EN

24.10.2023, 09:39 Wersja do druku

Bytów. Koncert finałowy Festiwalu Cassubia Cantat

Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie zaprasza na kolejną odsłonę festiwalu Cassubia Cantat. Już w najbliższa sobotę w sali widowiskowej Bytowskiego Centrum Kultury (od godz. 11.00) odbędą się przesłuchania konkursowe Festiwalu. A po części konkursowej zapraszamy na koncert finałowy!

fot. mat. organizatora

KONCERT FINAŁOWY CASSUBIA CANTAT 2023

Sala Widowiskowa Bytowskiego Centrum Kultury
Sobota 28 października 2023 r. godz. 17.00
Koncert "Roberto Delira.rekonstrukcja/destrukcja" zagra dla Was
ROBERT JAWORSKI
.
Projekt Roberto Delira, to niezależna solowa droga artystyczna Roberta Jaworskiego, muzyka znanego z takich tworzonych przez siebie projektów jak Żywiołak, Delira&Kompany, czy Loopus Duo. Muzyk ma na koncie również kooperacje z takimi artystami jak Kapela ze wsi Warszawa, Czesław Mozil, Adam O.S T.R Ostrowski (przy okazji produkcji muzyki do gry komputerowej World of Tanks), czy Marcin Przybyłowicz przy okazji produkcji soundtracku do gry Wiedźmin III.

Trwająca od ponad sześciu lat przygoda z projektem rekonstrukcja/destrukcja wynikła tak naprawdę z jego wcześniejszych projektów muzycznych. Odkąd stopniowo, ale sukcesywnie przemycał do swej twórczości instrumenty takie jak gitary, banjo, mandoliny czy mandole, nieświadomie wykształciła się w nim chęć pokazania światu wyniku lekcji jaką sam sobie przez ten czas zaserwował. Momentem przełomowym okazało się być dla niego odnalezienie na squacie w Oslo kolejnej starej arabskiej lutni, którą uzdatniwszy, przemycił później m.in. do wielu kompozycji znanego już Żywiołaka. Swą pasją do poszukiwań kolejnych instrumentów oraz stylów lutniowych zdołał też skutecznie zarazić współpracujących ze sobą gitarzystów. Projekt „Roberto Delira.rekonstrukcja/destrukcja" to „kontinuum” tej fascynacji. Tak też nazwał artysta swą wydaną w grudniu 2020 r. debiutancką płytę. Jako swych lutniowych bohaterów i prekursorów śmiało wskazuje on na ulubionego, awangardowego Totte Mattssona z zespołu Hedningarna czy arcyminimalistycznego i mrocznego Jozefa Van Wissema. To ich style najbardziej wyczuwalne są w rekonstruowanej i autorskiej muzyce Jaworskiego.

***

Projekt pod nazwą Cassubia Cantat (festiwal i płyta) jest przedsięwzięciem realizowanym w ramach szeroko zakrojonej działalności etnomuzycznej w Muzeum Zachodniokaszubskim w Bytowie, odbywającym się cyklicznie od roku 2010. Celem projektu jest rewitalizacja i wprowadzenie we współczesny krwiobieg kultury muzycznej Kaszub dawnych pieśni i utworów pozyskanych w latach 1950-1954 podczas ogólnopolskiej Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego. Materiały muzyczne z tego okresu zgromadzone są obecnie w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie.

Działania Muzeum Zachodniokaszubskiego w Bytowie doprowadziły do pozyskania około 300 nagrań archiwalnych, które począwszy od pierwszej edycji konkursu, stanowią inspirację nie tylko dla zespołów folklorystycznych odtwarzających dawną muzykę ludową lub w stylu ludowym, ale i muzyków profesjonalnych, reprezentujących różne gatunki muzyczne, takich jak np. Olo Walicki, Robert Jaworski, Tomasz Fopke, Maciej Rychły, Boris Malkovsky czy Dominik Strycharski. Ostatnio np. Filharmonia Kaszubska w Wejherowie wykorzystała muzyczny materiał źródłowy pozyskany przez nasze muzeum z IS PAN do opracowania spektaklu słowno-muzycznego o charakterze opery w języku kaszubskim pod nazwą Rebeka.

Coroczny festiwal Cassubia Cantat zakłada przesłuchania konkursowe zgłaszających się zespołów i wyłonienie laureatów, których interpretacja dawnych nagrań znajdzie się na wydawanej przez Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie płycie.

Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie zajmuje się badaniami i popularyzacją wszelkich form związanych z muzyką, nie wyłączając działań teatralnych i pedagogicznych. Popularyzacja dawnej muzyki w nowych odsłonach gwarantuje jej rozwój i trwanie we współczesności jako istotnego elementu tradycji i tożsamości. Dodatkową wartością tego typu działalności jest stałe wzbogacanie repertuaru zespołów ludowych działających w regionie, co jest niezwykle istotne wobec swoistego skostnienia współczesnego repertuaru scenicznego zespołów folklorystycznych.

Źródło:

Materiał nadesłany