Teatr Rozbark serdecznie zaprasza na prezentację wrześniowych spektakli w ramach projektu Przestrzenie Sztuki – Taniec 2024/25.
Teatr Nowszy | 13, 14, 15 września godzina 18.00
Plakat: Teatr Nowszy, grafika: Tomasz Kopciuch (Mateiko Design).
Przyjmujemy ograniczoną liczbę widzów - po 50 osób na pokaz. Dobrą wiadomością jest, że zaplanowane są ich aż 3! Wszystkie na Górnym Śląsku! Zapraszamy do pobierania darmowych wejściówek w systemie EVENEA:
RUDA ŚLĄSKA CHEBZIE 13 września (piątek) godzina 18.00 :
https://app.evenea.pl/event/871795-40
GLIWICE DWORZEC PKP 14 września (sobota) godzina 18.00:
https://app.evenea.pl/event/871795-41
KATOWICE DWORZEC PKP 15 września (niedziela) godzina 18.00:
https://app.evenea.pl/event/871795-42PS: Prosimy nie zapomnieć o słuchawkach z końcówką mini jack!
Choć współczesny świat stoi dla nas otworem, to co raz rzadziej wyruszamy w podróż, która nie tylko jest przygodą, ale też ścieżką wewnętrznej przemiany. Dziś możemy polecieć na koniec świata lub nawet zdobyć z wycieczką Mount Everest, ale to nie oznacza, że przekraczamy jakiekolwiek osobiste granice. Doświadczamy jedynie iluzji rytuału przejścia, którą chętnie wzmacniamy epicką relacją w mediach społecznościowych. Istotą podróży jest to, co po drodze. To otrząśnięcie się z młodzieńczych ideałów i odnalezienie sensu życia – swojej Itaki.
Projekt Odyseja to nie tylko przywołanie motywu homerowskiej podróży Odyseusza. To także artystyczna droga od mitologicznego chaosu do poezji kosmosu Kubricka. Spojrzenie w świat, który “wyszedł z formy” rozbudzając w Hamlecie konieczność jego naprawy. Zapraszamy widzów do miejsca, gdzie podróż się rozpoczyna lub kończy. Na dworcu kolejowym – pomiędzy przyjazdami i odjazdami pociągów – będziemy wspólnie doświadczać wyprawy w różnych jej momentach: tuż przed “wyjazdu”, w chwili zwątpienia oraz w procesie dojrzewania – rytualnej “śmierci do nowego życia”. Każdy uczestnik otrzyma zestaw słuchawkowy, który będzie bramą do intymnego świata wykreowanego przez performerów, a niedostępnego dla przypadkowych przechodniów. Poprzez język teatru i tańca zbadamy, w jakim stopniu archetyp homo viator – człowieka w drodze, jest aktualny dla współczesnego Europejczyka.
Choreografia: Tomasz Ciesielski w ścisłej współpracy z tancerzami. Taniec: Natalia ‘Sarna’ Kladziwa, Oscar Mafa, Paweł Urbanowicz w ,,Odysei" na Górnym Śląsku zatańczą: Izabela Zawadzka, Jan Sarata i Mateusz Wierzbicki. Muzyka: Sean Palmer, Kuba Pałys. Kostiumy: Damian Kretschmer. Produkcja: Joanna Stasina.
Premiera spektaklu odbyła się w ramach międzynarodowego Sympozjum „Laboratory of Dance/Dance as a Vantage Point” 19 września 2020 na Dworcu Łódź Fabryczna. Program Przestrzenie Sztuki - Taniec jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca Narodowy Instytut Muzyki i Tańca Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
I love Chopin | Wrocławski Teatr Pantomimy im. H. Tomaszewskiego | 25, 26, 27 września godzina 19.00.
W ramach Przestrzeni Sztuki - Taniec w Bytomiu zapraszamy na spektakle Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego ,,I love Chopin".25 września (środa) godzina 19.00
26 września (czwartek) godzina 19.00
27 września (piątek) godzina 19.00
Uwaga! Spektakl 18+.
reżyseria: Jędrzej Piaskowski
dramaturgia, tekst: Hubert Sulima
koncepcja: Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima
asystenci reżysera: Katarzyna Radomska, Eryk Herbut (Reżyseria AST Wrocław)
scenografia: Anna Maria Karczmarska, Mikołaj Małek
kostiumy: Rafał Domagała
muzyka: Jacek Sotomski
światło: Klaudyna Schubert
Obsada
Sara Celler-Jezierska (gościnnie)
Agnieszka Dziewa
Agnieszka Kulińska
Karolina Pewińska
Jan Kochanowski
Eloy Moreno Gallego.
Jakub Pewiński Fryderyk Chopin - ikona polskiej tożsamości narodowej, powód do dumy, przedmiot licznych badań, wręcz - obiekt kultu i popkulturowy celebryta znany z butelek alkoholi i opakowań czekoladek. Do dzisiaj pozostaje ╴obok Jana Pawła II, Lecha Wałęsy czy Roberta Lewandowskiego ╴jednym z najbardziej znanych na świecie Polaków. Jego muzykę uważa się za wytwór geniusza, ale też wykładnię tego, co polskie, patriotyczne, narodowe, „nasze". Zdaje nam się, że o Chopinie wiemy wszystko, ale to nieprawda. Już pobieżne zerknięcie poza oficjalną, szkolną narrację o jego życiu i twórczości odkrywa przed nami wiele tajemnic i paradoksów. Tematów niewygodnych, a więc wypartych. Niepasujących do stereotypowych opowieści o tęsknocie za ojczyzną, bocianach nad ukwieconymi łąkami w mazurkach zaklętych czy o „Szopenie" ╴ romantycznym łamaczu serc niewieścich. W szafach Chopina jest tego sporo. Tak jest choćby ze sprawą listów miłosnych pisanych przez kompozytora do Tytusa Woyciechowskiego, przyjaciela z młodości, które otwierał często romantyczny zwrot: „Najdroższe życie moje!", a kończyło pożegnanie: „ściskam Cię serdecznie, „w same-usta" pozwolisz?". Spektakl duetu Piaskowski/Sulima nie jest jednak tylko alternatywną, queerową biografią Chopina. Posłużyła ona twórcom za punkt wyjścia do przyjrzenia się temu, co przez wieki nie mogło się znaleźć w oficjalnej polskiej kulturze czy w ogóle w przestrzeni publicznej. Wszystkim temu, co nie mieściło się w kanonach, normach czy ideologiach i co w związku z tym pozostało niewypowiedziane i niespełnione. Muzyka Chopina stała się portalem do zakamarków rzeczywistości i marginesów wyobraźni, ale też do poszukiwania w niej pocieszenia, otulenia i ucieczki. Przedstawienie ma też być przyczynkiem do rozmowy na temat skomplikowanej, nieoczywistej natury i źródeł twórczości, także tej uznawanej za „narodową".
Program Przestrzenie Sztuki - Taniec jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.