do druku

Chorzów. Weekend cyrkowy w Chorzowskim Teatrze Ogrodowym

5 i 7 sierpnia w ramach Chorzowskiego Ogrodu Teatralnego odbędą się pokazy spektakli „Plovárna [Kąpielisko]” czeskiego zespołu Bratři v tricku oraz „Mamałyga. Monodram cyrkowy” wg Aglaji Veteranyi w reż. Joanny Zdrady.

fot. Jiří Pasz/ mat. Chorzowskiego Teatru Ogrodowego

5 sierpnia (piątek) o 19.00

Sztygarka, pod wieżą Prezydent

Bratři v tricku: Plovárna [Kąpielisko]

Zespół z Pragi, spektakl bez słów!

Pogodę pod wieżą zapowiadają najnowsze prognozy!

scenariusz i reżyseria: Veronika Riedlbauchová

scenografia: Marianna Stránská

występują: Adam Jarchovský, Václav Jelínek, Kristýna Vlčková czas trwania: 60 minut

Zanurzcie się w atmosferę minionych czasów, w których panowie dbali w uzdrowiskach o zdrowie i tężyznę fizyczną. Nie dbając o przyziemne rzeczy, trawili samotny letni czas na twórczych rozmyślaniach o sprawach rządzących światem. Jednak kiedy wśród nich pojawia się delikatna dziewczyna, nic już nie będzie takie jak wcześniej. Do diabła! Świat, który ujrzycie, jest żartem, gdyż rządzi nim gra. A ponieważ skłonność obu płci ku sobie jest starsza niż skały i morze, będziecie świadkami nieustannej potyczki o zmienne niczym wiatr kobiece wdzięki. Wejdźcie, wejdźcie, rozsiądźcie się bez wahania. Czas zażyć kąpieli. Wypogadza się, a popołudniu ma być upał.

W przedstawieniu pojawia się delikatna groteska i ruchowa humoreska, a także elementy cyrkowe: żonglerka, chodzenie na linie, akrobatyka, tajemnice, kpiarski humor.

fot. Bartosz Piotrowski

7 sierpnia (niedziela) o 19.00

w Sztygarce

Sabina Drąg i Joanna Zdrada: Mamałyga. Monodram cyrkowy

tekst: Aglaja Veteranyi

scenariusz, reżyseria, scenografia i kostiumy: Joanna Zdrada

tłumaczenie: Alicja Rosenau

muzyka: Miłosz Sienkiewicz

animacje video: Agnieszka Głód i Wacław Marat na scenie: Sabina Drąg czas trwania: 60 minut

Spektakl powstał dzięki wsparciu Ambasady Szwajcarii w Polsce.

Wykorzystano w nim fragmenty filmów pochodzących z prywatnego archiwum Jensa Nielsena.

Monodram cyrkowy Mamałyga łączy w sobie elementy teatru i sztuki cyrkowej. Inspiracją dla powstania spektaklu była powieść Aglai Veteranyi Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze. Bohaterką i narratorką tekstu jest mieszkająca w Szwajcarii dziewczynka, wychowana w rodzinie imigrantów z Rumunii. Jej rodzice są cyrkowcami – mama akrobatką wiszącą za włosy u kopuły cyrku, a ojciec klaunem.

Zakorzeniona w biografii autorki powieści osobista historia staje się pretekstem do fantasmagorycznej podróży przez świat widziany z perspektywy nieograniczonej dziecięcej wyobraźni. „Cyrk jest zawsze za granicą” – mówi dziewczynka. Granic jest w tej opowieści wiele: tych dosłownych, wskazujących granice krajów czy kontynentów, ale także umownych, przenoszących w różne ustroje polityczne i społeczne, wyznaczających ludzkie możliwości (nieustanne balansowanie cyrkowców na granicy ryzyka) czy granice dobrego smaku (cyrkowy kamp i kicz).

Przestrzeń cyrku to uniwersum: świat w świecie, w którym panują zintensyfikowane relacje międzyludzkie; arena silnych wrażeń i emocji, gdzie piękno i okrucieństwo to dwie strony tej samej karty. Tożsamość dziecka wyrastającego w barwnym, ale i niepokojącym świecie jest wielowarstwowym palimpsestem. Na tworzoną w odbiciu relacji z bliskimi osobowość bohaterki składają się ślady miłości i krzywd zadanych przez członków rodziny. Namacalność śmierci, z którą stykają się na co dzień cyrkowcy, każe szukać sposobu oswajania strachu. Receptą na przetrwanie w rzeczywistości pełnej dziecięcych niepokojów i traum staje się sztuka, a opowiadana bohaterce przez siostrę bajka o dziecku gotującym się w mamałydze rozbudza fantazję, która pozwala zapomnieć o lęku i samotności.

Bilety: interticket.pl

Jeden bilet upoważnia do wstępu na oba wydarzenia!

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne